Een parrot inbouwen

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van een parrot?

Ik wil een PARROT MKi9000 in gaan bouwen.
Hier zit een draadloos bedieningspaneel bij en is uitgevoerd zonder scherm, het bedieningspaneel wil ik dan in de asbak plaatsen (dan is hij helemaal uit het zicht).

Echter weet iemand of de meegeleverde kabels voldoende zijn om de parrot box aan te sluiten achter de radio unit?

Heeft er ook iemand ervaring met het monteren van de microfoon? en vooral het wegwerken van de speaker kabel (het zou mooi zijn als de microfoon midden in het dak kan komen, bij de spiegel)?

Alvast bedankt!
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
de microfoon kun je het beste achter het dashboardkastje langs leggen.
je haalt dit gemakkelijk eruit dmv de pluggen aan de onderkant.
wijst zichzelf kijk maar even.

dan haal je de bekleding bij de rechter a stijl los (achter het dekseltje met daarop curtain airbag zit een boutje welk je met dopje 10 losmaakt.
vervolgens schijf je het geheel iets omhoog en haal je het eruit.
let even op dat je het deurrubber losneemt anders gaat het wat lastiger.

de zonneklep is ook te verwijderen dmv schroefjes en vervolgens klik je het lampje eruit.
nu kun je de microfoon hier gemakkelijk plaatsen en de kabel naar de parrot unit brengen.
goed fixeren tegen het rammelen en de boel weer monteren.

dat was the easy part nu de radio en parrot....
wat voor radio heb je? heb je oem navigatei icm versterker (achter dashboardkastje)
heb je een radio met 20 polige connector en versterker dan moet je de landcruiser 120 kabel gebruiken (heb ik eventueel nog wel voor je)
let daarbij op dat de mute op de andere stekker zit (anders spelen de achterspaekers en subwoofer door) en de massa apart dient te worden aangseloten!
heb je een versterkerlose radio dus met 2 stekkers een van 10 en een van 6 aanstuitingen dan koop je gewoon een toyota verloopstekker en is het klik werk.
meegeleverde kabels zijn wel nodig om op de verloopstekkers te maken.
zonder in de kabelboom te knippen moet je dus een verloopstekker hebben.
voor meer vragen stuur je maar een pb of vraag je het via het forum.
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Wow Patriekske, wat een post! hier heb ik wat aan (en ik hoop nog velen anderen op dit forum)...

Wat betreft het losmaken van de onderdelen ga ik morgen even bekijken, maar zoals jij het zegt klinkt het allemaal eenvoudig.

Ik heb een is200 sport uit 2000, daar zit de standaard oem radio in, ik heb geen navigatie. volgens mij zit daar een versterker achter mijn dashboard kastje.

Kun jij vertellen welke verloop stekkertjes ik dan nodig heb?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
705
142
43
De microfoon heb ik helemaal boven de A-stijl geplaatst, er zit zo'n naad tussen twee verschillende kleuren bekleding waar de kabel mooi in past en het voetje van de microfoon klemt mooi tussen dat kunststof stuk dat tot bovenaan loopt en het stof van de hemelbekleding. Vervolgens onder het dashboard door laten lopen en met tie wraps vastgezet daar en de kabel doorgeleid naar de middenconsole. Kwartiertje werk ongeveer.

Nu alleen nog de radio aangesloten krijgen...
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Ik wil kijken of ik de microfoon midden voor kan krijgen, alleen weet ik nog niet helemaal hoe ik de kabel oven de hemelbekleding krijg naar het midden...
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
ik denk dat je de standaard toyota stekker nodig hebt.
tenzij je achter het dashboardkastje een versterker aantreft...
demonteer je radio maar eens staat een topic hier op het forum bij de how-to afdeling.
viewtopic.php?f=63&t=1260
daar vind je ook info omtrent de stekkers die je aantreft.
kijk hier maar eens: viewtopic.php?f=63&t=2409

als je de standaard toyota stekker hebt heb je de eerste aansluiting die je tegenkomt.
hiervoor haal je bij een autoelectonicazaak een toyota naar iso steker zeg daarbij dat het om het aansluiten van een parrot gaat en dan gaat de rest vanzelf.

mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.....
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Zo dan ga ik dat vanavond of morgen wel even uitzoeken, nogmaals bedankt voor de heldere uitleg.

Een eventuele versterker zit toch aan de rechter kant van het dashboard kastje of niet?


Heb je heel toevallig ook ervaring met het plaatsen van de microfoon? ik heb even zitten kijken zojuist maar het lijkt me toch een lastig verhaal te worden om de microfoon midden in het dak te maken, dan ziet het monteren in de A stijl een stuk eenvoudiger, ook omdat daar een mooie overgang zit tussen de stijl en het dak.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
wij bouwen de microfoon altijd in het midden, dit omdat je anders soms last hebt van bijgeluiden.
nu zal het bij lexus wel meevallen deze zijn namelijk erg stil vanbinnen.
maar begrijpelijk dat bij een yaris of aygo dit problemen kan geven.
erg moeilijk is het overigens niet hoor om de binnenverlichting te demonteren.
het glaasje eraf en twee schroefjes of simpeler nog losklikken.
als je het met beleid doet lukt het wel.
bij mijn eigen auto moest ik het glaasje erafhalen en twee schroefjes losmaken.

de zonneklep zit ook geschroefd en ook dat wijst zichzelf.

ander probleem kan zijn dat je als je hem aan de zijkant plaatst en je krijgt een ongeluk (hopelijk niet) dat de airbag dat ding tegen je hoofd laat komen....
zal allemaal wel meevallen maar als monteur leer je daar in de loop der jaren allemaal van.

de versterker zit inderdaad rechts achter het dashboard en dan uiterst rechts.
op het ding staat het zelfs op vermeld staat amplifier op oid.

succes
 

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Nou gisteren avond samen met Patriekske bezig geweest, 95% van het inbouwen was binnen no time geregeld.

Dus op de eerste plaats hulde aan patriekske! :worship: :worship:

De microfoon zit zeer netjes en alle speakers worden netjes ge-mute wanneer er geluid uit de parrot komt.


Echter zitten we nog met ??n probleem, wanneer we de parrot tussen de versterker plaatsen werkt de linker voor speaker niet meer (wel het geluid van de parrot).

We hebben alle kabels doorgemeten, een andere kabel geprobeerd (de oude van patriekske), een andere bluebox (ook de oude van patriekske). Echter allemaal zonder resultaat.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 

Chris1986

Nieuw hier
21 sep 2011
22
0
0
ik heb ook nog een vraagje
misschien dat iemand dit ook weet?

ik heb er nu een nokia carkit inzitten waar ik helaas de bijbehorende telefoon niet van heb.
deze carkit heeft wel een mooie microfoon in het midden bij de spiegel zitten

zou ik deze ook kunnen gebruiken icm de parrot ck3100 die ik nog over heb?
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
die nokia microfoon kun je helaas niet gebruiken.
de aansluiting is al anders en gaat dus niet passen.
heb dat in het verleden ook eens geprobeerd maar was geen succes helaas.
vervangen voor de microfoon van parrot dus zou ik zeggen.

is vrij simpel te doen op de manier die hierboven al beschreven staat.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
klopt het dat er bij het aansluiten van een parrot dat deze de versterker omzeilt en dat de achterspeakers het dan nog maar deels doen?

Ik heb gister een parrot 9200 aangesloten en alles werkt maar vind de kwaliteit van het geluid niet zo mooi als het origineel.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
inderdaad met die landcruiserkabel omzeil je inderdaad de versterker.
de achterspeakers werken dan wel echter is de geluidskwaliteit goed maar niet super!
de carkit neemt de functie van de radio over omdat de radio op muts gaat.
de parrot heeft wel wat instellingen om het geluid wat beter te krijgen maar de kwaliteit van de originele radio gaat hij natuurlijk nooit halen.
echter was ik er wel tevreden over immers moet je bedenken dat het eigenlijk een carkit is!
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
okej dan heb ik het toch goed begrepen thx voor de uitleg. verder is het een mooi apparaatje en werkt alles perfect
 

parabels

Hoort erbij
25 okt 2013
47
0
0
Kan iemand mij vertellen of het streamen van audio via de telefoon ook werkt? Ik heb zo'n versterker naast mn dashboardkastje en geen navigatie...

Bedankt en groet,

Raymond
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
hoi Raymond,

wees eens wat duidelijk aub.....
wat voor carkit heb/wil je?
bij een 9100 en 9200 kan dat inderdaad en zo zullen er zeker nog meer Parrots zijn die die functie hebben.
je hebt daarvoor wel een verloopstekker nodig voor je versterker want die gebruik je bij streaming met de parrot niet.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
De 9100 kan dat inderdaad.
Het geluid is niet zo super als met de versterker maar zeker niet slecht.
Je moet wel een extra mute draad aansluiten anders blijft er een achterspeaker spelen.
Mocht je hier info voor nodig hebben dan hoot ik het wel.
Zal dan ff uitzoeken welke draad dat het moet zijn.