De LS 500h na een maand en 1200 km

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.231
4
999
113
Zoals beloofd hierbij mijn bevindingen, mijn vorige Lexus was een LS 600h (2009), deze heb ik zes jaar gereden. Het werd tijd voor een "nieuwe" Lexus, het is een LS 500h President uit 2018 geworden. Ik probeer zo objectief mogelijk te zijn maar na 6 jaar vergelijk ik 'm toch voornamelijk met z'n voorganger.

Mijn nieuwe karretje:
RV.jpg


RA.jpg


Over de looks kan ik niet veel zeggen, da's subjectief en jullie mogen zelf oordelen. Wat ik wel kan zeggen is dat de afwerking nóg beter is, de LS 600h zat perfect in elkaar maar deze is echt extreem overengineerd.

Ottomanstoelen.jpg


Raambediening.jpg


Center console.jpg


Hoe rijdt de auto? Als een LS?

Nee!! De auto rijdt nog steeds lekker zacht en neemt slecht wegdek nog best wel comfortabel maar heeft een té sportief karakter gekregen. De auto helt maar weinig over in de bochten en bij hard optrekken of remmen duikt de auto veel minder. En dan de aandrijflijn, erg snel van 0 naar 140 km/h maar daarboven wordt het wat minder. Dat deed m'n 600h een stuk beter, daar werd je bij hoge snelheden nog lekker in je stoel gedrukt. Tja, ook Lexus is aan het downsizen, maar ik mis wat dat betreft m'n oude V8 wel.
Dan het geluid, de auto is belachelijk stil, ik heb begrepen dat er actieve noice-canceling in zit. Je hoort écht bijna niets, zelfs niet op hoge snelheid. Goed gedaan Lexus!

De 3.5 liter V6 wordt ondersteund door een Li-ion accu en 10!! versnelling die door Lexus "Multi Stage" worden genoemd, klinkt leuk en als je rustig rijdt is het prima maar geef je een keer flink gas dan klinkt en voelt de wagen aan als een race wagen, De motor gaat in een seconde naar 6500 toeren en blijft maar schakelen. Niet echt iets voor een LS, dat mag wat soepeler. Plus de motor klinkt dan best hard, ik heb begrepen dat dat komt door de "fake engine sound". Hadden ze voor mij weg mogen laten en ik kan ook niet vinden hoe ik dit uit kan zetten, als het al mogelijk is.

Dan het overzicht in de wagen: Die is niet zo goed vind ik, de wagen is lager, langer en breder dan z'n voorganger. Je ziet de neus niet meer en als de armleuning achter omhoog staat is het zicht naar achteren ook bijna weg. gelukkig heeft de wagen camera's die 360° rondom tonen, handig bij het parkeren.

Front camera.jpg



Cameraview.jpg


En dan de instap, ik associeer de "LS" toch stiekem een beetje met de wat oudere man, het is geen "rijders auto" maar meer een comfortabele cruiser. En bij comfort hoort ook makkelijk instappen. Mijn auto kent de standaard trucjes, stuur klapt weg, stoel gaat naar achteren en zijdelingse steun wordt plat (ook de achterbank gaat naar achteren) plus de volledige auto komt zo'n 4 cm omhoog. En tóch vind ik de instap net iets te laag. Dat was bij de LS 600h prettiger instappen. Gelukkig gaat het open dak naar buiten toe open want de hoofdruimte is maar net voldoende voor mij met m'n 185 cm.

Zonnedak.jpg


Dan de uitrusting: De auto is van alle gemakken en veiligheidsfoefjes voorzien alle vier de stoelen hebben massage, van de voorstoelen kun je kuipstoelen of fauteuils maken, het ML audiosysteem heeft 23 speakers en 2400 watt vermogen en klinkt -uiteraard- geweldig met de juiste bron. De auto kan semi-autonoom rijden al moet je het systeem wel goed in de gaten houden, rijd je tegen de laagstaande zon in dan is de auto wel eens de weg kwijt en begint hij iets te slingeren. Ook als de wegbelijning vaag is gaat het niet altijd goed.
Adaptive cruise control werkt ook best wel goed, geen gat meer van 100 meter. De kans dat iemand er tussen schiet is een stuk minder. De auto gebruikt hiervoor een radar en twee camera's achter de spiegel.

Raamsensoren.jpg


Dan het bedieningsgemak: Zoals ik al zei was de LS tot voor kort een "oude mannen wagen" alles zat wat het hoorde en was met het het touchscreen makkelijk te bedienen. Maar nu, dat touchpad.... het is onhandig en bijna niet te doen tijdens het rijden. (De facelift heeft weer een touchscreen) Plus... Het is allemaal erg complex met menu's en submenu's. De handleiding is ook erg beknopt en verwijst naar de online manual. Je moet echt een wizzkid zijn om alles te vinden. Gelukkig hou ik wel van gadgets en een uitdaging maar weet je nauwelijks hoe je telefoon of computer werkt dan is deze auto niets voor jou.
 

Bijlagen

  • Voertuiginstellingen.jpg
    Voertuiginstellingen.jpg
    329,3 KB · Weergaven: 106
En dan nu de rest complex:

Cockpit a.jpg


Portieslotinstellingen.jpg


En nog véél meer.....


Conclusie:
Voor mijn gevoel is de nieuwe LS geen échte LS meer, het is meer een opgeblazen GS geworden.
Ik denk dat de auto de wat oudere man minder aan zal spreken en dat deze bolide meer voor de wat jongere persoon is.
 
Dank voor de uitgebreide beschrijving. Al mijn vrees tav de vergelijking met de LS600h is uitgekomen. Hij moest "strakker" worden (en dus meer als een 7 serie of een S-klasse gaan "voelen"), het verbruik moest omlaag (en dus een "dubbel geblazen GS motor"), de bij veel chauffeurs verguisde ECV moest vervangen door een automaat met een aantal versnellingen dat eerder bij een tractor behoort en hij moest een Tesla als "rijdende tablet" naar de kroon steken....met allerlei mogelijk wel eens nuttige electronische voorzieningen als je er in slaagt deze te vinden, maar die zeker niet essentieel zijn voor waarvoor een auto is bedoeld: vervoer van A naar B met een zekere mate van comfort zonder dat je voor de bediening daarvan een encyclopedie hoeft door te werken....

Ik denk dat autofabrikanten zo langzamerhand een beetje doorschieten - alles wat de toeleveringsindustrie tegen redelijke kosten kan leveren hoef je niet allemaal in te bouwen. Dat geldt overigens niet alleen voor Lexus - bij iedere "luxefabrikant" zie je het. Alles er op en aan - niet omdat het moet waar omdat het kan.

Dat het een "opgeblazen" GS is geworden ben ik overigens niet met je eens. De oude LS 600h was (hoewel iets ouder dan de laatste (pre-facelift) generatie 4 GS) een auto die qua styling sterk op de latere GS leek, de GS had zo ongeveer zeg 80% van het uitrustingsniveau van de oudere grote broer. De GS is een auto die je prima zelf kunt rijden, de LS meer een auto waar de aangenaamste plaats op de achterbank is...

Iets waar je niet direkt over spreekt is het dashboard. De LS 600h had een volledig digitaal dashboard dat er desondanks uitzag of het nog een aantal "echte" klokken bevatte (met de bijbehorende eenvoudige en snelle afleesbaarheid). Bij de nieuwe LS is dat niet meer het geval - naar mijn gevoel zijn er min of meer lukraak een aantal pixels in je gezichtsveld beland (met allerlei vormen en kleuren, omdat dat lekker goedkoop inmiddels kan). Iets wat je ook bij andere merken ziet en bij Lexus bijvoorbeeld in de ES en de UXe (het zullen er wel meer zijn, maar daarin heb ik wel eens gereden). Ergonomisch ervaar ik het als een rommelige ononverzichtelijke verschrikking die je eerder afleidt van wat er buiten om je heen om de auto gebeurt, dan je informeert over wat je door zo min mogelijk inspanning aan nuttige informatie tot je zou moeten nemen.

Lexus heeft in de US een promotiefilmje gemaakt over dat je geen SMS-jes moet lezen als je rijdt:


Het al rijdend ontwarren van een rommelig dashboard lijkt me net zo gevaarlijk!

Nogmaals dank voor het uitgebreid delen van je ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en D43m0n
Romke, en tóch vind ik de nieuwe LS een opgeblazen GS. Tuurlijk heeft de LS meer gadgets, da's logisch, Lexus moet de meerprijs ergens instoppen en nieuwe features worden standaard altijd bij alle merken eerst in hun vlagschip gedaan om daarna in -verbeterde- vorm naar de andere modellen te gaan. En ik snap dat wat merk a doet, merk b ook moet doen, da's concurrentie.
Bedienen van de auto tijdens het rijden doe ik niet, behalve de knoppen op het stuur, temperatuur en volume. De rest zoals navigatie doe ik via spraakcommando's (ja, dat werkt nu eens een keer wel.)

En als je experimenteert met de nieuwe gadgets in je nieuwe bolide dan doe je het waar het veilig kan, hieronder test ik LTA (opvolger van LKA). Foto is -uiteraard- niet door mij genomen.

Kijk!! zonder handen en voeten!!

LTA.jpg
 
Ondertussen heb ik de stoomboot al bijna drie jaar en er bijna 50.000 km mee rondgetuft. De auto heeft nu ruim een ton ervaring en is ruim zes jaar jong.
Wat is er goed? Nou ik sta er van versteld hoe snel je went aan al die luxe en weelde, pas als ik in een andere auto stap (ook een willekeurige Lexus) merk ik wat ik mis, er kan echt niets tippen aan de materialen in de huidige LS. Plastic? Waar dan? Oh ja, dat ene knopje en hendeltje... Mensen die voor het eerst in mijn karretje stappen zeggen Wow! Dit model LS kan zich echt meten met de dikste Duitsers.

Dan het ML systeem, in den beginne was er mijn oude LS 600h (2009) deze klonk excellent. Deze LS 500h was gewoon goed...... Tot ik aan het prielen ging met de instellingen, de DSP staat nu op 3D en klinkt ge-wel-dig. (Nooit gedacht dat 3D zo mooi kon klinken, in de LS 600h klonk dat juist slecht.) Gelukkig maar met 2400 Watt en 23 speakers verwacht je ook iets.

Dan het verbruik want dat is voor veel mensen hier wel een dingetje: Ik schat dat deze 25% zuiniger is vergeleken met de LS 600h, mijn rijstijl is hetzelfde gebleven en ik ben niet vies van 140+ km/h rijden als de situatie het toelaat uiteraard, ook in m'n oude LS niet. (vraag maar aan het CJIB) In de stad ben ik een oude sok en overschrijd ik eigenlijk nooit de maximum snelheid. Dus ondanks de iets kleinere tank (deze is maar 82 liter) kom ik een stuk verder. -Ik haat tanken-.

Alles rozengeur en maneschijn dan?
Nope! Het onderstel is als van een kart, veel te hard voor mij, m'n oude LS reed veel lekkerder. Ondanks dat ik de runflats gedumpt heb en "normale" banden heb gemonteerd. Kleine oneffenheden zijn nu weg maar grotere bulten zoals drempels zijn niet prettig.

De aandrijflijn dan? De ietsiepienie kleine 3.5 liter V6 moet als je gas geeft flink werken en klimt in één seconde naar 6500 toeren. Resultaat een hoop gejengel in de wagen. Ik mis het koppel van m'n oude V8, die vloog al bij lage toeren en was niet zo dominant aanwezig. Wel fijn dat deze LS een stuk sneller is tot 140km/h, komt waarschijnlijk door de nieuwerwetse hybride "multi stage" aandrijflijn. (klinkt stoer maar is maar zo zo..) Bij een constante snelheid is de wagen trouwens doodstil, net als m'n oude 600h.
Dan komen we bij de bak, dat is een conventionele automaat gecombineerd met een e-CVT. Lange tijd heb ik mezelf vreselijk geërgerd aan het abrupte schakelen, maar na een software update en een reset door mij (wat volgens de dealer niet nodig was. Duh.) schakelt de auto een stuk beter. Al is een "normale" CVT prettiger. Nogmaals: 10 versnellingen is leuk in een LFA, maar niet in een limousine als de LS.

Dan de stoelen, niet echt super vind ik, op lange afstanden voel ik van alles onder m'n achterwerk. Dat schijn de luchtbalgen te zijn in de stoel.
De stoelen zijn 28! weg instelbaar, klinkt leuk maar dat houdt dus ook in dat je van alles voelt.

Zeven "standaard" motoren voor de basisinstellingen.

Stoelbediening.jpg


21 "luchtbalgen" voor de extra instellingen.

Instellingen bestuurders stoel b.jpg


Daar komt ook nog eens de massage bij die ook op die luchtbalgen werkt. En die helemaal niet zo goed werkt als je hoopt. Daarom gebruik ik de massage zelden.

Massage instellingen.jpg

Plus airbags, verwarming en koeling (Die een keer prima werkt)
De standaard stoelen uit de LS schijnen lekkerder te zitten, de mijne zijn een beetje over de top van "wat de dikke Duitsers kunnen, kunnen wij van Lexus ook".

Problemen gehad? Jazeker!
Ik rook twee jaar geleden koelvloeistof, dit is netjes opgelost door @UsedLexus , nogmaals bedankt Anton!
En vorig jaar een nieuwe voorruit gehad na een flinke ster. Keurig gemaakt maar ineens kwam er condens precies achter de camera's. Meerdere malen bij de dealer en Carglas geweest en die snapten er niets van, geen lekkage of zo. Vreemd... Maar LTA en PCS werkt dan niet als de camera's niets zien. De condens was alleen bij vochtig en koel weer afgelopen winter. De rest van de ruit bleef netjes droog.

Condens achter camera.jpg


Nu is het zomer en beslaat de ruit uiteraard niet maar ik ben wel creatief geweest en heb de cameraunit i.p.v. de 1mm ca. 2mm van de ruit geplaatst met een paar ringetjes. Ik weet niet wat de originele afstand is maar misschien kon de ruit daar onvoldoende ventileren?
Plus ik heb een mini-fan ingebouwd met een knopje aan, uit, halve kracht. Je ziet de fan bijna niet want hij zit achter de spiegel, maar zuigt wel af achter de camera afdekking.
Hopelijk werkt dit, we zullen zien over een paar maanden.

Fan achter camera.jpg
 
Leuk om deze vervolgreview te lezen. Ook om te zien dat je bij wat langer er mee rijden een aantal dingen ontdekt die uiteindelijk beter uitvallen als eerst gedacht en daarnaast een aantal zaken die minder goed bevallen.

Het is jammer dat de auto nog steeds als "kart" wordt gekwalificeerd. Je zou toch verwachten dat gezien het gecompliceerde onderstel het veersysteem toch een stand "comfortabel zacht" zou omvatten. Ook het overhellen in bochten zou met modificatie van het onderstel kunnen worden aangepakt, zonder het "kartkarakter" nog eens te versterken.

Al met al lijkt het toch wel zo dat je enige tijd er mee moet rijden om alle verfijningen te onderkennen - hetgeen bij een dergelijk gecompliceerd apparaat ook niet verwonderlijk is.
 
Nou ja kart.... Beetje overdrijven mag toch wel? Het is een prima onderstel, ligt strak in de bocht en duikt maar weinig. Maar da's nou gelijk ook het nadeel, ik wil een stoomboot die heerlijk deint over de weg, wegligging boeit me niks. M'n oude LS 600h deinde lekker, en in de sportstand was deze ook lekker strak geveerd mocht je dat willen.
En idd na een wat langere tijd leer je iets pas echt kennen, auto, telefoon, huis, zelfs partner. In het begin is alles een beetje overweldigend door alle nieuwe indrukken...