Een GS430, haalbaar...?

Victor-J

Nieuw hier
31 jan 2015
12
0
0
Hallo allemaal. Mijn naam is Victor Jansen, 21 jaar en woonachtig in Zwolle. Ik rijd op dit moment een Polo G40 Genesis als hobby sinds augustus 2013. Een auto die ik met erg veel plezier rijd, zeer licht, met genoeg vermogen. Ik ben nog een student, maar heb veel geluk met een bijbaan waar ik een goed inkomen kan genereren als thuiswonende.

Nu ben ik in de afgelopen weken eigenlijk steeds meer verliefd geworden op een Lexus, en nee dan niet op een IS200, maar een GS430 van de 2e generatie. De V8 daarin maakt het naast de luxe en comfort (die ik nu niet heb) compleet af als een 'unieke' wagen. Toen ik op internet keek en zag dat ze ook nog niet eens zo gek duur zijn (6-8 duizend euro zeg maar) kreeg ik serieus het idee in mijn hoofd om gewoon is te gaan kijken of het mogelijk is om naar deze auto uit te kijken, haalbaar zeg maar. Kostentechnisch gezien zag ik dat ik per maand sowieso al 300 euro kwijt zou zijn aan belasting, verzekering en 1 volle tank. Dit is flink meer dan de Polo (niet te vergelijken uiteraard), waarbij ik hiermee op 150 terecht kom. Maar dit is financieel te doen voor mij.

Ik heb dus nu geen Lexus, en misschien zal ik er ook wel nooit een hebben. Maar dan weten jullie mijn verhaal, mocht ik een keer wat reageren hier en daar :) Wie weet staat er wel een GS430 op de stoep binnen een jaar of 2 (een man mag dromen, niet?).
 
Laatst bewerkt:
Welkom Victor-J
Thuiswonen en een baan is ideaal om geld te sparen.
Uiteraard zit er een verschil tussen een Polo G40 of een GS430, niet alleen in prijs maar dat merk je wel als je er ooit in gaat rijden of proefrijden.
Ik denk als je iets graag wil dat het lukt dus die GS430 komt er wel :)
 
Een GS is een heerlijke degelijke auto.

Maar ook een GS heeft onderhoud nodig, op korte of langere termijn.
Veelal zijn (aankomende) kosten reden om 'm van de hand te doen, zoals vaak voor elke 2e hands auto geldt.

Reken dat ook mee in je kosten!

Denk aan banden, uitlaat, distributie etc.
Een bandje van de Polo is aanzienlijk goedkoper dan die van een GS.
 
Welkom :) Alles is haalbaar. Maar je moet er wel iets voor over hebben. De V8 is net zo zuinig als jouw rechtervoet het gaspedaal indrukt. Waar het bij een Polo amper uitmaakt voor het verbruik als je vol gas geeft of iets minder, is het voor een v8 een wereld van verschil. Zeker als je je eerste "grote" motor hebt ben je nogal snel geneigd om lekker voluit te gaan. Daarna schrik je je inderdaad rot van het verbruik.

Daarnaast is het onderhoud iets duurder. Maar bij een goede vakgarage is dit nog wel in toom te houden. Banden zijn iets duurder, maar je kan er voor kiezen om via bijvoorbeeld een tweedehands bandenboer banden van 6mm te kopen. Dat kan ook weer in de kosten schelen. Verzekeringskosten voor een v8 kunnen duur zijn omdat je nog redelijk jong bent, vraag een prijsopgaaf op voor je de auto aanschaft!.

Verder moet het denk ik wel te doen zijn.
 
Welkom Victor. Ik lees o.a. 'hobby'.. Zou je zelf in staat zijn klein onderhoud uit te voeren kun je nog verder kosten drukken. Sowieso zit deze generatie wel stevig in elkaar :rulez:

Btw, 2e hands banden zou ik iets voorzichtig mee zijn, zeker qua gewicht en vermogen van deze kar.
 
Leuk om al zoveel reacties te lezen! Het is een vrij gek idee, ik vraag mezelf eigenlijk ook nog wel af hoe ik hier serieus over kan denken. Ik twijfel dan inderdaad of ik het geld daarin moet stoppen of dat ik verder moet sparen... maar sparen doe je meestal voor een hobby, vakantie, dat soort dingen. En inderdaad, onderhoud zal uiteraard ook meer gaan kosten, maar ook daar hou ik rekening mee inderdaad! Ik vind het vermogen van de Polo nu wel leuk, vooral gezien het slechts een 4 pitter 1.3 is. Maar het gebrek aan wat luxe maakt hem soms wat.. kaal. Als ik bij een vriend in zit die alles der op en er aan heeft, ben ik jaloers :)

Zit er aan te denken om gewoon is te kijken of er zo een te koop staat in de omgeving en kijken of ik een proef rit kan maken. Dan heb ik daar een idee van.
 
Laatst bewerkt:
welkom Victor ,
ik heb nu iets meer dan een jaar geleden een Lexus V8 aangeschaft en het verschil tussen een snelle vierpitter is qua optrekken niet zo groot , de 0-100 tijd van deze is hetzelfde als mijn vorige 2 litertje
maar hoe die naar die 100 gaat ...dat is het grote verschil , zo soepel zo rustig en toch grommen als een beest

k zou zeggen , gewoon doen , zeker als je zelf een beetje kunt sleutelen
maak een proefrit en weeg de plus en min af
mijn verzekering is niet omhoog gegaan , wegenbelasting wel en de benzine kosten fors , maar in mijn overweging nam ik mee dat ik max 5000 km rij per jaar , is voor mij echt een hobby
onderdelen zijn natuurlijk wel hoger dan een polo , maar mijn ervaring met Japanse auto is dat het allemaal erg lang meegaat erg goed in elkaar zit en zolang je het onderhoud en preventief onderhoud goed bijhoud

oh en ...luxe wend snel

succes met je beslissing
 
Ojee ik wou dat ik me die wens had kunnen veroorloven toen ik 21 jaar was
Bezint eer ge begint
Succes
 
Ik vind het vermogen van de Polo nu wel leuk, vooral gezien het slechts een 4 pitter 1.3 is. Maar het gebrek aan wat luxe maakt hem soms wat.. kaal. Als ik bij een vriend in zit die alles der op en er aan heeft, ben ik jaloers
Als dat de achterliggende motivatie is...zou ik nog eens flink achter de oren krabben. Voor eenzelfde bedrag koop je ook andere (leuke) auto's die dergelijke luxe aan boord hebben, maar in overall gebruik goedkoper is. Tis maar een auto :smirk:
 
Victor, kan jij als 21-jarige eigenlijk een dergelijk "monster" wel verzekeren?
 
Dat klopt zeker, ik snap deze opmerkingen. Mijn motivatie is mezelf ook nog vaag. Het is een auto die zeker op mijn lijstje staat van wie weet. En hij heeft op mij gewoon een bepaalde appeal op mij, zeg maar. Gewoon om een of andere reden vind ik het totaal plaatje ... Compleet.

Wat verzekering betreft, dat durf ik eigenlijk niet eens te zeggen. Ik kreeg de G40 met 0 schade vrijde jaren al nauwelijks verzekerd. Maar is wel gelukt uit eindelijk. Dus ook wat dat betreft moet ik nog wat informeren.

En het is maar een auto, tja dat is de grote afweging der auto's, die se allemaal kennen :p
 
Ik geef je geen ongelijk hoor, maar tis goed om de afweging vanuit verschillende perspectieven te bezien. We noemen het maar de X-factor :)

Zelf heb ik een oude brave GS300-2, waarbij ik destijds van plan was deze relatief korte tijd te besturen (inmiddels ben ik weer 6 jaar verder ermee) :P
 
Wat is ongeveer je budget en het aantal km's dat de GS430 heeft gereden? Kan me ook voorstellen dat je wilt gaan sparen voor de 'uitzet'.
Om elke keer te tanken is ook niet leuk, je rijdt in een GS430 ongeveer 1 op 8. Met de IS300 zit ik op de 1 op 10.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar een goede GS430 kost volgens mij wat meer dan een leuke IS200/IS300.

p.s. je kunt natuurlijk altijd een willekeurig kenteken van een GS430 intypen bij een verzekering en een globale prijsopgave genereren.
 
Wat een wijze raad allemaal.
We zijn dan ook ouder dan 21 jaar
Door schade en schande word men wijs dus hoe waren wij toen we 21 waren....nou 😁
 
Wat is ongeveer je budget en het aantal km's dat de GS430 heeft gereden? Kan me ook voorstellen dat je wilt gaan sparen voor de 'uitzet'.
Om elke keer te tanken is ook niet leuk, je rijdt in een GS430 ongeveer 1 op 8. Met de IS300 zit ik op de 1 op 10.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar een goede GS430 kost volgens mij wat meer dan een leuke IS200/IS300.

p.s. je kunt natuurlijk altijd een willekeurig kenteken van een GS430 intypen bij een verzekering en een globale prijsopgave genereren.

Budget zal neer komen op zo'n 6-6,5 duizend euro excl de verkoop van mn Polo. Daarnaast maandelijks zou ik voor zo'n auto rekening houden met 350-400 euro, bestaande uit 87 belasting, 92 verzekering (wa, goedkoopste volgens independer) 70 benzine in de maand (rij zeer weinig) en 100-150 onderhoud.

Inderdaad, sparen voor de uitzet is ook wel een goeie, alleen mijn kennis is dat dit sowieso nog 2 jaar gaat duren. Daarnaast zal er na de uitzet de eerste tijd ook geen geld zijn voor een leuke auto, door huisje en derglijke. Afwegingen afwegingen inderdaad. Vi d het wel erg leuk om te lezen dat zoveel mensen al reageren! !:D

En tja, waarom een GS430, ja die heeft gewoon een bepaalde appeal op mij. Moeilijk om het te omschrijven, maar autoliefhebbers weten vast waar ik het over heb.
 
Gewoon doen en genieten, je kan de auto altijd weer verkopen , maar dan heb je het wel ' meegemaakt '
maak je dromen waar !;)
 
ik zou die 92 verzkering nog maar eens nakijken. ik ben 21 heb en heb 3 schadevrije jaren.
rij nu een is250 deze bleek toch moeilijk te verzekeren terwijl er op indipender gewoon verschillende verzekeraars uitkwamen. dit komt mede door het hoge gewicht van de auto en het vermogen.
heb voorheen een corrado g60 gereden daar was het vermogen een probleem, toen ook nog een rocky gehad hier was het gewicht weer een probleem voor de verzekering.
oplossing: heb de is250 gewoon op mijn vaders naam staan. nu heb ik voor de helft van wat een wa verzekering kosten zelfs allrisk. wat toch wel gewenst is bij z'n wagen.
op he moment dat je 24 bent word het een ander verhaal dan ben je voor de verzekering een kleiner risico en wordt het een stuk makkelijker

verder kan ik mij alleen maar aansluiten bij henny, gewoon doen en genieten denk wel dat je na een lexus niet makkelijk een andere wagen wil kopen ;)
 
Verzekering voor de Polo kon ik uiteindelijk pas (3e) terecht bij Achmea, die mij 123 per maand koste. Na 1 maand op internet de goedkoopste (en kwalitatief goede) gezocht en dat kwam neer op 62 euro. Inderdaad ben ik wel uitgegaan van WA, vraag me af of dat wel verstandig is bij zo'n auto.