Distributieriem vervangen nodig?

i_am_rambo1991

Nieuw hier
22 jul 2015
10
1
0
Beste Mede-forumleden,

Ik ben sinds September 2014 in bezit van een Lexus IS200 Automaat met toen een tellerstand van 183.000 km nu zitten er inmiddels 206.000 km op de teller. nu ben ik laatst voor mijn APK bij de garage geweest en rade ze me aan mijn distributieriem te vervangen dit wegens dat hij al 7 jaar oud is hij is er met 138.000 km op geplaatst. nu is mijn vraag of dit ook werkelijk nodig is gezien het een vrij hoge koste post is omdat hij ook een grote beurt dient te krijgen en verversing van de automaat olie.

Over een week of 7 gaat hij mee naar het Gardameer voor de 2de keer dat zijn dus ongv 1200km heen en dan nog terug gezien dat ik daar ook nog wat zal rijden vrees ik dat het nodig is. wat is hierin jullie advies?

Met vriendelijke groet,

Ward
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Welkom, er is een voorsteltopic (hint).

Zie ook onderhoudsschema 6 jaar of 150dkm:
http://forum.lexusforum.nl/forum/mo...136475-is200-300-altezza-maintenance-schedule

De 6 jaar is overigens een 'veilige' marge waarbij de kans dat ie knapt klein is. Uiteraard heeft dat enige uitloop, alleen lastig in te schatten tot hoever. Je kunt soms nog wel wat opmaken uit de staat van de riem, maar ook dat vormt geen garantie.

Wil je het risico lopen dat de riem knapt tijdens je vakantie of investeer je vooraf in een nieuwe riem... (het zal toch moeten gebeuren binnenkort). Zelf zou ik het risico wel aandurven, maar ik zal het je niet adviseren.
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Welkom hier. Bij twijfel gewoon vernieuwen die d-snaar. Heb hem bij m'n IS200 toendertijd ook vernieuwd. Bij tellerstand van ong. 135000 km. Wist verder geen onderhoudshistorie, Als ik me goed herinner ben ik er iets van drie uur mee bezig geweest incl. de spanners en de waterpomp. Het leed is niet te overzien als het ding breekt.
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
Hoi,

Zoals aangegeven; bij twijfel vervangen. Het alternatief is simpelweg te duur. Bij mijn IS300 kon de D-riem qua kilometrage nog 60K mee, maar ze was wel al 7 jaar oud. Bij het vervangen van de bougies hadden we de afdekkap eraf en konden we de riem inspecteren. Over een lengte van ongeveer 20 cm was een dwarse inscheuring te zien van ongeveer 2mm. Voor mij een reden om het ding per direct te vervangen.
 

RvdB

Nieuw hier
20 aug 2015
24
0
0
Een D riem zou circa 100k kilometer of 6 jaar mee moeten gaan. Als je straks door de Alpen rijdt en hij knapt dan is de auto vrijwel zeker total loss. Auto rijden moet ook ontspannend zijn, en elk raar geluid vanuit het blok gaat je dan toch op je zenuwen werken. Dit onderdeel kan je beter tijdig vervangen ipv gokken.
 

i_am_rambo1991

Nieuw hier
22 jul 2015
10
1
0
dank u heren hij heeft vandaag zijn grote beurt gehad en begin volgende maand doe ik mijn D riem. adviseren jullie ook de waterpomp meteen mee te doen? en het is me opgevallen dat als ik licht het gas in trap je een piep of soms ratel hoort nu heb ik eens gekeken met de kap open en dan hoor je bij het gasklephuis een ratel als je aan de gaskabel trekt. En laat ik nou net hebben dat wat RvdB zegt :p een hekel aan ratels en geluiden zit dan ook echt niet lekker in mijn vel als dat gebeurt. De garage heeft eerder al de multiriemen vervangen deze waren niet de boosdoeners blijkbaar.

Heb trouwens voor de Grote beurt er een K&N inleg filter ingedaan klinkt net iets leuker al scheelt het niet veel ;)
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Waterpomp idd gelijk mee vervangen. Komt een andere spanning op de poelie / as, dus mogelijkheid bestaat dat hij gaat lekken. Ik heb hem ook gelijk mee vervangen (zie post hierboven). En bij een tellerstand van boven de 2ton zou ik het doen. Je bent er zo dichtbij als je de snaar vervangt. En je zal het meemaken: d-snaar vervangen en korte tijd later gaat de waterpomp lekken, kan je helemaal overnieuw beginnen:brr:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
En je zal het meemaken: d-snaar vervangen en korte tijd later gaat de waterpomp lekken, kan je helemaal overnieuw beginnen
Dat heb ik gehad. Volgens de dealer (destijds) was de waterpomp niet noodzakelijk.... Dus 30dk later kon de boel weer open. Gelijk meenemen dus.