Ook deze discussie tav de viscositeit van de olie komt met enige regelmaat terug op het Toyota-forum. Geen enkele dealer doet olie met de 'voorgeschreven' viscositeit in de motoren, tot verbazing van menig nieuw forumlid.
De gedachte is inmiddels dat Toyota dunvloeibare olie voorschrijft om vooral de uitstootnormen te kunnen halen, waarbij de dealers meer geinteresseerd zijn in het voorkomen van motorschade.
Ik denk dat voor de dealers geldt dat ze vooral een viscositeit kiezen die ze bij alle in onderhoud zijnde motoren kunnen toepassen.
Toyota/Lexus biedt die keuze ook: naast een "voorkeursviscositeit" worden meestal een aantal alternatieven toegestaan. Als een dealer alleen de in de handleiding als eerste genoemde viscositeit zou kiezen, dan betekent dat er minimaal twee producten nodig zijn (SAE 0W-20 en voor relatief recent ontworpen of aangepaste motoren SAE 0W-16 en mogelijk in de toekomst nog andere varianten als SAE 0W-12 en 0W-8). Dat is uiteraard lastig - niet alleen omdat je dan een heel assortiment nodig hebt, maar ook omdat bij verversen een vergissing tot problemen kan leiden.
Mijn auto wordt inmiddels 5 jaar onderhouden door dezelfde dealer. De produktnaam en de kwaliteitseisen waaraan de olie voldoet is in die tijd af en toe veranderd, maar als viscositeit is altijd een SAE 5W-30 olie gebruikt. Dat is een viscositeit die zowel in oudere als gloednieuwe motoren in het Nederlandse klimaat prima voldoet en ook nog voldoende dun is om in wintersportgebieden tot ca. -25 C prima te kunnen starten. Het is dus qua viscositeit een alleszins te verdedigen compromis. Inmiddels wordt de kwaliteit aangegeven met ACEA C2 - en daarmee is de kwaliteit substantieel beter dan wat Lexus minimaal vereist.
Het belangrijkste nut van een dunnere motorolie is dat daarmee de CO2 uitstoot enigszins wordt teruggedrongen. En uiteraard zal een 0W-x motorolie wat sneller alle te smeren onderdelen bereiken dan een 5W-x of 10W-x. Het verschil zal echter pas echt duidelijk bij temperaturen zoals we die in een Nederlandse winter uiterst zelden tegenkomen.
De te bereiken brandstofbesparing is relatief bescheiden. Voor de gebruiker zijn enkele procenten niet zo interessant - voor de verkoper van auto's wel, omdat allerlei fiscale maatregelen samenhangen met zaken als CO2 uitstoot en brandstofverbruik en daardoor met de verkoopprijs van de auto.
Of de vrees voor motorschade realistisch is, lijkt niet waarschijnlijk. Je schrijft als fabrikant niet een "dun" produkt voor in combinatie met 10 jaar garantie, als dat onverantwoord zou zijn. Overigens heeft men in Japan (waar dunne motorolie al veel langer in gebruik is dan in Europa) al vele jaren ervaring met relatief dunne producten.
Ik heb geen uptodate overzicht kunnen vinden waarop te zien is in welk motortype welke olie mag worden toegepast en wat daarbij de "voorkeursviscositeit" is. Wel kwam ik op een Engels forum een redelijk recent overzicht tegen waarbij inmiddels ook SAE 0W-8 wordt genoemd:
https://www.toyotaownersclub.com/tutorials/article/36-engine-oil-recommendations/
Het zou interessant zijn om te zien wat inmiddels in Nederland allemaal wordt voorgeschreven. Wellicht dat iemand ergens een uptodate overzicht kan verkrijgen. Zo langzamerhand zal ook de dealer het spoor wel enigszins bijster zijn....