Eindelijk verlost van dat hinderlijke geratel

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
36
18
Al enkele maanden stoorde ik me aan een irritant geratel wat naast mij uit het portier leek te komen. Niet enkel bij hobbelige wegen, maar zelfs rijdend op asfalt klonk een ratelend geluid vanuit het portier. Het leek op het geluid van een loszittend metalen schroefje of plastic clip. En hoe meer ik er op ging letten hoe hinderlijker het werd, het genot van een stille Lexus werd er aardig door verpest.
Diverse keren heb ik het deurpaneel verwijderd en gespeurd naar loszittende schroefjes of clips, maar ik kon werkelijk niets vinden. Tijdens het rijden probeerde ik de locatie van het geratel wat meer nauwkeurig te duiden, maar verder dan: ongeveer bij de deurklink, kwam ik niet.

Totdat ik het helemaal zat werd en toch maar eens ging zoeken op internet, of dit een bekend fenomeen is. Wat ik toen ergens vond over geratel vanuit de deur (ik weet niet eens meer of dit specifiek over Lexus ging) waren twee belangrijke opmerkingen:
1) Geluiden in de auto komen vaak vanuit een andere plek dan dat je denkt dat ze komen, en
2) Geluiden vanuit het portier hebben meestal te maken met uitgedroogde deurrubbers.

Puntje 2 was op zich een interessante, al leek mijn geratel toch echt van binnenuit het portier te komen, ergens rond de deurklink. Maar toch besloot ik de deurrubbers maar eens intensief met siliconenspray te behandelen. Die waren inderdaad aardig ingedroogd.

En... tot mijn grote verbazing was vanaf dat moment de stilte terug in de auto. Sinds het behandelen met de siliconenspray heb ik geen ratelgeluidje meer gehoord. Ik heb me maanden zitten ergeren aan iets wat simpelweg met een beetje siliconenspray was te verhelpen.

Dus, heb je storende geluiden vanuit het portier: richt je aandacht best eerst op de deurrubbers!
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Het dakraam geeft soms ook lichte kraakjes/geluidjes, ook even behandelen en het is over. Wel had ik rammeltjes in de hoofdsteunen, Deze voorzichtig uit elkaar gehaald en bleek bij beide dat 2 moertjes los zaten, vastgedraaid en extra moer erbij tegen loslopen, hoofdsteunen weer gemonteerd en de rammeltjes zijn weg.
 

Boye

Nieuw hier
17 okt 2023
7
1
3
Ik rij nu mijn 4e Lexus (3x CT, nu IS) en de enige én constante zwakte van dit merk is het kraken van deurrubbers. Heb nu standaard een tubetje siliconengel in de auto liggen.

Voorheen 2x Ford, 2x Peugeot, Volvo en Honda gehad, allen zonder krakende deurrubbers. Natuurlijk wel andere klachten, vooral bij de Peugeot ...
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
182
112
43
Dit is precies wat ik in 2018 met mijn IS300h had. 2 jaar mee rondgereden! bleek de deur RA te zijn. Zie antwoord op post daarover in Lexusownersclub UK.

Ik gebruik nu al jaren Honda Shin-Etsu siliconenvet, is niet goedkoop maar nieuwe rubbers zoals Speedy J moet bestellen is veel duurder... Om het jaar een dunne laag aanbrengen en het rubber blijft heerlijk soepel en de auto is (nog) stiller!
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik gebruik nu al jaren Honda Shin-Etsu siliconenvet, is niet goedkoop maar nieuwe rubbers zoals Speedy J moet bestellen is veel duurder... Om het jaar een dunne laag aanbrengen en het rubber blijft heerlijk soepel en de auto is (nog) stiller!
Ik had destijds een vergelijkbare klacht. Heb toen ook alle rubbers met dat speciale vet ingesmeerd en na meer dan 4 jaar werkt het nog steeds perfect, zonder dat ik de behandeling heb hoeven herhalen. Insmeren van dat spul neemt wel aanzienlijk meer tijd in beslag dan het uitwrijven van siliconenspray, zeker als je alle rubbers, inclusief motorkap en kofferdeksel, ook meeneemt. Waarschijnlijk werkt het echter een stuk langer. Ik denk met een enkele tube zo ongeveer 30 jaar te kunnen doen - langer dan mijn eigen te verwachten levensduur :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Lexy

Actief
17 mrt 2023
105
57
28
Ik ervaar ook her en der een ‘rammeltje’ in mijn NX. Je verwacht het niet van een Lexus van 90k….
Mijn idee is dat het in het mechanisme van het panorama dak zit. De aanwezige smeervetten zullen wel een keer weggesmolten zijn als de zon erop staat te branden en dan tikt er metaal op metaal. Voor het dak heb ik een blikje ‘bmw smeermiddel voor panorama dak’ gekocht. En voor de (deur)rubbers iets van autoglym onderhoud. Ik moet dit nog aanbrengen. Ik ben benieuwd of het dan weg is. Het vreemde (of juist niet) is , zet je auto in de garage, hoort niks, de volgende dag rijdt je weg en is er ineens een geluidje.