ECT Spoofer

brouwersj

Nieuw hier
20 feb 2018
3
0
0
ECT Spoofer
Net als waarschijnlijk de meeste hybride rijders hier, wil ik zo veel mogelijk elektrisch rijden. vanwege het verbruik, de rust aan boord, misschien ook wel om even geen uitlaasgassen de stad in te pompen voor de mensen om ons heen.
Het is vast opgevallen dat het best wel even duurt voordat je volledig elektrisch kunt rijden, en met elektrisch rijden bedoel ik: de brandstofmotor loopt niet bij stilstand, constant lage snelheden en langzaam accelereren. De reden daarvoor is dat de computer eerst vier stadia doorloopt, van S1 tot S4, voordat je in die volledig hybride modus terechtkomt. De overgang naar het volgende stadium wordt voornamelijk bepaald door de temperatuur van de koelvloeistof van de brandstofmotor. Stel dat deze temperatuur nu sneller stijgt, dan kunnen we dus sneller en afhankelijk van de lengte van de rit, aanzienlijk langer elektrisch rijden. Hiervoor heeft een Amerikaanse Prius-rijder de ECT (Engine Coolant Temperature) Spoofer ontwikkeld, vrij vertaald een vervalser van de temperatuur van de koelvloeistof van de motor.
Bij het koud starten van de auto worden eerst de katalysatoren opgewarmd, dit proces blijft onveranderd, maar gaat zeer snel. Als de koelvloeistof daarna een temperatuur van 46 graden bereikt, liegt de spoofer de hybride ECU een temperatuur van 78 graden voor. Hierdoor doorloop je razendsnel de stadia S2 en S3, kom je na het uitvoeren van een specifieke procedure (staat goed beschreven op de volgende website http://www.john2211.nl/Hybride_modi.htm) in stadium S4 en kun je dus eindelijk volledig elektrisch rijden, als je natuurlijk voldoet aan de standaard voorwaarden daarvan.
Er zijn twee versies van de Spoofer: ??n voor de Prius 2 en ??n voor de Prius 3. Omdat het hybridesysteem van de Prius 2 gelijk is opgebouwd als die van de Lexus RX400h, kunnen we de Prius 2 Spoofer ook voor de RX400h gebruiken.
Hij is te bestellen bij de maker van het apparaatje zelf. Hij post onder de naam ccdisce op het Amerikaanse forum PriusChat.

33zejgn.jpg



Hieronder beschrijf ik hoe de Spoofer ingebouwd wordt:

Voor de zekerheid koppel ik eerst de minpool 12V-accu los met een 10mm sleutel. Wellicht ten overvloede, maar ik neem het zekerste voor het onzekere voordat ik met de aansluitingen van de hybride ECU aan de gang ga. Let op: hierna moeten wel de radiozenders, de elektrische ramen en het schuifdak opnieuw worden ingesteld.
ok0vhe.jpg


Trek de instaplijst aan de bijrijderskant los. Begin net onder het dashboardkastje en ga naar onderen/achteren verder. Het kan zijn dat je de stekker van de instaplijstverlichting los moet koppelen. Bij mij schoot deze automatisch los. Als het deurrubber meekomt met de instaplijst, deze losmaken.
20u66ut.jpg

o8drtj.jpg

6xxetj.jpg


Duik nu in de voetenruimte, kijk omhoog en je ziet een van de clips die een zwarte beschermplaat op z?n plaats houden. Er zijn drie van deze clips, verspreid over de breedte van de plaat. Druk deze met een platte schroevendraaier naar een kant en de plaat komt omlaag.
1zy9cmh.jpg


Koppel de stekker van de voetenruimteverlichting los door met een platte schroevendraaier de vergrendling in te drukken.
o8rvgk.jpg


Aan de beide onderste hoeken van het dashboardkastje zie je nu een bout. Draai deze los met een 10 mm dop.
2nghjc3.jpg

1rvqkm.jpg


Open het dashboardkastje. Aan de beide bovenste hoeken van het dashboardkastje zie je een kruiskopschroef. Verwijder deze.
ra3nsi.jpg


Trek het deurrubber naast het dashboardkastje een stuk los om ruimte te maken voor het kastje. Trek het dashboardkastje eruit. Deze zit nog vast met ik meen 4 clips, die alleen door er hard aan te trekken loslaten.
25g4gib.jpg

2wmfgj6.jpg


Koppel, nu je het dashboardkastje in je hand hebt, de stekker van de dashboardkastverlichting los en leg het kastje ergens weg.
3354ow8.jpg


Je kijkt nu naar de hybride ECU. We moeten de Spoofer koppelen aan drie draden van de onderste stekker. Voor de beste toegankelijkheid koppel je de onderste 3 (van de 6) stekkers los. Deze kunnen best vast zitten. Gebruik indien nodig een platte schroevendraaier om de vergrendeling van de stekkers los te maken.
212g8l3.jpg

33mxzy9.jpg

2napa1t.jpg

123twf6.jpg


Aan de Spoofer zitten drie draden. De rode van de Spoofer moet verbonden worden met de gele van de stekker (degene linksboven van de drie in onderstaande diagram). De groene van de Spoofer moet verbonden worden met de groen/zwarte van de stekker (degene linksonder van de drie in onderstaande diagram). De zwarte van de Spoofer moet verbonden met de bruine van de stekker (degene rechtsboven van de drie in onderstaande diagram).
2uejl3a.jpg


In de kit met de Spoofer zitten 4 Scotchlocks inbegrepen (3 + 1 reserve). Het draadje van de stekker leg je in het kanaaltje van de Scotchlock. Het draadje van de Spoofer steek je in het gaatje van de Scotchlock. Als beide draadjes goed op zijn plek zitten druk je de Scotchlock samen met een waterpomptang. Door de lijm in de Scotchlock blijft alles goed op zijn plek zitten.
2rcpclh.jpg

2aipz5d.jpg


Steek de Spoofer ergens tussen zodat deze niet klem komt te zitten als je het dashboardkastje weer inbouwt. Sluit de stekkers weer aan, bouw alles weer samen en koppel de minkabel van de accu weer aan als je deze had losgekoppeld. Je kunt ook overwegen een testrit te maken zonder het dashboardkastje. Je kunt dan namelijk zien of hij werkt. Er zitten namelijk twee ledjes op die als volgt werken:
Koelvloeistoftemperatuur onder de 46 graden: rode led brandt. De Spoofer werkt nog niet.
Temperatuur tussen de 46 en 78 graden: rode led knippert, groene led brandt. De Spoofer doet nu zijn werk door de computer te laten geloven dat de temperatuur al 78 graden is.
Temperatuur boven de 78 graden: rode led brandt. De Spoofer is weer uitgeschakeld. Deze hoeft niet meer te werken, want de werkelijke koelvloeistoftemperatuur is hoog genoeg.

De inbouw van alle onderdelen is in principe tegenovergesteld aan de uitbouw. Let er bij de plastic plaat, die je tijdens een van de eerste stappen hebt verwijderd, op dat je eerst de pootjes diep in de voetenruimte in de gaten steekt en dan pas vastklikt met de drie vergrendelingen aan de voorkant. Vergeet de stekkers van de verlichting niet (dashboardkastverlichting, voetenruimteverlichting, instaplijstverlichting).
5wl9vl.jpg



Met dank aan Winston (ccdisce) van PriusChat, die de Spoofer heeft bedacht, en Denis van de Duitse Lexus Owners Club, die via de bedradingsschema?s de juiste draden bij de RX heeft gevonden.
 

Bijlagen

  • photo6652.jpg
    photo6652.jpg
    14,2 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:

brouwersj

Nieuw hier
20 feb 2018
3
0
0
In ieder geval op de korte termijn zeer weinig. Geld besparen moet niet je enige beweegreden zijn dit aan te schaffen. Kosten overigens rond de 50 dollar. Het is meer iets voor de hybridefreaks, om het maximale uit het hybridesysteem te halen. Groet John
 
12 mrt 2016
109
8
18
Het grote nadeel is dat je vaker een lauwe motor zal hebben en meer last van condens in de uitlaat en ook in de motorolie. Daarnaast is de motorolie ook nog eens niet op de optimale werktemperatuur. Ik ben bang dat dit enkel een nadelig effekt op je verbruik en het millieu zal hebben.