Eindelijk LS400 gevonden en gekocht

emmo

Nieuw hier
19 jan 2011
11
0
0
Na een zoektocht van meer dan een jaar heb ik eindelijk een mooie en in prima staat verkerende LS400 (bouwjaar 1994, op kenteken in 1995, kmstand 198.000) gekocht :D . Mijn belangrijkste criterium was dat de auto dealeronderhouden moest zijn. Ook moest de auto 15 jaar of ouder zijn icm de lagere bijtelling bij zakelijk en privegebruik.
Afgelopen week heb ik deze auto gekocht van Gusmano https://picasaweb.google.com/gavanderlinden05/LexusVerkoopNieuw?authkey=Gv1sRgCLrhk--QlqSndg#.
Met dank aan Gusmano voor de mooie foto's.

Omdat ik absolute zekerheid over de staat van de auto wilde is hij naar Lexus Thiemens geweest voor een kleine onderhoudsbeurt, APK en een aankoopinspectie. Uit de inspectie kwamen onderstaande punten:
- de tellernaald is niet geheel verlicht
- een bout van de luchtmassameter is afgebroken
- zweet een beetje t.p.v. de carterpan
- draadslijtage bij alle vier de remklauwen
- remblokken en schijven slecht
- remvloestof moet ververst worden

De remmerij was nog geen apk afkeur maar in de loop van dit jaar zal ik de auto naar Lexus Groningen brengen voor een remmenbeurt. De meeste punten kunnen dan van het lijstje worden weggestreept. De olielekkage was volgens de monteur zeker niet kritisch. Conclusie van de inspectie was trouwens dat de auto in prima staat is. Een compliment dus aan Gusmano!

Overigens vielen de kosten van (kleine) beurt, apk en de inspectie mij 100% mee. Maar 227 euro incl btw.

De komende tijd wil ik de auto nog wat verfraaien/verbeteren. Helaas heb ik zeer weinig vrije tijd.
Mijn to-do-lijstje:

- tellernaald repareren. Iemand adviezen hoe dit te doen? Ik heb al eens ergens gelezen dat je led-verlichting zou kunnen gaan toepassen. Tips wellicht?
- bestuurdersportier netjes laten maken. In de portier zitten enkele butsjes. Voor de rest is de auto helemaal strak.
- lederen bekleding reinigen en impregneren. Heeft iemand tips over welke middelen het beste zijn? Zelf dacht ik aan de Meguiar's middelen.
- banden balanceren. De auto trilt bij ongeveer 130 km/uur. Misschien overweeg ik ook om andere banden te laten monteren. Iemand tips welke 18 inch banden het meest comfortabel zijn? Of zou ik in dat geval de origenele 16 inch velgen moeten monteren? Die heb ik namelijk ook alleen zijn die dus niet mooi. Stralen en poedercoaten is dan noodzakelijk.
- Audio-installatie verbeteren of vernieuwen. Ik vind het geluid maar matig. Voorlopig heeft dit echter nog geen prioriteit.
- afstandbediening verbeteren. De ab werkt alleen maar als je hem vlakbij het portier houdt. Ook dan weigert hij regelmatig. Het is al niet meer de originele die op de sleutel zit. Dit is een extra 'hangertje'. Ook als je de auto wilt starten moet je de startonderbreking deactiveren. Dit doe hij soms dus ook niet met het gevolg dat je wilt wegrijden terwijl de motor nog niet loopt (enige nadeel van deze verdomd stille motor!) Tips?

Het verbruik van de Lexus heb ik ook kunnen berekenen. Bij het ophalen van de auto heb ik getankt en gisteren weer (490 kilometer gereden en precies 60 liter getankt). Dus bijna 8,2 km/liter. De helft van de kilometers heb ik op de snelweg gereden en de helft b-wegen en stad/dorp. Is dit normaal? Ik lees ook dat 1:9 bij een dergelijk gebruik toch wel haalbaar moet zijn.

Ik hoop op veel reacties. In ieder geval alvast bedankt daarvoor!
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoi :) Gusmano was een van de pioniers op lexusforum :) Jammer dat hij weg is, maar klasse dat zijn auto dat niet is!

Veel succes met de auto, het is een hel mooie.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
He, mijn bericht is weg?? :O naja, zal wel aan mij liggen. Typ het nog wel een keertje straks.

Welkom !
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Met led verlichting los je niks op aangaande gedeeltelijk verlichte naalden

Het probleem met je instrumentarium is vrij simpel op te knappen, maar het is wel een precies klusje en je dien ook voorzichtig te zijn, de naalden zijn namelijk gevoelig. Draai ze niet teveel rond anders kunnen ze weleens ongekalibreerd worden. Als de naalden helemaal niet meer branden is er zover ik weet geen redden meer aan en heb je een donor nodig. In jouw toestand is er nog wat aan te doen. Het zit hem in de massa van de naalden. Er zit een zwart hulsje aan de achterkant van de naalden, dit is elektrische geleidend maar daarbij ook zeer broos, het laat zich niet echt hanteren. Door de jaren heen kunnen hier breuken in komen. Zaak is dan alleen maar om het weer met elkaar te verbinden. Je kan hierbij gebruik maken van elektrische geleidende lijm/verf. Zelf gebruik ik zilver verf hiervoor. Ik heb het ook een keer zo gedaan dat ik het hele hulsje er af heb gehaald, en er onder aan de achterzijde van de naald dus, een lijn heb getrokken met zilververf van het begin tot eind. Vervolgens het hulsje er weer overheen. Maar dit is een riskante operatie aangezien het hulsje zo maar in stukken kan breken als je iets teveel druk geef.

Het beste is gewoon de breuk te herstellen, en als je hechting teveel opvalt heb ik het spul wel eens met een permanent marker bewerkt om het weer zwart te maken.

Het hulsje is naast massa ook een afscherming voor de helft van de naald zodat hij niet een al te grote lichtgloed verspreid.
dit is natuurlijk ook gewoon op te lossen door het hulsje te verwijderen, vervolgens de boel met zilververf bewerken, en daarna heel precies met permanent marker te bedekken.

Voor 18" banden komen Michelin Primacy HP's en Pirelli P7's als stilste denk naar voren, maar van de laaste weet ik niet of ze in jouw 18" maat verkrijgbaar zijn. 245/45R18?? Ik denk dat je dan al bij P Zero Rosso's kom.

Zelf heb ik op Bridgestone RE040 gehad om 18", eigenlijk merkte ik weinig negatiefs met betrekking tot rolgeluid/comfort ten op zichte van de originele 16" wielen. (Pirelli/Yokohama). Auto had ook luchtvering, werkt ook een hoop goed.

Meguiars word algemeen als uitstekend ervaren. Zelf gebruik ik voor echte restauratie, spul van Colourlock om het allemaal binnen dezelfde producten lijn te houden. Ik heb het hier dan wel over grondig reinigen met borstel en reinigingsbenzine waarmee je het leer 'open' maakt om een goeie hechting te garanderen bij materiaal wat kaal gesleten is, om vervolgens kleur aan te brengen. Ik denk dat het bij jou niet zo erg is.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
welkomhier! en voor het comfort en geluid zou het theoretisch gewoon het beste zijn om hiervoor op 16inch te gaan rijden, maar zoals jelmer het al aangaf, met luchtvering is het verschil missschien minimaal.
 

gusmano

Hoort erbij
18 jul 2008
69
0
0
Hube zei:
Hoi :) Gusmano was een van de pioniers op lexusforum :) Jammer dat hij weg is, maar klasse dat zijn auto dat niet is!

Veel succes met de auto, het is een hel mooie.


Hallo Hallo.... :hi: :hi: :hi:

Ik ben er nog "weer"..
Ik zie hier dat we er weer een nieuw lid bij hebben ,met een bekende LS400 :rulez:
Wat ben ik blij dat mijn geweldige LS400 weer bij een liefhebber is te recht gekomen :rulez:
Ik rij nu een kleinere auto...maar wat voor auto?
Lees in ander topic :O :rulez:

Gr Gusmano :)
 

emmo

Nieuw hier
19 jan 2011
11
0
0
Bedankt voor alle reacties.
En fijn om te lezen dat de verkoper van de Lexus toch het merk touw is gebleven. Ik had afgelopen week al wat foto's van de IS gezien maar had niet gedacht dat hij zo snel zijn slag zou slaan.

Inmiddels heb ik de schoonmaakprodukten van Gliptone besteld. Op het forum van Carclean zijn ze daar inderdaad erg over te spreken. Ook direkt nog maar wat andere produkten gekocht. De auto moet er natuurlijk toch netjes op staan!

Ik vermoed dat ik het tellerhuis van de Lexus moet vervangen. Bij nadere inspectie bleek namelijk dat de tellernaald al eens behandeld is.... en het dus niet goed is gegaan. Jelmer, weet jij waar ik dit spul het beste kan bestellen?
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Je heb een donor instrumentarium dan nodig. En welteverstaan van een 1993-1994 model.

Maar misschien dat AC Tronics ook wat voor je kan betekenen
 

emmo

Nieuw hier
19 jan 2011
11
0
0
Zoals Jelmer al aangaf heb ik een donor van bouwjaar 1993/1994 nodig. Helaas is die op dit moment nergens te vinden. Maar ik heb de tijd en de tellernaald is nog altijd half verlicht. En daarom ook nog geen APK-afkeur.
 

emmo

Nieuw hier
19 jan 2011
11
0
0
Jelmer, ik ben erg benieuwd wat zoiets kost. Als de kosten zijn te overzien wil ik het zeker overwegen.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
ik zal eens gaan kijken. misschien dat ik losse naald-assemblies kan krijgen. Instrumentariums van daar kan je ook niet volledig gebruiken, (miles)