E-call

riejo

Nieuw hier
21 mrt 2015
24
37
13
Jullie zullen het ook wel gezien/gehoord hebben bij vara-kassa.:

E-call gaat tzt uit de lucht want 2 G wordt niet meer ondersteund, dus kom je niet door de apk.

Nu lijkt het alsof het ons probleem is maar is lexus daarop niet aan te spreken.
De minister probeert het op de auto eigenaar te gooien dat die iets onderneemt via een app !

Wat vinden jullie er van, geldt voor de hele auto branche.

Ik heb een UX uit 2019 , maar eigenlijk geen idee of die op 2G , 3G, 4G of 5G netwerk connect. Ik zat al te zoeken op internet na dat *(ook ik) Kassa heb gezien maar in de manual van onze auto staat niets over het netwerk, en ook bij de Lexus of Toyota kon ik *(nog) niets er over vinden.
Dus als iemand er meer over weet houdt ik mij aanbevolen.

Als er een alternatief is (een app?), prima.
Maar als 'men' ervoor zorgt dat de dienst niet meer werkt (uitfaseren 2G) en er is geen goed alternatief dan kan men natuurlijk moeilijk de eigenaren hiervoor aansprakelijk stellen.

Maar zonder weekend e-call systeem komt een moderne auto niet door de apk? :unsure:
Hoe test men zoiets eigenlijk?

Volgens mij werkt vlgs de handleiding de NX uit 2022 ook via LTE (vergelijkbaar met 4g)

Bijlagen

• IMG_1975.png
    IMG_1975.png
    1,2 MB · Weergaven: 28
Net de *(digitale) manual doorgespit van onze UX pagina 51 tm 62 gaan hierover maar nergens terug te vinden welk netwerk .

Dit vind ik op lexus.nl
Ik vermoed dat er toch een aantal modellen op 2g en 3g zitten. Volgens de faq’s kan de dealer dit controleren adhv het vin nummer

Tegen die tijd maar gewoon eens op de SOS knop drukken. ;) :ROFLMAO:

Bijlagen

• IMG_1976.jpeg
    IMG_1976.jpeg
    305 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Ja het is erg jammer dat vele autofabrikanten tot op de dag van vandaag mogen kiezen voor de goedkoopste oplossing: een 2G/3G-only communicatiemodule. Toen men de e-Call als verplichte functie in Europa invoerde, toen was er al lang en breed bekend dat deze netwerken binnen een aantal jaar offline zouden gaan, het is tussentijds nog een aantal keer uitgesteld. Gelukkig zijn meerdere modellen van Lexus en Toyota vanaf pakweg 2021 wel voorzien van LTE-modules. Maar oudere auto's, met DCM18, die zijn tzt. offline. Ik heb het korte stukje interview met de verantwoordelijke minister gezien, vond het een treurig stukje, heel slap. Men heeft zelf gefaald en nu moet de consument maar met een app gaan werken, het zijn immers toch oude auto's... Helemaal geen benul van dat men destijds zelf vooraan stond om e-Call in de APK te gieten en dat een smartphone niet zo nauwkeurig ongevallen kan detecteren zoals airbagsensoren. Nu wordt een 'belangrijk systeem voor de veiligheid' ineens uit de APK gehaald. Dus het was dan toch niet zo belangrijk.
Het is natuurlijk ook de vraag wat dit met de markt gaat doen, wanneer verschillende landen anders gaan handelen.
Vanuit Lexus hoef je niet veel te verwachten, die hebben nooit de plicht gehad om aan 4G/5G te denken. Die wijzen dus naar overheden en providers. De providers zullen aangeven dit destijds al aangegeven te hebben en tussentijds zelfs uitgesteld hebben. Ofwel de consument is weer eens de pineut.

Voor de APK is het overigens een simpel controlepunt: als het lampje groen wordt en er geen foutmeldingen zichtbaar of hoorbaar zijn, is het systeem correct in werking. Bij Toyota en Lexus zit dit statuslampje met SOS-knop bij de binnenspiegel.

Nu wordt een 'belangrijk systeem voor de veiligheid' ineens uit de APK gehaald.
Ecall zou geëvalueerd moeten worden. De lobby erachter claimde vele geredde levens. (Even op Google gezocht) Iets van 2500 levens in de EU en 15% minder zwaar gewonden. Maar ik betwijfel of dit ook echt zo is. Er zijn ook vele foute meldingen,75% is vals alarm.

Wat mij heel erg stoort is dat Ecall meer functionaliteit heeft. Zoals abonnement diensten en ook zou het km heffing kunnen faciliteren.

Het liefste zou ik willen zien dat ecall geen verplichting is en dat eigenaren de module mogen uitschakelen. De apk eis houdt mij tegen omdat te doen.

Het liefste wil alle data verbindingen van de auto doorhalen. Toyota en Lexus verzamelen veel data en informatie over waar je rijdt wordt opgeslagen op servers van Toyota. De data verwijderen is een crime en Toyota is slordig met privacy. Bij een van mijn autos had is de historie te pakken van de vorige eigenaar. Niet in het media systeem, maar in de app. Daar kon ik ook mooi zien hoe de persoon reed en zijn huis werk adressen. Na melding kon men er niks aan doen, maar ik had ook melding gedaan bij Autoriteit Persoonsgegevens. Toen kon men wel wat doen, bij melding werd ik gebeld door AP. Ik was niet de enige die melding had gedaan en men ging ermee aan de slag. Toch bijzonder dat Toyota bij een klant de schouders ophaalt, en pas wat gaat doen als ze onderzocht worden.

Het is een kwestie van tijd dat er een zeer groot data lek gaat optreden of dat men misbruik maakt van de connectiviteit van autos, inclusief ecall. Maw ik ben er niet rouwig om als connectiviteit verdwijnt. Op afstand climate control bedienen ga ik wel missen. Mijn rav had nog gewoon een knop op de afstandsbediening daarvoor.vwel vrees ik dat er foutmeldingen komen.

Terug naar Ecall, ik vrees met de discussie km heffing die weer oplaait dat men de ecall modules in elke auto verplicht blijft stellen. Dit met het oog op de toekomst. Ook autofabrikanten en chip fabrikanten zoals NXP vinden dit denk ik leuk. Extra inkomsten voor auto en chip fabrikant waar de consument niet onderuit komt. Mbt Brussel was NXP ook flink aan het lobbyen voor ecall en ik denk dat men hiermee door gaat. Verder verwacht ik ook van de politiek met D66 aan het roer dat men wil inzetten op behoudt van de verplichting. Het onderzoek naar effectiviteit ecall gaat niet komen, daar is geen partij bij gebaat.

Ik bedenk mij ook gezien mijn reacties hier op dit forum mbt piepjes en connectiviteit dat ik wellicht in een oldtimer Lexus moet gaan rijden 😅🤣. Overigens zit ik zelf in de IT en ben ik mbt cyber security zeer wantrouwig. Kwaadwillenden zijn zeer creatief om voordeel te behalen uit zwakheden. Wat er niet is kan ook niet benut worden.