een beetje meer vermogen

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Ik was gewoon eens aan het denken hoe ik meer power uit mijn 2liter blokje kan halen.
Zou het werken als je dus de 2pre-cats weghaalt en ipv die andere cat een race-cat doet met betere doorlaat.
De einddemper zou zeker groot zat moeten zijn want dat is de zelfde als de 3l.

En dan een goede cold-air intake doormiddel van een k&n vervangingsfilter en wat grotere injectoren en de brandstofdruk iets hoger zetten, als dat zomaar kan.
Klinkt eigenlijk heel simpel maar werkt het ook?
Je krijgt makelijker lucht en meer benzine, dus groter knal. En door de cat's flow te verbeteren ook meer flow in het uitlaat traject.

Uit is maar een idee en ik ben ook geen kenner maar ik wil eens weten wat de geleerden ervan vinden.

Mvg nick
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Eerste deel ben ik het me eens, tweede deel weer helemaal niet.
Coils en lichte velgen met goede banden zitten er bij mij onder en dat doet al een hele hoop. Maar voor snelheid op de rechte stukken is gewoon meer vermogen nodig. Het is heel vervelend dat je 'als op rails' door de bocht komt en bij het eerst volgende stoplicht door een toyota rav4 word zoek gereden.
Is mij dus laatst overkomen, en dat deed pijn. Lexus had de IS gewoon moeten leveren met de 1jzgte of 2jzgte.
De motor is ook het enige probleem met deze auto, het chassis is in mijn optiek briljant!
De FR configuratie in combinatie met de wishbone ophanging maakt de is200 een uitstekende basis voor een race of drift auto.

Stukje van wikipedia:
".......ontworpen met een grotere nadruk op prestaties dan normaal gesproken te zien was op eerdere Japanse luxe voertuigen. De ontwikkeling werd geleid door Nobuaki Katayama, die verantwoordelijk was voor het AE86-project."

Maar ieder zijn meug, snap ook zeker dat mensen de is200 als luxe daily rijden. Stock is hij heel comfortabel en rijd gewoon goed.

En verhaal op internetz gaat dat toyota geen 6 cilinder mocht gebruiken in de altezza omdat lexus 'premium' moest zijn. Daar waren ze niet blij mee en daarom hebben ze via een handje-klap met yamaha een blok gemaakt met meer vermogen als de lexus.

1g-fe blokken, trappen tot ze klappen, en dan een echte motor inbouwen :D
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
lol... verhaal op internet klopt dus niet.. de Altezza was eerst ontworpen in 98 en daarna wak de IS uit. de auto was gewoon voor de 3SGE ontworpen maar voor europa moest er een 6 cylinder in... Je kunt een Altezza trouwens ook met diezelfde 1GFE krijgen hoor... Maar ik snap je wel... en bovendien kun je ook niet veel met de 1GFE...
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Okdan, zo leer je nog eens wat. Gebeurt helaas wel vaker dat verhalen op internet niet kloppen.
Maar heb ff zitten zoeken en je hebt gelijk. Ik vind het ook erg jammer de de lexus nooit is gelevert met het Beams blok. Voor een goede gewichtsverdeling is de 4cyl ideaal.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
De merknaam Lexus stamt uit medio jaren '80 en is in 1989 met de 1e LS op de markt gekomen, maar is pas in 2005/2006 in Japan "ingevoerd". Alle Lexus-modellen werden verkocht buiten Japan als luxe merk van Toyota, maar werd onder de naam Toyota op de Japanse thuismarkt verkocht (JDM=Japanese Domestic Market).

Het model van de 1e generatie IS (XE10) werd eerst in Japan onder de naam Altezza uitgebracht en een jaar later buiten Japan onder de IS in de bekende varianten.
Van de Altezza zijn er 3 uitvoeringen:
1. AS200 (GXE10), sedan, 2.0 6-in-lijn 1G-FE >> IS200
2. RS200 (SXE10), sedan, 2.0 4-in-lijn 3S-GE (5e generatie blacktop)
3. AS300, Gita Wagon, 3.0 6-in-lijn 2JZ-GE >> IS300 Sport Cross

De XE10 was bedoeld als directe concurrent voor de europese luxe sedans als de BMW 3-serie.
Ik denk dat om die redenen buiten Japan de de RS200 is vervangen door de IS300 (6-cyl, stiller, vergelijkbaar vermogen).
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Misschien een beetje off-topic, maar het fototje wat Dirk poste lijkt verdacht veel op de door Cavalino Engeneering (van Peter van Erp, die nu bij Spyker de raceactiviteiten managed) geprepareerde IS200 voor het DTCC in 2001 en 2002. Het DTCC viel toen onder het Group N regelement van de FIA (2000cc max inhoud, atmosferisch). Zover ik mij kan herinneren kwam er toen niet meer dan 200 pk uit deze atmosferische setup. Veranderde of eigen ECU waren toegelaten meen ik. Veranderingen aan blokinhoud was niet toegestaan. Later (ergens in 2002 ) reden ze met doorontwikkelde nokkenas en kleppen wat hun 220 pk opleverde. Met die modificaties bleek de durabiliteit van het blok te zijn vervlogen, beide wagens hebben vaak voor de finish de race moeten staken. Het had toen een antwoord moeten zijn op de heerschappij van de BMW 320i in dat kampioenschap. Mooie tijd was dat, dat dan weer wel.

Maargoed, geeft misschien aan dat het blok in de IS200 maar moeilijk te kietelen valt. Een swap is in deze wat lucratiever.

Edit: Blijkbaar staan er 2 te koop: http://www.closeratio.com/asp/default.a ... ls&id=1724

Prompt kwam ik wat knap film materiaal tegen van de DTCC 2002, Marlboro Masters Training met een heerlijk zingende/gierende IS200;

https://youtu.be/VHi77LS4oPM?t=1251

Vanaf seizoen 2002 zijn de regelmenten zijn aangepast waardoor de IS200 met eigen drijfstangen kon rijden. Deze gingen in 2001 vaak stuk ivm de NA spec icm 9000 toeren redline en zoektocht naar 275 pk out put. Spijtig dat Lexus de aftakeling van het DTCC aanvoelde en het project heeft stopgezet. De BMW 320i's van tuner (en tegenwoordig tunerin) Carly Pellinghof waren niet te achter halen.