Cuppen van banden

Germanicus

Nieuw hier
27 jun 2014
7
0
0
Dag forumlezers,

Sinds korte tijd ben ik in het bezit van een Lexus Ct200h van 2012 met 30k op de teller. Ik ben hartstikke tevreden over de auto, maar ervaar een probleem waarvan ik benieuwd ben hoe jullie erover denken.

In mijn intrductietopic heb ik melding gemaakt van een snelheidsafhankelijk geluid dat zich voordoet tijdens het rijden. Het lijkt nog het meest op een 'doffe helikopter' en ik vind het lastig om te omschrijven.
Na wat onderzoek te hebben gedaan en de Lexus dealer hierover te hebben uitgevraagd kom ik tot de volgende conclusie:
Mijn linkerachterband blijkt gecupt te zijn. Dit schijnt vaker voor te komen bij auto's die veel snelweg km rijden en wordt veroorzaakt door de standaard uitlijning van de auto. Als het voorkomt is het eigenlijk altijd aan de achterbanden en sommige banden zijn hier gevoeliger voor dan andere.

Mijn vraag is nu: zijn er meer CT rijders die hier last van hebben en wat heb je er vervolgens aan laten doen?
en de tweede vraag: Valt het oplossen van dit probleem onder de (bovag) garantie? Want de dealer waarik hem gekocht heb is voor mij niet even om de hoek.

Met vriendelijke groet,
Jermaine
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Banden(slijtage) vallen in principe buiten de garantie, tenzij je kunt aantonen dat schade aan de banden direct voorkomt uit een defect v/d ophanging. Uitlijnen is bijvoorbeeld een onderhoudskwestie en valt ook niet onder de dekking.

Wat je beschrijft qua geluid lijkt idd te wijzen op cuppen. Wat helpt is om de banden periodiek te roteren, hetgeen lastiger wordt met richtingsafhankelijke banden. Verder is bandkeuze van belang; materiaal en kwaliteit van de banden kan cuppen eerder in de hand werken (wat je al noemt). Dit komt verder bij alle (auto)merken voor en een afdoende oplossing is er niet echt. Belangrijk is dat uitlijning, vering, balancering, banddruk(!) allemaal in orde zijn.
 
Laatst bewerkt:

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Cuppen komt wel vaker voor op stuggere vering en al helemaal als de rijstijl sportief is. Mijn eerste IS250 had er ook last van, er was weinig aan te doen. Ik denk ook niet dat er veel aan te doen is wat de garantie betreft.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
838
1
442
63
Dat wat GPS-10 en Hube zeggen en ik vraag me af in hoeverre overmatige spoorvorming op het asfalt dat je op snelwegen aantreft hiervoor een aanleiding kan zijn. Vooropgesteld dat ik geen autotechnicus ben, maar wel ge?nteresseerd in wegligging in het algemeen :). Je merkt voor in de auto minder goed dan wanneer je achterin zit wat de achteras doet. Daarmee bedoel ik lichtjes stuiteren of een beetje "zoeken" in de spoorvorming. Als de complete wielophanging dan nog steeds in orde is, kan ik me voorstellen dat je banden door spoorvorming en de massa van de auto steeds ergens in een geultje "gedwongen" worden.

Als dat inderdaad het geval is, zou je wellicht eens andere banden kunnen proberen die hier minder gevoelig voor zijn. Welke dat zijn durf ik zo niet te zeggen. Maar mijn "best guess" is of een slijtvaste (harde) band, of een band met een hele soepele wang (Michelin heeft zachtere wangen dan bijvoorbeeld Continental of Bridgestone op hun sportieve modellen). Een soepele wang zou de minimale dwarsbewegingen enigszins op kunnen vangen waardoor het effect van "gedwongen" cuppen minder voorkomt. Een bandenspecialist zal mijn vage theorie vast kunnen ontkrachten of bevestigen :p
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Toevallig rijd ik nu ook met zo'n cuppende band rond. Mijn CT werd in januari 2012 geleverd met Yokohama 215/45R17 zomerbanden, toen meteen bij mijn bandenspecialist laten omwisselen voor (Michelin) winterbanden. Heb nu ca. 75.000 op de teller, en de Yokohama's zijn nu aan hun 3e zomerseizoen bezig. Tijdens de zomer van 2013 ontstond het hierboven beschreven geluid. Ik dacht in eerste instantie aan een wiellager, maar na het monteren van de winterbanden was het verdwenen. Toen dit jaar de zomerbanden er weer opgelegd werden, was het geluid weer terug. Mijn zoon, die bij een grote autohandelaar werkt, herkende het geluid als van een cuppende band, ik had er nog nooit van gehoord... Hij zegt dat het wel vaker voorkomt bij ingekochte auto's. Ik weet nu al dat dit het laatste seizoen wordt van deze zomerbanden (vanwege de profieldiepte), dus ik heb er volgende zomer geen last meer van...
Als je deze auto pas gekocht hebt bij een handelaar/garage, zou ik vragen om vervanging van de banden. De handelaar had naar mijn idee bij een testrit het euvel op moeten merken en moeten verhelpen. Er schijnen overigens ook bandenspecialisten te zijn die "cupping" te lijf gaan met een speciaal daarvoor ontwikkelde machine (kost 25 - 30 euro per band).
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Er schijnen overigens ook bandenspecialisten te zijn die "cupping" te lijf gaan met een speciaal daarvoor ontwikkelde machine (kost 25 - 30 euro per band).
Ja, die slijpen er veelal een stukje loopvlak af. Afhankelijk van de mate van cupping kan dat een uitkomst bieden.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
838
1
442
63
hmm, ik heb zo m'n twijfels bij de toegevoegde waarde daarvan. Als het cuppen al redelijk vergevorderd is, dan zal er vast zoveel van het loopvlak verwijderd moeten worden waarbij de band eerder aan vervanging toe is. En dat voelt dan weer als betalen om eerder aan nieuwe banden toe te zijn. Echter in die kortere tijd die je banden dan nog rest rij je mogelijk zonder de effecten van gecupte banden.

Zoals ik er nu over denk, zal geen bandenspecialist zoiets aan mij kunnen slijten. Dan zou ik eerder inzetten op controleren/vervangen van (delen van) de wielophanging. Als blijkt dat dat in orde is en het komt inderdaad door spoorvorming, tja, dan zou ik verder zoeken naar een andere band die minder vatbaar is voor cuppen bij spoorvorming.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Bij mijn (lease) auto's sprak ik altijd af dat er gėėn Continental banden onder zouden zitten. Daar heb ik nog nooit goede ervaring meegehad qua Cuppen. De goede dealers deden daar nooit moeilijk over, zij herkenden het probleem. Bij de een nam ik Michelin, bij de ander deed Hankook het goed, en Bridgestone en Michelin deden het altijd goed. Het cuppen heeft m.i. eerder met de band te maken dan met de (goed afgestelde) auto. Ga eens langs een goede bandenboer in de buurt, die hebben vaak zeer veel kennis in huis, juist voor problemcars.
 

Germanicus

Nieuw hier
27 jun 2014
7
0
0
Bedankt voor alle nuttige comments! (behalve de laatste dan, want dat slaat echt helemaal nergens op)

Er liggen bij mij ook de Yokohama E70 215/45R17 zomerbanden dus wellicht zegt dat iets over dit type band.
Het probleem wordt hiermee een stuk duidelijker voor mij en hopelijk ook voor anderen die een dergelijk geluid ervaren. Ik ben van plan binnenkort winterbanden op velgen aan te schaffen en dan is het probleem voor een seizoen weg, maar volgend seizoen wellicht toch nieuwe zomerbanden aanschaffen.

Ik denk niet dat ik hiervoor nog terug ga naar de verkopende dealer, maar wellicht leg ik hem het probleem voor om te zien hoe coulant ze zijn. Tenslotte dienen ze toch ook gewoon een 'deugdelijk' product te leveren.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Sowieso voorleggen, nee heb je al, en je weet gelijk hoe de vlag ervoor staat. Je kunt er vanuit gaan dat het cuppen al aanwezig was tijdens koop.

Succes en plezier met de auto!