Dakstrips

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Toch maar even een topic aangemaakt, omdat ik van verschillende mensen hoor dat de dakstrips er wel eens af waaien, zoals bij mij ook het geval is. Nu heb ik al andere dakstrips thuis liggen, maar ben toch benieuwd naar een paar zaken, zeker omdat ik verschillende manieren van bevestiging gehoord heb. Kan mij voorstellen dat er ook anderen zijn die het graag zouden willen weten.

Aantal vernomen methoden uit verschillende landen:
- Voorkant vastklikken met een dot kitlijm (bv. raamkit, sikaflex)
- De goot volzetten met kit
- Een rups secondelijm in de goot

Ik neem aan dat de goot water moet afvoeren, dus dat je niet zonder meer de goot kan volzetten met lijm.
Het af te voeren water moet langs de strip naar de voor- en achterruit geleid kunnen worden.

Vragen:
1. Wat is de functie van de dakstrip? Kan je er zonder blijven doorrijden of is dat niet verstandig?
2a. Hoe moet de dakstrip volgens het boekje vastgemaakt worden (fabrieksopgave)?
2b. Hoe maken jullie de dakstrips vast en zit het er nog steeds op?
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Zit met het zelfde probleem. Laatste keer door de wasstraat zag ik ineens die strip voorbij komen.
Heb hem al eens vast gekit, en de eigenaar ervoor ook. Met beetje kit voor en achter.
Maar dat is dus niet sterk genoeg helaas.

Dus als iemand een oplossing heeft hoor ik het ook graag.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Gisteravond in de service manual inderdaad gevonden dat je voor en achter een deel moet vastkitten. Maar het is gebleken dat de fabrieks-bevestiging niet helemaal deugt, omdat blijkt dat ze regelmatig los laten.
Ik wil ze zodanig vastzetten dat ze niet zomaar meer los laten. Zou zonde zijn van mijn nieuwe shiny dakstrips!
:D
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
ik heb er destijds een berg kit onder gedaan en ze zitten nagenoeg vast.
moet wel zeggen dat de strips in de loop der jaren door hitte ed vervormen en zo open gaan staan.
mijn advies (doe ik bij klanten auto's ook wel eens als de strips los komen) kit ze naast voor en achter ook op meerdere plaatsen vast, kan geen kwaad.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Jammer dat ze bij jou vervormen, ik denk dat ze daarom alleen aan de uiteinden vastzitten. De tips worden niet gelijmd in de service manual. Bij de SportCross/ wagon zitten ze met klemmen vast aan de voor- en achterkant.
Ze kunnen dus in de lengterichting gewoon werken.

Klinkt als een goede tussen-oplossing om ze op een paar plekken vast te zetten.
Maar dan ook met een flexibel blijvend bindingsmiddel zoals ramenkit/sikaflex (dus niet badkamer-siliconenkit).
In het midden zou kunnen met een starre lijmverbinding.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Bij sportcross zitten ze inderdaad geklikt maar ook die komen los.
Ruitenkit is een goede oplossing.
Bij mij maar ook bij jullie zijn ze gespoten in kleur.
Merk dat ze loskomen in het midden, ze vervormen daar dan ook een beetje.
Wordt weer eens tijd om de kitspuit te pakken denk ik....
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Komen die ook los? Hmmm...schoonheidsfoutje van Toyota.
Af fabriek zijn ze niet vastgezet in het midden, althans niet volgens de service manual. Dus dat betekent dan dat die dingen in de loop der tijd uitzetten/slapper worden. Kan het niet anders verklaren.

Patriekske, kan je ook aangeven hoever ze vervormen/omhoog komen?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
ze komen een beetje omhoog kunt ze dan nog wel terugduwen maar komen toch weer los.
beetje kit eronder en 't is gefixt.

btw aygo, yaris en nog wat Toyota modellen zitten ook niet vast in het midden, klemmen dus ook gewoon voor en achter.
dingen raken wel eens op mysterieuze wijze kwijt zeg maar.
mijn vader had er destijds op zijn avensis ook 1 die tijdens het rijden het luchtruim koos....
de nieuwe zette je vooraan vast met een tapeje dat er al fabriek af opzat en de rest was klemmen.
kon het niet laten een beetje kit er tussen te doen.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
LOL, ok, thanks. Dan ga ik het op die manier proberen. Nu alleen nog even op betere temperaturen wachten :rulez: