Demontage bovenste gedeelte console

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Mijn IS is uitgevoerd met een opbervakje boven de midden console. Dit in tegenstelling tot andere varianten met navigatiemonitor unit en afsluitbaar opbergvakje. De vorige eigenaar van mijn IS200 heeft waarschijnlijk een TOMTOM of vergelijkbaar standalone apparaat gebruikt. Om deze goed vast te maken, heeft hij/zij een plastik schijf in het 'opbergvakje', bovenop de middenconsole geplaatst. Naast dat dit nogal knullig gedaan is, stoor ik me enorm aan die non-stock look. Ik wil daarom het bovenste gedeelte van de middenconsole (= opbergvakje + ventilatie richters) demonteren om zo die schijf eraf te halen en het opbergvakje opnieuw te bekleden. Echter met geen mogelijkheid krijg ik dit onderdeel er uit. Het schijnt dat je de unit bij de ventilatierichters beet te nemen en naar je toe te trekken, de unit er met bescheiden moeite er zo uit komt. Mij is het nog niet gelukt, wellicht dat een van jullie dit wel is gelukt.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Als het hetzelfde in elkaar zit als bij de andere uitvoeringen, wat ik wel denk, dan is het vrij eenvoudig. Ik heb het niet zelf gedaan, maar er naast gezeten toen radio/clima-unit eruit ging en daarna het navideel. Wel heel globaal: je begint met het onderste deel, waarin je stoelverwarmingsknoppen zitten, eruit te trekken. Naar je toe. Daarachter zitten moeren die los kunnen. Dan kan je volgens mij de radio eruit halen. Dan komen moeren die onderkant van bovenste deel/bakje vasthouden. Daarna klepje bovenop eruit wippen en schroef eruit. Dan zou het los moeten komen. Zoiets dus
;)
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Allright, zo te horen behelst het dus wat meer dan enkel die unit er uit te trekken. Ik ga ff kijken of dat lukt.

Kom zonet dit tegen:


Zo te zien, enkele wat brute kracht...
 

bakker

Actief
4 mei 2011
123
0
0
een goeie tip is dat je aan het bovenste gedeelte niet zo hard moet trekken,
maar je steekt in de rand onder de ventilatie, een bank kaart er tussen en het komt er uit zonder brute kracht te gebruiken .
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
j2jedi zei:
Ik spreek uit ervaring. Zat eerst te kloten met dat stukje vilt... bijna stukgemaakt, hahaha.

Ik ook ja, je ziet het nog... Maar er zijn drie verschillende varianten van geleverd die allemaal op een andere manier los moeten. Bij mij was het inderdaad op een manier eraan trekken nadat je de rest van beneden uit gedemonteerd had, maar er zijn dus blijkbaar ook varianten van waarbij je het vilt moet loshalen, zo'n beschrijving had ik namelijk gevonden.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ja, dat is waar ook...dat probeerde ik eerst, maar dat stomme vilt kwam maar niet los. Had het bijna gemold!
Bij mij moet het bakje wel los, anders kom je niet bij de bovenste moeren van de airco unit.
Anyway, inderdaad niet nodig om heel erg veel kracht te gebruiken.
:D
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Met wat kracht en vrees om wat te slopen dan toch het boven paneel los gekregen. Ik had nog een paar m2 luidspreker doek liggen dus dat maar even om het plaatje gespannen en gelijmd. Zie hieronder het resultaat. Na demontage van het bovenste gedeelte van de console unit viel op dat de vorige eigenaar nogal royaal met de secondelijm is geweest. Maar even kijken hoe ik dat kan weg halen. Wellicht voorzichtig met wat Aceton.
 

Bijlagen

  • 2013-03-27 20.12.53.jpg
    2013-03-27 20.12.53.jpg
    176,9 KB · Weergaven: 46
  • 2013-03-27 20.58.09.jpg
    2013-03-27 20.58.09.jpg
    170,4 KB · Weergaven: 45

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Het bekleden ging gemakkelijker dan gedacht. Het klepje/dekseltje gaapt nu wel een klein beetje, gezien ik wat kortzichtig eerst met methode 'steek er een schroevendraaier in en wrikken maar' het klepje dacht los te maken.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Gelukkig mooi opgelost zo. Misschien kan je het plekje nog iets bijwerken en met kunststofpoets minder laten opvallen? Ik gebruik twee keer per jaar Megiuars matte en voedende dashboardpoets. Fijne krasjes vallen minder op en dashboard wordt mooi donker van kleur.