De originele 15" Lexus CT200H wielen zonder de plastic doppen

Mgslisser

Hoort erbij
10 nov 2016
36
3
8
Hoi Forum,
Ik ben aan het rondkijken voor velgen met winterbanden voor mijn CT200H (de zomerwielen zijn de originele 17" velgen).
Ik zie diverse setjes originele 15 inch CT200H wielen aangeboden worden met winterbanden. Twee maten kleiner, op zich niet erg, en misschien een stuk comfortabeler. Alleen die plastic doppen zijn zo lelijk. Is er iemand die een foto heeft van een CT200H met de 15 inch wielen, maar dan met de plastic doppen achterwege gelaten? En zouden naafkapjes voor die maat los te bestellen zijn? Ik denk dat deze velg er zonder doppen toch een stuk beter uit moet zien. Dit zijn de velgen die onder die doppen zitten:
 

Bijlagen

  • photo5756.JPG
    photo5756.JPG
    38,9 KB · Weergaven: 42

2000Turbo

Hoort erbij
25 jan 2011
60
18
8
Ik heb geen foto, maar wellicht heb je wel interesse in de 16 inch winterwielen wielen set die ik ga verkopen.
De velgen zijn zonder schad en incl. Naafdoppen en wielmoeren.
Banden zijn nog erg goed. yokohama.
 

Mgslisser

Hoort erbij
10 nov 2016
36
3
8
Hi, eventueel heb ik wel interesse. Wat voor velgen zijn het? en niet onbelangrijk, waar woon je ongeveer ivm ophalen? PM me maar anders.
Groetjes, Matthijs
 

Coffeecup

Hoort erbij
27 okt 2015
28
1
0
Let op! 15 inch staal of lichtmetalen velgen passen alleen op de standaard (de 87 gram CO2 versie) en NIET, IK HERHAAL, NIET op versies welke af fabriek op 16 of 17 inch geleverd zijn.

Op deze laatste twee zijn grotere remschijven/klauwen gemonteerd dan op de standaard CT200h. Daar zijn enkele zaken afwijkend om tot de lagere uitstoot (al zijn het soms papieren waarden maar dat doen veel fabrikanten al jaren) te komen. Denk ook aan de polystyreen bagage bak onder de vloer (gewicht reductie) de lichte 15 inch lm velgen met de speciale Michellin banden met minder rolweerstand en de langere achterspoiler, deze laatste zorgt er theoretisch voor dat er minder uitstoot is.

Ooit heeft iemand bedacht dat de CO2 uitstoot per cm2 auto/oppervlak omgeslagen moest worden om bijvoorbeeld een X5 met een Q7 te vergelijken en een CT200h met bv een A3. Hallo bent u daar nog? :hi:

Daar maken veel fabrikanten gretig gebruik van. On topic, ga er niet vanuit, oh de CT staat standaard op 15 inch dan past dat ook wel op mijn Business line pro. Niet dus!

http://forum.lexusforum.nl/forum/modellen/ct/onderstel/1739-stalen-velgen-voor-ct/page2
 

Ruuth

Hoort erbij
26 nov 2016
45
1
8
Coffeecup, met deze aanvulling heb je mij voor een miskoop behoed. Deze week een LL gekocht wegens alle opties, maar met de bedoeling naar 15" te gaan vanwege het verbruik. Had al Rial Milano velgen uitgezocht met all season Michelins 195/65 R15.
Is het wel mogelijk om dezelfde configuratie te kiezen, maar dan uitgaande van 16" ?
 

Mgslisser

Hoort erbij
10 nov 2016
36
3
8
Thanks Coffeecup , ik had in eerste instantie ook oog op de originele 15" Lexsus CT200h wielen voor mijn Business Edition (17"), maar na het lezen van jouw link denk ik inderdaad dat het beter is om die zowieso af te schrijven. Ik blijf het wel vreemd vinden dat in modelvarianten met dezelfde motorisering andere remschijven/klauwen worden toegepast. Ik weet dat het bij andere merken ook gebeurd, maar daar zit in motorisering dan een verschil en heeft bijvoorbeeld de 2.0 versie grotere schijven dan de 1.4 of zoiets (meer motorvermogen = ook meer stopvermogen :) )
 

Ruuth

Hoort erbij
26 nov 2016
45
1
8
16" past inderdaad wel. Maar voor de looks vind ik persoonlijk dat de CT minstens 17" nodig heeft.

Ben ik met je eens, maar function leads look of iets dergelijks.
We komen geleidelijk steeds verder in onze wondere wereld van de Lexus.
Was ik aanvankelijk van mening dat er overgegaan moest (d.w.z. vanwege brandstofverbruik) worden naar 15". Door Coffeecup werd ik vermanend toegesproken om dit heilloze traject niet te bewandelen omdat het platweg met een LL niet gaat. Waarvoor dank.
Dan verder pijnzen (pielen?). Als je van 215/45 R17 terug wilt gaan naar R16 (Ja, ik weet het; die 17"smoelt veel beter) dan komen er een aantal vragen op je af.

1. Wil ik zomer/winter banden of all season.
2. Wil ik de huidige afwijking van de snelheidsmeter die volgens de GPS 10%, ja 10%, bedraagt compenseren.

De eerste vraag meen ik, en dat is uiteraard weer heel persoonlijk te moeten beantwoorden met; 4 seizoenenband. Waarom? Alle voor- en nadelen op een rij zie ik dat twee-jaarlijks gekwartet met banden niet zitten. "Ja maar je hebt nu toch al 17" velgen?" Yes, die kunnen in opslag tot ik van mening verander.
De vierseizoenenband dus. Mijn keus viel op de Michelin Cross Climate. Kwalificatie C, A, A, voor resp. brandstofverbruik, grip en geluid. Mooi, dan maar eens kijken wat zo'n omgerekende band van 215/45 R17 naar 195/65 R15 kost. € 62,00 is het antwoord. Er is zoals reeds vermeld een klein probleempje; deze velgmaat past niet op de LL.
Dan maar 205/55 R16 (zelfde omtrek) en je komt uit op € 76,00 per band. Mwah, ietsje duurder, moet kunnen.
Wil ik er echter voor zorgen dat mijn snelheidsmeter redelijk aangeeft wat ik rijd (nu 10% verschil) dan kom ik uit op 205/65 R16 en betaal ik plots € 130,00 per band.
Dit moet ik even rustig op mij in laten werken. Kan dit wel? Wat doe ik fout? Is het niet fout, dan is de prijs-pretverhouding danig verstoord en rijd ik wel door met de afwijking. (Die van de teller dus!! Mijn eigen afwijking valt immers niet te compenseren.)
Maar om dat hele gedoe van snelheidscorrectie middels bandenkeus te voorkomen moet het toch mogelijk zijn om de software aan te passen? Of is dat nog duurder? :grin:
 
Laatst bewerkt:

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Ik rijd al meer dan 10 jaar op Vredesteijn 4-season banden. Ze bevallen prima. Ik heb mijn nieuwe Lexus meteen met Vredestein Quatrac 5 in de maat 215/45 R17 laten afleveren. Ik heb nog niet veel kilometers gemaakt, maar ze voelen lekker aan. Voordeel is dat de banden redelijk soepel zijn, dus comfortabel.
 

Ruuth

Hoort erbij
26 nov 2016
45
1
8
Lager brandstofverbruik komt bij een kleinere velgdiameter voornamelijk door een kleinere bandbreedte. Als deze aanname juist is, dan boeit het ook nauwelijks meer om van 17" naar 16" te gaan, dan kan je ook een wat smallere band om je 17" velgen gooien i.pl.v. te investeren in 4x16"velgen. Dus zeg maar van 215/45 R17 naar 205/55 R17.
Zit ik nog op het goede spoor? Ja, dan ga ik verder. Door die 205/55 wordt de afwijking van de snelheidsmeter voor de helft (5,12%) weggewerkt. Ook mooi meegenomen. Dit lijkt mij tot dusver de eenvoudigste oplossing. Of...zorgt die 2cm extra bandhoogte toch weer voor een hoger verbruik?
De hele aanpak staat natuurlijk bol van de compromissen en persoonlijke wensen. Het leek mij leuk om mijn eigen gedachtenkronkels te ventileren zodat er ter lering op geschoten kan worden.
 

Peter86

Hoort erbij
9 mei 2015
26
0
0
Gefeliciteerd met de LL!
Momenteel ben ik ook aan het overwegen om een kleinere maat velg te nemen, maar dan om de reden dat ik de CT200H te hobbelig vind rijden op slecht wegdek.
Ook de drempels in mijn omgeving zijn zodanig hoog dat ik het overige verkeer ophoud omdat ik 1 van de weinigen ben die als een slak overheen moet rijden. Om die redenen ga ik een maatje groter pakken voor op de 17 inch velgen, namelijk 215/50/17. Ik had overwogen om 16 inch velgen te nemen, maar ik vind de vormgeving van de 17 inch velgen toch een stuk mooier. Ik dacht ik deel dit met je, misschien heb je hier iets aan..

Wat betreft zuinig rijden scheelt het naar mijn mening minimaal. Je rijgedrag is veel meer bepalend en bandenspanning in mijn beleving. Als ik normaal rij zonder te letten op verbruik haal ik in de winter 1:17,5 en zomer 1:19,5. Afgelopen zomer had ik getest hoe zuinig de CT kon zijn als ik echt let op verbruik. Toen had ik 1:22,5 gehaald op de boordcomputer na 1 tank leegrijden.

Ik vind ook wel dat je een beetje van de looks en rijplezier moet blijven genieten. :)