- 25 nov 2012
- 1.259
- 4
- 1.050
- 113
Zoals beloofd hierbij mijn bevindingen, mijn vorige Lexus was een LS 600h (2009), deze heb ik zes jaar gereden. Het werd tijd voor een "nieuwe" Lexus, het is een LS 500h President uit 2018 geworden. Ik probeer zo objectief mogelijk te zijn maar na 6 jaar vergelijk ik 'm toch voornamelijk met z'n voorganger.
Mijn nieuwe karretje:
Over de looks kan ik niet veel zeggen, da's subjectief en jullie mogen zelf oordelen. Wat ik wel kan zeggen is dat de afwerking nóg beter is, de LS 600h zat perfect in elkaar maar deze is echt extreem overengineerd.
Hoe rijdt de auto? Als een LS?
Nee!! De auto rijdt nog steeds lekker zacht en neemt slecht wegdek nog best wel comfortabel maar heeft een té sportief karakter gekregen. De auto helt maar weinig over in de bochten en bij hard optrekken of remmen duikt de auto veel minder. En dan de aandrijflijn, erg snel van 0 naar 140 km/h maar daarboven wordt het wat minder. Dat deed m'n 600h een stuk beter, daar werd je bij hoge snelheden nog lekker in je stoel gedrukt. Tja, ook Lexus is aan het downsizen, maar ik mis wat dat betreft m'n oude V8 wel.
Dan het geluid, de auto is belachelijk stil, ik heb begrepen dat er actieve noice-canceling in zit. Je hoort écht bijna niets, zelfs niet op hoge snelheid. Goed gedaan Lexus!
De 3.5 liter V6 wordt ondersteund door een Li-ion accu en 10!! versnelling die door Lexus "Multi Stage" worden genoemd, klinkt leuk en als je rustig rijdt is het prima maar geef je een keer flink gas dan klinkt en voelt de wagen aan als een race wagen, De motor gaat in een seconde naar 6500 toeren en blijft maar schakelen. Niet echt iets voor een LS, dat mag wat soepeler. Plus de motor klinkt dan best hard, ik heb begrepen dat dat komt door de "fake engine sound". Hadden ze voor mij weg mogen laten en ik kan ook niet vinden hoe ik dit uit kan zetten, als het al mogelijk is.
Dan het overzicht in de wagen: Die is niet zo goed vind ik, de wagen is lager, langer en breder dan z'n voorganger. Je ziet de neus niet meer en als de armleuning achter omhoog staat is het zicht naar achteren ook bijna weg. gelukkig heeft de wagen camera's die 360° rondom tonen, handig bij het parkeren.
En dan de instap, ik associeer de "LS" toch stiekem een beetje met de wat oudere man, het is geen "rijders auto" maar meer een comfortabele cruiser. En bij comfort hoort ook makkelijk instappen. Mijn auto kent de standaard trucjes, stuur klapt weg, stoel gaat naar achteren en zijdelingse steun wordt plat (ook de achterbank gaat naar achteren) plus de volledige auto komt zo'n 4 cm omhoog. En tóch vind ik de instap net iets te laag. Dat was bij de LS 600h prettiger instappen. Gelukkig gaat het open dak naar buiten toe open want de hoofdruimte is maar net voldoende voor mij met m'n 185 cm.
Dan de uitrusting: De auto is van alle gemakken en veiligheidsfoefjes voorzien alle vier de stoelen hebben massage, van de voorstoelen kun je kuipstoelen of fauteuils maken, het ML audiosysteem heeft 23 speakers en 2400 watt vermogen en klinkt -uiteraard- geweldig met de juiste bron. De auto kan semi-autonoom rijden al moet je het systeem wel goed in de gaten houden, rijd je tegen de laagstaande zon in dan is de auto wel eens de weg kwijt en begint hij iets te slingeren. Ook als de wegbelijning vaag is gaat het niet altijd goed.
Adaptive cruise control werkt ook best wel goed, geen gat meer van 100 meter. De kans dat iemand er tussen schiet is een stuk minder. De auto gebruikt hiervoor een radar en twee camera's achter de spiegel.
Dan het bedieningsgemak: Zoals ik al zei was de LS tot voor kort een "oude mannen wagen" alles zat wat het hoorde en was met het het touchscreen makkelijk te bedienen. Maar nu, dat touchpad.... het is onhandig en bijna niet te doen tijdens het rijden. (De facelift heeft weer een touchscreen) Plus... Het is allemaal erg complex met menu's en submenu's. De handleiding is ook erg beknopt en verwijst naar de online manual. Je moet echt een wizzkid zijn om alles te vinden. Gelukkig hou ik wel van gadgets en een uitdaging maar weet je nauwelijks hoe je telefoon of computer werkt dan is deze auto niets voor jou.
Mijn nieuwe karretje:
Over de looks kan ik niet veel zeggen, da's subjectief en jullie mogen zelf oordelen. Wat ik wel kan zeggen is dat de afwerking nóg beter is, de LS 600h zat perfect in elkaar maar deze is echt extreem overengineerd.
Hoe rijdt de auto? Als een LS?
Nee!! De auto rijdt nog steeds lekker zacht en neemt slecht wegdek nog best wel comfortabel maar heeft een té sportief karakter gekregen. De auto helt maar weinig over in de bochten en bij hard optrekken of remmen duikt de auto veel minder. En dan de aandrijflijn, erg snel van 0 naar 140 km/h maar daarboven wordt het wat minder. Dat deed m'n 600h een stuk beter, daar werd je bij hoge snelheden nog lekker in je stoel gedrukt. Tja, ook Lexus is aan het downsizen, maar ik mis wat dat betreft m'n oude V8 wel.
Dan het geluid, de auto is belachelijk stil, ik heb begrepen dat er actieve noice-canceling in zit. Je hoort écht bijna niets, zelfs niet op hoge snelheid. Goed gedaan Lexus!
De 3.5 liter V6 wordt ondersteund door een Li-ion accu en 10!! versnelling die door Lexus "Multi Stage" worden genoemd, klinkt leuk en als je rustig rijdt is het prima maar geef je een keer flink gas dan klinkt en voelt de wagen aan als een race wagen, De motor gaat in een seconde naar 6500 toeren en blijft maar schakelen. Niet echt iets voor een LS, dat mag wat soepeler. Plus de motor klinkt dan best hard, ik heb begrepen dat dat komt door de "fake engine sound". Hadden ze voor mij weg mogen laten en ik kan ook niet vinden hoe ik dit uit kan zetten, als het al mogelijk is.
Dan het overzicht in de wagen: Die is niet zo goed vind ik, de wagen is lager, langer en breder dan z'n voorganger. Je ziet de neus niet meer en als de armleuning achter omhoog staat is het zicht naar achteren ook bijna weg. gelukkig heeft de wagen camera's die 360° rondom tonen, handig bij het parkeren.
En dan de instap, ik associeer de "LS" toch stiekem een beetje met de wat oudere man, het is geen "rijders auto" maar meer een comfortabele cruiser. En bij comfort hoort ook makkelijk instappen. Mijn auto kent de standaard trucjes, stuur klapt weg, stoel gaat naar achteren en zijdelingse steun wordt plat (ook de achterbank gaat naar achteren) plus de volledige auto komt zo'n 4 cm omhoog. En tóch vind ik de instap net iets te laag. Dat was bij de LS 600h prettiger instappen. Gelukkig gaat het open dak naar buiten toe open want de hoofdruimte is maar net voldoende voor mij met m'n 185 cm.
Dan de uitrusting: De auto is van alle gemakken en veiligheidsfoefjes voorzien alle vier de stoelen hebben massage, van de voorstoelen kun je kuipstoelen of fauteuils maken, het ML audiosysteem heeft 23 speakers en 2400 watt vermogen en klinkt -uiteraard- geweldig met de juiste bron. De auto kan semi-autonoom rijden al moet je het systeem wel goed in de gaten houden, rijd je tegen de laagstaande zon in dan is de auto wel eens de weg kwijt en begint hij iets te slingeren. Ook als de wegbelijning vaag is gaat het niet altijd goed.
Adaptive cruise control werkt ook best wel goed, geen gat meer van 100 meter. De kans dat iemand er tussen schiet is een stuk minder. De auto gebruikt hiervoor een radar en twee camera's achter de spiegel.
Dan het bedieningsgemak: Zoals ik al zei was de LS tot voor kort een "oude mannen wagen" alles zat wat het hoorde en was met het het touchscreen makkelijk te bedienen. Maar nu, dat touchpad.... het is onhandig en bijna niet te doen tijdens het rijden. (De facelift heeft weer een touchscreen) Plus... Het is allemaal erg complex met menu's en submenu's. De handleiding is ook erg beknopt en verwijst naar de online manual. Je moet echt een wizzkid zijn om alles te vinden. Gelukkig hou ik wel van gadgets en een uitdaging maar weet je nauwelijks hoe je telefoon of computer werkt dan is deze auto niets voor jou.