En wie welk merk staat er weer op 1 qua betrouwbaarheid?

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Hoe saaier de auto, hoe beter :cool:

Ik vraag me wel af hoe serieus je een dergelijk onderzoek moet nemen. OK, meer dan 192 storingen per 100 nieuwe auto's is best veel, maar er wordt verder niet ingegaan op de precieze aard van de storingen en in hoeverre die het gebruik van de auto (tijdelijk) onmogelijk maakten.

Ook wordt niet aangegeven wat de oorzaak van de storingen was - geen onderscheid tussen onjuist ontwerp, slordige fabricage of krakkemikkige kwaliteitscontrole.

Opvallend zijn de scores voor Porsche en Toyota. Porsches zijn waarschijnlijk de gemiddeld meest gecompliceerde auto's, hetgeen de kans op storingen vergroot - wat er niet op zit, kan ook niet van slag raken. Toyota scoort meestal wel erg goed als je over een langere periode dan 90 dagen kijkt. Onduidelijk is of er bij Toyota verschil is in de score tussen in Japan, Europa of Noord-Amerika geproduceerde exemplaren.

Het doet toch een beetje denken aan " Lies, damned lies and statistics"....

Opvallend zijn de scores voor Porsche en Toyota. Porsches zijn waarschijnlijk de gemiddeld meest gecompliceerde auto's, hetgeen de kans op storingen vergroot - wat er niet op zit, kan ook niet van slag raken. Toyota scoort meestal wel erg goed als je over een langere periode dan 90 dagen kijkt. Onduidelijk is of er bij Toyota verschil is in de score tussen in Japan, Europa of Noord-Amerika geproduceerde exemplaren.
Dit viel mij ook op. Porsches scoren in de VS al jaren hoog in dit onderzoek. Misschien ook meer brandstof modellen dan de EV’s. De Taycan bijvoorbeeld schijnt in Nederland (Europa) tegen te vallen in betrouwbaarheid en de verkopen zijn ingezakt.

Dat Toyota ver onder Lexus staat vind ik ook opvallend. Het product aanbod in de VS is anders dan hiero. Is de productie locatie dan ook anders?

In de Vehicle Dependability Study (VDS) wordt gekeken naar zowel grote als kleine defecten:
VDS focuses on focuses on problems experienced by original owners of 3-year-old vehicles. Problem symptoms are evaluated in nine vehicle system categories:
  • Climate
  • Driving Assistance
  • The Driving Experience
  • Exterior
  • Features/Controls/Displays
  • Infotainment
  • Interior
  • Powertrain
  • Seats
Aangezien de afwerking van Lexus beter is dan van Toyota is het niet verbazend dat er minder kleine defecten zijn. Ik vind het alleen jammer dat er niets gezegd wordt of er een weegfactor wordt gehanteerd, nu zou een geklapt motorblok even zwaar tellen als een rammelend interieur paneeltje. Maar zelfs dan staat Lexus weer trots bovenaan en ik ga dit mijn Audi-rijdende collega die nogal minachtend doet over Lexus toch even onder de neus wrijven. 🤣

Jarno