Einde oefening voor diverse modellen

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Ik lees net in de Franse pers dat Lexus Europe heeft aangekondigd diverse modellen in Europa uit de vaart neemt. Het einde is aangekondigd voor de IS, RC ( behalve de RCF) en de CT.
ik ben bang dat het stil gaat worden bij onze dealers. Een aangekondigde kleine SUV onder de UX, maakt het modellenpakket erg klein. UX en RX als SUV, de ES en de extensie LC en LS zijn helaas geen van allen hardlopers.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Op zich weinig verrassends.
De IS krijgt een nieuw modeljaar en daar is nog geen hybride aandrijflijn voor, dus of die later naar EU komt is nog de vraag (zeg ik hoopvol).
Van de CT is al een aantal jaar sprake dat het een uitgaand model is en dat er iets anders voor terugkomt, inderdaad iets van een mini SUV of zo.
Wel jammer, dat de CT is een goed verkocht model in NL. En de UX en ES vind ik het ook nog wel aardig doen (neem ik even als referentie 2019)
Wel begrijpelijk dat de RC300h er uit gaat snap ik wel, bijna niemand koopt hem en het is geen prestige wagen als de LC en LS.
 

Bijlagen

  • 2020-10-16_11h10_20.png
    2020-10-16_11h10_20.png
    219,9 KB · Weergaven: 44
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het verbaast me niet. Toyota en Lexus zijn natuurlijk kampioen hybride aanbieders - en hybrides zijn een uitstervend ras dat inmiddels sneller aan het aftakelen is dan velen enkele jaren geleden hadden durven verwachten.

Niet dat alle volledig electrische en hybride auto's inmiddels even goed zijn; vele blijken door het enthoesiast en ruimhartig toepassen van Li-ion batterijen toch wat "lichtelijk ontvlambaar" gezien de recente terugroepacties van bijvoorbeeld BMW, Mini, en Hyundai.

De toekomst is echter (voorlopig) volledig electrisch en daar zullen dus nieuwe modellen voor moeten komen die goed aansluiten op wat de markt gaat vragen. Voorlopig lijken dat vooral lomp gestileerde SUV's met overgewicht en kleinere auto's voor stadsgebruik. Het zal enige tijd duren voordat iets anders bedacht zal worden dat en populair is en kopers aanspreekt die een zekere voorliefde hebben voor discrete luxe.

Voorlopig wordt ik nog elke dag blijer van een goed functionerende net volwasen geworden GS 450h - het beschikbaar komen van een alternatief kan nog wel eens even duren. Met een jaarkilometrage van ca 20000 km kan ik nog wel een jaar of 15 verder is mijn inschatting. Tegen die tijd verruil ik de dan "classic" geworden oldtimer voor een eletrische rollator.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik ga er van uit dat tegen die tijd ook Lexus een Polestar/iPace-achtige wagen in haar aanbod heeft.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Jammer, nieuw kopen is inmiddels bijna in handbereik, maar laten we wel wezen, in deze tijd steek ik die centen liever in een woning dan in een auto... Iets met rendement zeg maar. En ik verwacht niet dat ik na de verplichte thuiswerkperiode weer zo veel op de werkvloer rond loop. En dan te bedenken dat we nu 3 auto’s bij de hut hebben staan h?... Wat moet ik er nu mee? Ik vind het nu wel tijd worden voor een perspectief vanuit de werkgevers.

En om dan eerlijk te zijn, ik denk dat ik bij 1 tot 2 dagen op de werkvloer rond lopen niet naar de dealer ren om 3 auto’s in te ruilen voor 1 of 2 hele jonge. Ook al zijn die een klap zuiniger, de afschrijving die ik dan pas incasseer is zo fors dat ik beter door kan rijden tot de “eerste het begeeft” en dan ter plekke bekijken wat slim is. En tussen ons gezegd en gezwegen, van een Mazda, Volkswagen en een Lexus weten we welke dat zal zijn ;) (pssst... de twee Jappen zijn het oudst :p)
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Erg jammer, maar blijkbaar wil Europa niet aan de sedans. Persoonlijk vind ik dat nog altijd het mooiste automodel dat nog een beetje praktisch is. De voorkeur voor SUV's heb ik nooit zo gesnapt, wellicht als ik 60+ ben, maar voor nu heb ik echt nog geen behoefte aan een hogere instap en geef ik meer de voorkeur aan een sportievere wegligging. Het is ook eigenlijk niet te rijmen met de drang naar steeds milieuvriendelijker worden. Dan kun je je SUV wel zuinig maken door hybride of zelfs elektrische aandrijving, maar het blijft een soort zeecontainer die je door de lucht heen moet duwen. Echt aerodynamisch is het niet. Met eenzelfde aandrijflijn zou je een lagere auto veel zuiniger krijgen.

De ES vind ik vooral een beetje een oude-mannen-auto, wat dat betreft was de IS of RC helemaal mijn ding. Een LC is gewoon veel en veel te duur voor mij. De UX, NX en RX, mooie auto's, maar ik wil een sportiever onderstel. De CT is natuurlijk al een 9 jaar oude auto, geen wonder dat die gewoon minder verkoopt nu die al zo oud is.

Lexus was voor mij de ultieme combinatie tussen luxe, sportiviteit en betrouwbaarheid. En natuurlijk de achterwielaandrijving vind ik een pluspunt. Er blijft niet zoveel als alternatief over, ja, BMW, maar dan moet die betrouwbaarheid er op inboeten.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Zucht... Metalfreak je haalt me de woorden uit de mond. Vooral met die laatste alinea. De ES is nu ook een voorwielaandrijver. BORING!. Lexus was altijd 'spannend', stak altijd qua luxe, prestaties en betrouwbaarheid boven de concurrentie uit. Maar dat brokkelt wel steeds meer af. De achtpitters van weleer moeten 't tegenwoordig met twee pitten minder doen (LS), de zespitters van weleer idem (IS). En de beleving van een zespitter kan een vierpitter, hoe sophisticated ook, nu eenmaal nooit evenaren. Idem van acht naar zes. De oorspronkelijke geest van de auto wordt de nek omgedraaid. De Lexus-spirit van weleer... is gone... tenzij je tot de happy few behoort die, wijzend naar een F, kunnen roepen "doemediemaar"

o_O
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
. De CT is natuurlijk al een 9 jaar oude auto, geen wonder dat die gewoon minder verkoopt nu die al zo oud is.

Volgens mij verkocht de CT alleen goed omdat het een 14% bijtellingskanon was.
Je ziet duidelijk dat tot 2015 de CT flink aantallen maakte plots daarna niet meer.
 

Bijlagen

  • 2020-10-23_17h01_33.png
    2020-10-23_17h01_33.png
    318,1 KB · Weergaven: 45

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ik vind het ook wel bijzonder hoe Lexus het model gamma managet - er mag wel wat meer vaart in qua facelifts en sommige internationale keuzes zijn onbegrijpelijk.

Op zich niet gek dat de CT verdwijnt. Je zou kunnen zeggen dat die oude CT al lang een opvolger heeft in de vorm van de UX. Dat is natuurlijk een SUV maar dat is nu eenmaal de trend. Interessant genoeg verkoopt Toyota in 2019 en 2020 in Nederland meer Corolla's dan C-HR's, dus dan zou je zeggen dat er toch nog een markt is voor hatchbacks. Misschien is dat in de rest van de wereld (en zeker in de VS) anders en verdient een Lexus-versie van de Corolla zich niet terug?

Op dezelfde manier zou je kunnen zeggen dat de NX de opvolger is van de IS. Ook al kan de NX wel weer een facelift en wat marketing gebruiken.

Wel weer bijzonder dat de IS in de VS nog een grondige facelift heeft gekregen op het huidige (oude) platform en in alle marketing uitingen nadrukkelijk als sportieve auto wordt gepositioneerd. Waarom doen ze dat in de VS terwijl de achterwielaangedreven GS geschrapt is en verdere sportiviteit in de SUVs ver te zoeken is? Wil Lexus nou sportief zijn of juist niet?
En als je het dan toch de IS zo'n grondige facelift geeft, waarom zou je 'm dan niet naar Europa brengen? Dat kost niks extra. Ondertussen brengt Toyota juist meer Amerikaanse modellen naar Europa (zoals de Camry en binnenkort komt ook de Highlander vanuit de VS naar Europa). Waarom doet Lexus dat nu weer juist niet?

Er gaan ondertussen natuurlijk wel geruchten dat de volgende IS op hetzelfde achterwielaangedreven platform komt als de Mazda 6 (Bron: Car and Driver) en daar kijk ik wel naar uit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon en D43m0n

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Kijk! Die begrijpen het! Mazda wil sowieso zichzelf verheffen naar premium. En daar hoort (in mijn optiek) RWD gewoon bij. Dikke OK wat mij betreft :D !
Nu is Mazda gelukkig zelf al nooit zo gecharmeerd geweest van die hele downsizing-trend. Toch moet ik nog maar afwachten of ze straks 'exclusief voor de EU' van die mooie inline-six niet ook twee cilinders gaan afzagen...:cry:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
En als je het dan toch de IS zo'n grondige facelift geeft, waarom zou je 'm dan niet naar Europa brengen? Dat kost niks extra. Ondertussen brengt Toyota juist meer Amerikaanse modellen naar Europa (zoals de Camry en binnenkort komt ook de Highlander vanuit de VS naar Europa). Waarom doet Lexus dat nu weer juist niet?

Er gaan ondertussen natuurlijk wel geruchten dat de volgende IS op hetzelfde achterwielaangedreven platform komt als de Mazda 6 (Bron: Car and Driver) en daar kijk ik wel naar uit!

Ik snap niets van Lexus’ move om sedans te schrappen als je ziet dat BMW, Audi en Mercedes opnieuw inzetten op mooi vormgegeven sedans (2-serie gran coupe, A3 limousine en A-klasse limousine). Er is kennelijk wel markt voor deze carrosserievorm in Europa.

Daarbij kijk ik nu gek genoeg meer naar Toyota’s als opvolger van m’n huidige Lexus aangezien de sedan bij Lexus of onbetaalbaar is (LS) of voorwielaangedreven is :brr:

Zou Aiko Toyoda zich alleen op Toyota richten met “No more boring cars”? Wijs die beste man Lexus eens aan a.u.b. :grin:

Maar als die Mazda 6 met RWD en een 6 cilinder komt, dan is het bye bye zwaai zwaai... En dan op de koop toe ook nog een fatsoenlijk te bedienen infotainment systeem. (Maar wel vanaf dag 1 dat ding volgieten met Dinitrol...)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Jep... De techniek van vele Mazda’s overleeft met gemak chassis/carrosserie... Het verschilt per model hoe erg het is en soms wordt er bij een facelift een verbetering doorgevoerd. Je kunt er pas echt iets over zeggen als een auto een paar jaar oud is en waar dat ie gestald staat (buiten of binnen) en of ie door het jaar heen gebruikt is. De huidige generatie Mazda’s kunnen beter beschermd zijn tegen roest, maar hun voorgangers (geld voor vele modellen) hebben na een jaar of 6, 7 plekken die behandeld moeten worden voordat het te laat is. Mijn MX-5 uit 1999 is alleen bij mooi weer gebruikt, een enkele regenbui zal ie vast wel gezien hebben, maar dat ding heeft altijd binnen gestaan en is in de wintermaanden vaak geschorst geweest. En nog roesten h?... :cry: Het zijn bekende plekken waar het gebeurd, dus aan de ene kant is dat makkelijk voor controle, maar aan de andere kant is jarenlang weinig aandacht geweest voor bescherming tegen roest. Terwijl menig Europese fabrikant dat vanaf de jaren 2000 goed onder controle kreeg.

Maar door op tijd zelf met een anti-roest behandeling te starten is dat volgens mij nog altijd economisch voordeliger dan het veelal technische malheur van een willekeurige Europese fabrikant. En Mazda’s sturen vaak wel prettig :p