De eerste ervaring van een Saab rijder met de CT

tompoes

Hoort erbij
27 feb 2011
50
0
0
De keuze van een particuliere rijder

Meer dan 36 jaar gereden in auto?s zoals de BMW 5, Audi A6 en later een aantal Saab 9-5 modellen. Ging in eerste instantie weer kijken naar de nieuwe Saab 9-5 en vond het een wonderschone auto maar met een prijskaartje van
? 55.000 en een bovengemiddelde afschrijving werd mijn tweede keus de nieuwe Volvo V60. Ook een prachtige auto waar ik geen buil aan kon vallen.

Was inmiddels tot de overtuiging gekomen dat het de komende jaren wel eens mis kan gaan met de olieprijs.
Het ? Peak Oil? moment nadert met rasse schreden en een liter prijs voor benzine van ? 2 ligt dichtbij ook omdat er in de wereld sinds 1987 de olie en gas reserves jaarlijks terug lopen. Voeg daaraan toe de snelle groei in China en India dan is de conclusie niet zo moeilijk dat we vroeg of laat in de problemen komen.

Het besef groeide dat ik eigenlijk geen oude technologie meer moest kopen maar mijn focus moest wijzigen richting nieuwe energie zuinige technologie met een lage CO2 uitstoot.

Normaliter kijk ik naar het bedrag dat ik wil besteden aan een nieuwe auto maar ben nu eens uit gaan rekenen wat de jaarlijkse exploitatie kosten zijn van een auto.
De Lexus CT 200h werd ondertussen op de markt gebracht en ik kwam tot de conclusie dat de jaarlijkse kosten van deze auto ruim ? 6000 lager waren als bij een nieuwe Saab 9-5 van ? 55.000. Beide zijn premium auto?s maar de CT is natuurlijk een stuk kleiner.
De styling van het model kon me niet echt bekoren temeer daar een ? Saab? gewoon meer smoel heeft en dit charisma ook over een langere tijd kan vasthouden.

Werd uiteindelijk een van de 1000 kopers die de CT 200h ongezien kocht en probeerde ondertussen mijn gelijk te halen door vele testen en previews te lezen.
Elke dag even op google kijken en soms werd je daar vrolijk van en soms dacht je dat je aankoop een miskoop zou kunnen zijn.

Wat waren de grootste klachten:
- de onaangename bijgeluiden van de CVT automaat
- de matige prestaties
- een nogal anoniem exterieur
- snoeiharde vering

In de Saab zit je comfortabel en krijg je bij hogere snelheden het veilige gevoel dat je zit in een auto met substantie. Zou dat ook gaan lukken bij een auto met een kleinere wielbasis ?

Het vervelende van dit soort testen is dat niet duidelijk is wat de autotesters als referentie gebruiken. De meeste autojournalisten willen zo snel mogelijk scheuren terwijl de gemiddelde automobilist op comfort gericht is.
Het is in ieder geval wel zo dat deze testen vaak zeer ongenuanceerd zijn en er geen rekening wordt gehouden met verschillende type automobilisten.

Op 5 april was dan de grote dag en werd de CT 200h middels een heuse onthulling door Ignaat Teuben bij Lexus Groningen aan ons afgeleverd en leverde ik met gemengde gevoelens mijn Saab 9-5 in.

Het zwarte doek eraf en daar stond de bruine CT 200h Business line Pro met leerpakket, LED koplampen en navigatie systeem. Wat er aan ontbrak is het aanbrengen van dezelfde zwarte hoes over mijn Saab. Paste niet, dus weer een minpuntje.

Heb ik een goede beslissing genomen ??? Gaat mijn CT 200h weer in de verkoop ???
Aan het einde van dit verhaal zullen jullie het weten

Rijplezier

De CT 200 laat een degelijke indruk achter die ik ook gewend was in de Saab. De besturing is direct en bochten lust de CT200h ook graag. De auto is opmerkelijk koersstabiel en ben aangenaam verrast door de wegligging.
De harde vering doet flink afbreuk aan het comfort maar het is een beter sturende auto als mijn Saab.
Geen overhellen en geen onderstuur.

In de autopers werd de CVT gezien als een nadeel vanwege het onaangename geluidniveau bij hogere toeren. Als je bij het wegrijden het onderste uit de kan wil halen dan is dat inderdaad het geval.
Ik heb er weinig of niks van gemerkt. In de ECO stand zal je er absoluut geen last van hebben maar in de sportstand is het weer meer prominent aanwezig.
Met een agressieve rijstijl is deze klacht terecht maar met een wat meer behoudende rijstijl is dit absoluut geen issue. Versnellen doet de CT 200h goed, ook in de ECO stand. Trekkracht en grip zijn zeker niet slechter als bij de Saab 9-5.
Dit is een auto om te glijden en niet om te scheuren. Als je met een constante snelheid een heuvel oprijdt zal de auto extra toeren moeten maken met het gevolg een monotone motorbrul.

De CT 200h is een heerlijk sturende auto met een fantastische wegligging en heerlijke automaat bij beheerst rijgedrag. Alleen die snoeiharde vering doet afbreuk aan het optimale comfort. Ik schrok in eerste instantie van dit onrustige weggedrag maar begin er nu aan te wennen. Rijden op een klinkerweg is daardoor onaangenaam maar ook op gladde asfaltwegen voel je ook elke oneffenheid. Wellicht is dit probleem wat minder bij de 15 of 16 inch wielen. Voor mij hadden ze in ieder geval meer aandacht mogen schenken aan het veercomfort.

De auto is veel stiller als mijn Saab bij zowel lagere (60-80km) als hogere snelheden (120-140km). Ik kan nu genieten van muziek in de auto vanwege het lage geluidniveau en dat kon ik absoluut niet bij de Saab.
Opmerkelijk stil in mijn beleving, zoeven over de weg met het solide gevoel dat je alleen bij een grotere premium zou verwachten.

Ondanks de te harde vering wint de CT 200h het duidelijk van mijn Saab 9-5.
Een fun car.

Interieur

Het is goed vertoeven in de fantastische cockpit van de CT 200h. Mooie materialen perfect in elkaar geschroefd. De stoelen zitten heel goed en wat het interieur design betreft ben ik er ten opzichte van de Saab flink op vooruitgegaan.
Instappen gaat erg gemakkelijk voorin (je gaat wel vrij diep zitten), achterin zijn de deuropeningen krapper.
De deur voorin zwaait wel heel erg ver uit en met korte armen is het lastig om de deur vanuit de zitpositie dicht te doen.
De zitruimte voorin is vorstelijk, die achterin is, afhankelijk van de stand van de voorstoelen, zeer behoorlijk tot wat krapjes.
Het zicht rondom kan beter, zeker (schuin) achteruit.

Het informatie systeem integreert heel mooi het audio en navigatie systeem, de bediening van climate control en diverse voertuig instellingen. De Bluetooth integratie met Iphone en de daarbij behorende Ipod functie werkt vlekkeloos.
Bij het verlaten van de auto wordt de muziek op de Iphone automatisch uitgeschakeld en weer ingeschakeld als je weer in de auto stapt. Persoonlijk vindt ik het navigatie systeem niet echt handig omdat het niet mogelijk is adressen in te voeren middels een postcode. Nee gebruikers vriendelijk is dit systeem niet. De Remote Touch bevalt me daarentegen heel goed. Middels het spraak herkenning systeem kan je telefoneren en bestemmingen invoeren, super handig.
De kofferruimte is voor mij ruim genoeg.

Wat betreft ruimte en uitzicht verliest de CT 200H het natuurlijk ruim van de Saab, vanwege de ruimte, zicht, lage zit en te ver openzwaaiende voorportieren.
De CT wint op het gebied van interieur design, zit positie en informatie systeem.

Conclusie - The fox is in the henhouse

Ik heb er inmiddels ruim 1000 km opzitten en kom tot de conclusie dat de CT 200h adequaat veel brandstof bespaard. Lang niet zo veel als het opgegeven gemiddelde van 3,8 liter per 100 km maar 5,3 liter gemiddeld heb ik tot op heden wel kunnen halen. Met de Saab reed ik gemiddeld 10 liter per 100 km. Een duidelijke vooruitgang dus

De auto heeft niet het charisma van een Saab maar ademt wel een bepaalde intelligentie en eigenzinnigheid. De afwerkinggraad van het koetswerk is hoog maar visueel helaas wat anoniem. Ik mis de Saab op het gebied van ruimte en zicht.
Een minpunt dus.

Het rijden is een feest en hier wint de CT 200h het van mijn oude Saab 9-5
Een dikke plus.Verbazingwekkend dat blok op de weg gevoel.

Het veercomfort is beneden peil en hier een dikke min voor de CT.

Acceleratie is voor mij meer als voldoende en de CVT bevalt zeer goed bij een beheerste rijstijl.
Ben je lease rijder die de 14 procent regeling mee wil pakken maar er daarna agressief mee wil rijden dan kan het geluidsniveau van de CTV best wel eens irritant zijn.

Het features van het remote touch systeem bevallen me, vooral de bleutooth functies met de telefoon het audio systeem.
Deze mogelijkheden had ik niet met de Saab.

Kortom de CT 200h is een feest om te rijden en ben daarom erg content met mijn aanschaf. Mijn belangrijkste doelstelling om substantieel te besparen heb ik bereikt zonder in te leveren op rijplezier. Alleen die vermaledijde vering zit me dwars. Na vier dagen rijden begin ik er aan te wennen.

Oh ja, de kwaliteitsbeleving in de CT ligt op een duidelijk hoger niveau als bij mijn Saab, een belangrijk punt voor mij. Ik koop geen PC maar een Mac en geniet elk moment van een B&O product. De CT valt in deze categorie.

Ten slotte mijn dank aan Ignaat Teuben van Lexus Groningen voor de plezierige afhandeling.

Al met al een groot compliment voor mijn CT 200h.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Leuk verhaal om te lezen en ik moet zeggen ik denk er precies zo over als jij beschrijft, alleen vind ik de harde vering no issue maar dat is persoonlijk.

Veel plezier nog met de Ct ouwe Saabaddept (geintje). :hi:
 

tompoes

Hoort erbij
27 feb 2011
50
0
0
Dat ouwe klopt wel, richting 70 maar nog jong van geest. Niet echt de doelgroep van de CT 200h.
Hoop dat Victor Muller het gaat redden. Sorry voor dat Dubai verhaal. Kwam er te laat achter dat ik een fout had gemaakt om een rijimpressie op het forum te zetten.
Leek me een fraaie escape.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
tompoes zei:
Dat ouwe klopt wel, richting 70 maar nog jong van geest. Niet echt de doelgroep van de CT 200h.
Hoop dat Victor Muller het gaat redden.


Je bent geen 70 maar je bent 20 met 50 jaar levenservaring :D :D :D zo zit dat tompoes hahahah

Maar leuk dat je gekozen hebt voor de CT die volgens mij geen doelgroep kent of heeft, ik ben 41 en rijdt ook een CT, ook geen doelgroep dus. Maar weet je Tompoes, ik wil niet ingedeeld worden in hokjes van de doelgroepen, dat is juist de reden dat ik Lexus rijdt.

En ja hoop ook dat Saab het redt, ligt de ene fabriek niet stil door een tsunami ligt de ander stil door cashflow, whats in a name? er is altijd wat. :X


oooh en ik deel de CT in bij de mordaunt shaunt speakers en NAD apparatuur, bij dat rijtje hoort hij thuis zoals je zegt, de CT is een buitenbeentje op de automarkt en is totaal nergens mee te vergelijken in zijn configuratie, want denk je dat Lexus / Toyota achterlijk zijn op het gebied van motorenbouw, echt niet, geloof me dat het voor die gasten peanuts is om een 250 pk 1.6je in een CT te hangen zoals ze germans het doen bijvoorbeeld. Maar dat doen ze lekker niet en daarom is de CT een bijzonder kind, en dat blijft hij ook.

Ik zeg dan ook, met een duitse auto ga je tanken, de CT vul je bij.
 

tompoes

Hoort erbij
27 feb 2011
50
0
0
Dat noemen ze contrair kopen. Vandaar de Saab en nu de Lexus. Ben ook zo'n type.
Geen Nikon maar Pentax. Die 20 jaar met 50 jaar ervaring kende ik nog niet.
De CT nipt aan zijn brandstof en vele andere auto's nemen een slok zoals bier in de zon.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
tompoes zei:
Dat noemen ze contrair kopen. Vandaar de Saab en nu de Lexus. Ben ook zo'n type.
Geen Nikon maar Pentax. Die 20 jaar met 50 jaar ervaring kende ik nog niet.
De CT nipt aan zijn brandstof en vele andere auto's nemen een slok zoals bier in de zon.

au contrair mon amis,......

hahhaa dan ben jij zeker architect of dokter geweest (over in hokjes plaatsen gesproken of lekker stigmatiseren) :p

maar goed, ik ben altijd tegendraads geweest en niemand heeft vat op mij, als mensen denken dat ik wel rechtsaf met de stroom mee ga ik gewoon achteruit lopen, en dan is het commentaar niet van de lucht. Ben geen kuddedier dus, zal ook de reden zijn dat ik voetbal zo'n dom volksvermakend idioot spelletje vind (dan houden we het volk lekker dom en rustig), en maar toeteren met die foufouzelas :X hoe dom kun je zijn,.............
 

Kamer71

Nieuw hier
10 apr 2011
10
0
0
Leuk geschreven stuk !

Mijn Saab 9-5 ook ingeruild tegen een even tegendraadse CT200h. Om de kwaliteit, de duurzaamheid en de uitstraling.

Het wordt een witte Luxery met lichtgrijs interieur. Mooie combi denk ik.

Ik zal nog even moeten wachten ( juli ofzo ) maar verheug me er al wel op.

Overigens hou ik nog een 900 aero classic over voor erbij. Zonder katalysator en met heel veel pk's dus prima om e.e.a. te compenseren :baseball:
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
wow een aero classic, toch geen rooie he?

Maar veel plezier met je CT, hij zal je zeker bevallen! Mooie combi kwa kleur ook die je hebt gekozen. :rulez:
 

tompoes

Hoort erbij
27 feb 2011
50
0
0
Leuk dat ik een lotgenoot heb. Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ben steeds positiever over de ct maar heb nog steeds een emotionele band met saab.
 

Kamer71

Nieuw hier
10 apr 2011
10
0
0
ct200H zei:
wow een aero classic, toch geen rooie he?

Maar veel plezier met je CT, hij zal je zeker bevallen! Mooie combi kwa kleur ook die je hebt gekozen. :rulez:

Het hele rooie, maar met zo'n zwart zomers dakje, dus half zwart en half rood :photo:

Heerlijk met deze lente. De CT ben ik echt heel benieuwd naar. Wit, lichtgrijs leer, ja .... geloof wel dat het een frisse hippe uitvoering gaat worden.

Ik hou je op de hoogte hoe 'ie bevalt en ondertussen switch ik van het Saabforum naar het lexusforum om alle ervaringen en leuke weetjes eigen te maken.
 

Kamer71

Nieuw hier
10 apr 2011
10
0
0
tompoes zei:
Leuk dat ik een lotgenoot heb. Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ben steeds positiever over de ct maar heb nog steeds een emotionele band met saab.

De 9-5 ga ik zeker missen, de uitstraling, het eigenwijze, de enorme ruimte ( Estate ) waar ik al veel mensen met rommel een plezier mee heb gedaan en natuurlijk het Saab gevoel.

Maar als ik jouw ervaringen lees, de anderen hoor over de CT denk ik wel dat deze deels nieuwe richting me gaat bevallen. Ooit tussen de Zweedse auto's ( Volvo's en Saab ) een uitstapje naar een Mazda Xerxes gemaakt en dat was een meer dan goede comfortabele auto.

Jij veel plezier met de CT.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Wel leuk dat een hoop Saab-rijders voor de CT kiezen, nog even en we moeten Zweeds l?llen :D :D

Hoop dat jullie veel aan het forum hebben en er plezier aan zullen beleven, de voorpret is echt leuk, maar leuker is als je dan eindelijk met de auto kunt gaan rijden, en geloof me dat zal jullie niet tegenvallen!!!
 

Kamer71

Nieuw hier
10 apr 2011
10
0
0
ct200H zei:
Wel leuk dat een hoop Saab-rijders voor de CT kiezen, nog even en we moeten Zweeds l?llen :D :D

Hoop dat jullie veel aan het forum hebben en er plezier aan zullen beleven, de voorpret is echt leuk, maar leuker is als je dan eindelijk met de auto kunt gaan rijden, en geloof me dat zal jullie niet tegenvallen!!!

Met de vervelende Japanse situatie en mijn bestelling half Maart 2011 heb ik vandaag ( keurig overigens ) van Lexus Amersfoort gehoord dat de verwachte levering in november 2011 is.

Tot die tijd hou ik me van alle CT200 plezier op de hoogte op dit forum en blijft ik voorlopig nog een klein jaartje full Saab rijder. :football:
 

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
precies veel ex saab rijders, heb ook 2 saab 9000 gehad snel, luxe maar betrouwbaar:( , men laatste was een lpt met 225pk en ongeveer 350 Nm koppel, snelle ketel
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
ook ik ben saab rijder :worship: 9.3 TiD 150pk vector automaat
super snelle bak is mijn menig.

ga het wat rustiger aan doen qua top in duitsland is de verwachting.

hoop jullie sn ook mijn ervaring te kunne laten horen. mijn verwachting is wel dat ik het doortrekken boven de 100km wel ga missen. effe een extra dotje gas om in te halen zal bij de ct wat minder agresief zijn.

wat is jullie ervaring beste ex saabrijders? :roll:
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
roell zei:
ook ik ben saab rijder :worship: 9.3 TiD 150pk vector automaat
super snelle bak is mijn menig.

Vind jij hem zo snel? Ik vond het wel meevallen toen ik er in gereden had. Het is toch de 1.9 TDI, of niet?
Bij 230 op de teller was de koek op (rond de 200-210 echte kilometers vermoed ik). Acceleratie was lekker voor een diesel, maar mijn Audi A3 1.4 op benzine was aanzienlijk sneller.

Bij de CT is het bij 190 op de teller gedaan... Ik wilde binnenkort eens een testje doen met een GPS snelheidsmeter.
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
twcoolen zei:
roell zei:
ook ik ben saab rijder :worship: 9.3 TiD 150pk vector automaat
super snelle bak is mijn menig.

Vind jij hem zo snel? Ik vond het wel meevallen toen ik er in gereden had. Het is toch de 1.9 TDI, of niet?
Bij 230 op de teller was de koek op (rond de 200-210 echte kilometers vermoed ik). Acceleratie was lekker voor een diesel, maar mijn Audi A3 1.4 op benzine was aanzienlijk sneller.

Bij de CT is het bij 190 op de teller gedaan... Ik wilde binnenkort eens een testje doen met een GPS snelheidsmeter.
@twcoolen, hij is lekker snel ja, trekt als een...... deze week nog in duitsland gecrused, na 230 was ie nog niet op hoor, maar je hebt maar even om er overheen te trekken. top v 260 heb ik niet gehaald en wil ik ook niet testen. hij is verlaagd, de weg die ik in D neem is nogal bumpie vandaar. enne benzine en diesel vergelijken :roll: