Drie accu's in de LS 500h?

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Onderstaande sticker viel me op, ik heb een 311 volt tractie accu, 12 volt loodaccu voor de accessoires, én een Ni-MH accu, waar is die nou weer voor? hebben jullie die ook?
De sticker zit bij mij onder tegen de motorkap. misschien een back-up voor de 12 volt accu?

Battery.jpg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
Het enige dat ik kan bedenken is dat de Ni-MH accu bedoeld is voor accessoires die enerzijds op zich weinig stroom vragen, maar tegelijkertijd accessoires die ook bij langdurige stilstand nog voldoende spanning behoeven langdurig in werking kan houden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een alarmsysteem en wellicht ook andere electronica die moet blijven werken om starten na langdurige stilstand mogelijk te maken.

Een ding is zeker - een fabriek bouwt niets extra's in zonder daar een reden voor te hebben, alle extra's kosten geld.

Bij andere Toyota/Lexus uitvoeringen zie je soms ook drie accu's - Toyota werkt nog steeds veel met "ouderwetse" NiMH accu's die mogelijk in hun ogen betrouwbaarder zijn dan de inmiddels meer gebruikte Li-ion accus. Ze schijnen ook minder in brand te vliegen en leveren bij blussen aanzienlijk minder problemen op.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Het enige dat ik kan bedenken is dat de Ni-MH accu bedoeld is voor accessoires die enerzijds op zich weinig stroom vragen, maar tegelijkertijd accessoires die ook bij langdurige stilstand nog voldoende spanning behoeven langdurig in werking kan houden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een alarmsysteem en wellicht ook andere electronica die moet blijven werken om starten na langdurige stilstand mogelijk te maken.

Een ding is zeker - een fabriek bouwt niets extra's in zonder daar een reden voor te hebben, alle extra's kosten geld.

Bij andere Toyota/Lexus uitvoeringen zie je soms ook drie accu's - Toyota werkt nog steeds veel met "ouderwetse" NiMH accu's die mogelijk in hun ogen betrouwbaarder zijn dan de inmiddels meer gebruikte Li-ion accus. Ze schijnen ook minder in brand te vliegen en leveren bij blussen aanzienlijk minder problemen op.
Da's ook mijn gok, een accu die ervoor zorgt dat je toch nog kunt starten als de 12 volt accu leeg is na bijvoorbeeld lange stilstand.
Ik vermoed dat deze derde accu alleen maar is om te starten, niet voor het alarm en afstandsbediening, want dan zou deze ook in no time leeg zijn.
Eenmaal gestart dan laadt het hybride systeem weer de standaard 12 volt accu en "vreemde" Ni-MH op.
Overigens heeft mijn wagen wél een Li-ion accu, dus geen Ni-MH accu voor het hybride systeem. Dus als je een vuurbal voorbij ziet komen dan ben ik dat... :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric1965

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
839
1
448
63
Is die voor je conciërge functie? Zodat die ook kan werken wanneer de auto ”aan staat” maar de brandstof motor draait even niet?