- 10 jun 2011
- 4.993
- 117
- 0
Opmerkingen:
Gebruik de (verderop) voorgeschreven Nm waarde om de carterplug vast te draaien, schroefdraad is snel gestript.. Gebruik liefst een nieuwe carterplug en afdichtring. Mocht er al sprake van enige lekkage zijn, probeer dan b.v. loctite 55 om de plugdraad mee in te wikkelen.
(1) Niveau vloeistof controleren:
- Breng motor op bedrijfstemperatuur.
- Parkeer op een vlak terrein en schakel handmatig door elke versnelling heen (+/- 15 sec. per versnelling).
- Laat de motor draaien!
- Zet de schakelpook in de parkeerstand (P).
- Trek de peilstok eruit en maak schoon (locatie: tegen schutbord achterzijde motor, bestuurderskant).
- Opnieuw insteken en lees af.
- Peilstok heeft een 'hot' en 'cold' markering. Niveau dient onder de uiterste 'hot' markering te vallen (B-B).
- Teveel ATF is net zo schadelijk voor het mechanisme als te weinig!
(2) Deelverversing:
- (deel)verversing: 1.9L
- Toyota IV ATF of gelijkwaardig alternatief (Mobil ATF 3309, Kroon SP 2062)
- Schaf vooraf een nieuwe koper- of 'knel-ring' aan, zie foto verderop. Carterplug afdichtring dient om een M12 schroefdraad te passen.
- Zet auto op brug of assteunen (zo vlak mogelijk).
- Verwijder peilstok.
- Schroef de carterplug los en laat de vloeistof weglopen (+/- 2 liter).
- Check hoeveel vloeistof is weggelopen (voor bijvul hoeveelheid).
- Vervang de afdichtring en draai de carterplug weer voorzichtig vast (max 15Nm).
- Vul via de hals van de peilstok-opening (trechter met smalle lange hals is handig).
- Vul langzaam, om overvloeien te voorkomen.
- Start motor en schakel handmatig door alle versnellingen heen (10 sec. per versnelling).
- Check (bijvoorbeeld na een ritje) op lekkage carterplug.
- Zie procedure (1) om niveau ATF te controleren.
(1x) 77.8%
(2x) 60.5%
(3x) 47.1%
(4x) 36.6%
(5x) 28.5%
(6x) 22.1%
(7x) 17.2%
(8x) 13.4%
(9x) 10.4%
(10x) 8.1% (Na 10 deelverversingen is de ATF vrijwel geheel ververst).
Disclaimer: Zelf sleutelen valt altijd onder eigen risico.
Bijlagen
Laatst bewerkt: