Dreun/Klap CVT Automaat + Voorstellen

b0z4

Nieuw hier
24 dec 2016
8
0
0
Hallo Mede CT200h rijders,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Lexus CT200H 2012 F-SPORT. Ben erg tevreden over het rijden en alle luxe wat erop zit.

Ik zit echter met een vraag..

Het is mij een paar keer opgevallen wanneer ik de auto aanzet/start en de motor draait. Ik van P naar D schakel om weg te rijden er een dreun/klap in de auto te voelen is.

De ene keer is het bijna niet merkbaar en de andere keer voel en hoor je het duidelijk in de auto. Komt dit jullie bekend voor? Wat is de reden hiervan?

Alvast bedankt en groetjes,

b0z4
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Welkom b0z4, zelf rij ik in een CT uit 2011 maar dit komt me niet bekend voor, ik dacht meer aan de voetrem die blijft hangen en los komt bij het wegrijden van P naar D "schakelen" gaat volgens mij elektronisch.
 

Ruuth

Hoort erbij
26 nov 2016
45
1
8
Welkom op het forum. Om je vraag helder te krijgen wil ik graag weten of dit gedrag plaats vindt bij een koude motor. Mijn ervaring, hoe kort die dan ook mag zijn met mijn CT200h, is namelijk dat kort na het starten en wegrijden uit de garage terwijl ik de voet nog op de slepende rem heb de motor enigszins stevig inkomt. Nadat alles op temperatuur is gaat alles net zo smooth zoals je met deze auto in de verwenstatus gewend bent.
 

b0z4

Nieuw hier
24 dec 2016
8
0
0
Dit is alleen met koude motor ofwel 1e start. Heb het geprobeerd van P naar R. Hierbij ook die zelfde dreun/klap door de aandrijflijn.

Tijdens het schakelen van P naar R of D hou ik de rem stevig ingetrapt.

Zodra alles op temperatuur is niks te voelen of horen.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Volgens mij wordt er in de P stand een mechanische blokkering in werking gezet in de vorm van een stift in een tandkrans, als de auto iets op een helling/scheef staat zal de stift onder spanning staan en moet met meer kracht gelost worden en dat hoor/voel je.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Ja heb ik ook gehad, de tandwielen ofzo vlogen mijn oren om. Naar de dealer geweest en ?1300 armer. Nooit meer een Prius
Dus vroeg of laat gaat het ook weer stuk, ik zou zeggen vervang je auto voordat het telaat is.
 

b0z4

Nieuw hier
24 dec 2016
8
0
0
Auto staat niet schuin of op een helling dus dat kan het niet zijn.

Ja heb ik ook gehad, de tandwielen ofzo vlogen mijn oren om. Naar de dealer geweest en €1300 armer. Nooit meer een Prius
Dus vroeg of laat gaat het ook weer stuk, ik zou zeggen vervang je auto voordat het telaat is.
Kan je wat meer toelichten wat het mankement was en wat er gerepareerd is?
 
Laatst bewerkt:
21 jan 2014
250
17
0
Herken de klacht, Bij mijn 2015 CT200H gebeurt hat ALLEEN als de auto in lengte ricthting op een helling staat. Dan komt de mechanise blokkering met een "tik" vrij.
 

b0z4

Nieuw hier
24 dec 2016
8
0
0
Bij mij staat de auto niet op een helling. Al zou de parkeerplaats iets schuin zijn ik zet de auto altijd eerst op de Voet-Handrem daarna pas in zijn P. Hierdoor rust het gewicht van de auto niet op de stift/pen van de automaat.

Daarom denk ik dat het echt iets met het inschakelen van de versnelling te maken heeft.
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Bij mij staat de auto niet op een helling. Al zou de parkeerplaats iets schuin zijn ik zet de auto altijd eerst op de Voet-Handrem daarna pas in zijn P. Hierdoor rust het gewicht van de auto niet op de stift/pen van de automaat.

Daarom denk ik dat het echt iets met het inschakelen van de versnelling te maken heeft.

Ik zet bij het parkeren alleen de voet-handrem erop en power off, ik weet niet of dat wat uit maakt maar druk nooit op de P-knop. Volgens mij gaat dat ook automatisch als je hem af zet want bij het starten staat hij in P-stand nooit begrepen waarom die knop erop zit.
 

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Als de auto nog in P staat, is de transmissie geblokkeerd met met een electrisch bedienden mechanische vergrendeling. Zodra je in D of R schakelt ontgrendeld de transmissie en wordt de auto alleen op de plaats gehouden door de remmen. Je hebt dus een moment dat er aandrijfkrachten komen op de aandrijfassen en wellicht nog andere delen van de transmissie. Ik moet gokken naar de reden waarom het meer te voelen is als de motor nog koud is, ik denk dat het komt omdat de benzinemotor dan nog met een hoger stationair toerental draait. Als de motor warm is zal hij langzamer stationair draaien of zelfs helemaal niet draaien als je stilstaat. Misschien dat de temperatuur van de transmissie olie nog een kleine rol speelt?
 

guidonline

Hoort erbij
3 jun 2016
33
0
6
Heb dit ook wel eens gevoelt en op mijn werk sta ik ook op een "helling" geparkeerd. Is het verstandig de auto vanaf nu op de voetrem te zetten voor ik hem in de P zet. En is het wachten op een dure reparatie of valt dat wel mee?
 

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Je moet alleen zorgen dat je stilstaat voordat je op P drukt of de auto uitschakeld (dan wordt de P-stand automatisch ingeschakeld). Normaalgesproken zul je na het parkeren zowiezo al de voet op de rempedaal hebben. Terwijl ik mijn voet nog op de rem heb, trap ik met de linkevoet de parkeerrem in. Eigenlijk hoef je dus niets bijzonders te doen. Als je op een helling staat zou ik altijd de handrem gebruiken.
 

Petrick

Nieuw hier
20 sep 2017
11
0
0
Ik heb ook het zelfde probleem maakt niet uit of de motor koud of warm is .hoor en voel een harde klap/ bonk ben al bij de dealer geweest maar dan zal je altijd zien doe die het niet .zij hebben er ook nooit van gehoord
 

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
62
15
8
Ik heb ook het zelfde probleem maakt niet uit of de motor koud of warm is .hoor en voel een harde klap/ bonk ben al bij de dealer geweest maar dan zal je altijd zien doe die het niet .zij hebben er ook nooit van gehoord

En heb je de auto op de handrem staan? Ik heb het sporadisch ook. Maar dan heb ik de handrem er niet op staan. Of bv eerst de P knop ingedrukt en later pas de handrem. Als ik zorg dat eerst de handrem erin staat en dan de P knop. Dan heb ik het niet. Omdat de auto dan niet rust/stilstaat op de P-stand. Maar op de handrem. Snap je het nog?

Je kan het vaak ook merken/testen als je de auto in de P-Stand zet en dan even paar seconden wacht. Dan ?schokt? de auto soms even. Dat is het teken dat ie is vast geklikt in zijn parkeerstand. Als ik dan de volgende keer wegrijd dan heb ik die bonk.

De oplossing is dus:

Rem ingedrukt + dan de P stand + rem blijven indrukken en met linkervoet handrem inschakelen.

Op deze manier heb ik in principe nooit een schok/bonk bij het wegrijden. Je voorkomt denk ik hiermee dat de auto totaal rust op zijn P stand motor/tandwiel vergrendeling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rigormortis

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
62
15
8
Ik zet bij het parkeren alleen de voet-handrem erop en power off, ik weet niet of dat wat uit maakt maar druk nooit op de P-knop. Volgens mij gaat dat ook automatisch als je hem af zet want bij het starten staat hij in P-stand nooit begrepen waarom die knop erop zit.

Die P knop is ideaal. Als je ergens even moet stilstaan/wachten. Blijft hiermee wel de auto aan staan. Verwarming/airco/radio ed. Aangezien het af te raden is om hem in de N stand te zetten, ivm leegtrekken hybride accu.

Met deze winterse temperaturen is het ideaal als je iemand moet ophalen op een station bv en je moet even wachten.
 

Petrick

Nieuw hier
20 sep 2017
11
0
0
Klop ik heb de auto op de handrem staan ik gebruik nooit de P stand ik zet de auto uit door me voet op de rem te houden dan me handrem en zet de auto uit .de bonk hoor en voel ik zodra ik de auto in drive zet of in zijn achteruit nog met de voet op de rem .
 

Petrick

Nieuw hier
20 sep 2017
11
0
0
En heb je de auto op de handrem staan? Ik heb het sporadisch ook. Maar dan heb ik de handrem er niet op staan. Of bv eerst de P knop ingedrukt en later pas de handrem. Als ik zorg dat eerst de handrem erin staat en dan de P knop. Dan heb ik het niet. Omdat de auto dan niet rust/stilstaat op de P-stand. Maar op de handrem. Snap je het nog?

Je kan het vaak ook merken/testen als je de auto in de P-Stand zet en dan even paar seconden wacht. Dan ?schokt? de auto soms even. Dat is het teken dat ie is vast geklikt in zijn parkeerstand. Als ik dan de volgende keer wegrijd dan heb ik die bonk.

De oplossing is dus:

Rem ingedrukt + dan de P stand + rem blijven indrukken en met linkervoet handrem inschakelen.

Op deze manier heb ik in principe nooit een schok/bonk bij het wegrijden. Je voorkomt denk ik hiermee dat de auto totaal rust op zijn P stand motor/tandwiel vergrendeling.

Ik zet de auto altijd op de handrem met mijn rechtervoet op de rem ik gebruik nooit de P .met starten ook me voet op de rem dan de handrem er af dan start ik de auto en maakt niet uit op in hem in drive zet of in zijn achteruit dan nog voordat ik ga rijden hoor je de bonk / klap
 

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Dit probleem had ik ook regelmatig....altijd bij koude ochtendstart.

Maanden later was mijn start accu kapot.
Deze heb ik vervangen door een ander accu die beter tegen kou kan etc...(Optima Yellow Top S-2.7J accu)
Dat probleem heeft zich niet meer voor gedaan.

Mijn verklaring is dat de spanning te laag was om de boordcomputer op spanning te houden...en dus dat de motor steeds afslaat/opstart omdat de boordcomputer steeds weer opnieuw aanslaat afsluit.