Erg strak geveerd?

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Jany

Nieuw hier
20 apr 2024
6
0
1
Rij sinds kort de NX 300 2WD
Vind het erg irritant dat elk oneffenheid van de weg voelbaar is. Is deze auto zo stug geveerd?
Heb de bandenspanning terug gezet naar 2.2. Is wel iets verbeterd maar het blijft een hobbelpaard. Iemand suggesties?
Gr Jan
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.191
4
930
113
Ik had laatst ook een NX mee en vond hem wel soepel rijden, dus ik heb vier vragen:
Heb je te grote aftermarket wielen met platte banden?
Heb je runflat banden?
Heb je een F-sport?
Staat de wagen toevallig niet in de sportstand?
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Johno

Actief
23 jan 2022
481
223
43
Rij sinds kort de NX 300 2WD
Vind het erg irritant dat elk oneffenheid van de weg voelbaar is. Is deze auto zo stug geveerd?
Heb de bandenspanning terug gezet naar 2.2. Is wel iets verbeterd maar het blijft een hobbelpaard. Iemand suggesties?
Gr Jan
Dat is op zich bijzonder, de NX is eerder iets te soft dan te stug geveerd.

Zoals Higgie aangeeft kan de wielmaat van invloed zijn, wellicht zijn er grotere wielen op gezet.

Wat is de bandenmaat die op de banden staat?

Je schrijft dat het een hobbelpaard (schommelen bij na een drempel bijvoorbeeld) lijkt maar bij een stug geveerde auto zou die juist niet hobbelen maar juist strak op de weg liggen. Ik weet dan ook niet zeker of we het over hetzelfde hebben.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
614
1
414
63
Ik rij een 2017 NX300h en wat hier al eerder werd opgemerkt, eerder te soft dan te stug. De mijne (President-uitvoering) staat op originele 18" wielen en banden van de voorgeschreven maat. Hij rijdt heerlijk op die manier, zelfs met de bandenspanning die bij mij op 2.6 staat.
Ik heb in het verleden een RAV4 (3e gen non hybrid) gehad en die heb ik na 11 maanden ingeruild voor een Avensis station. Ik kon niet wennen aan de RAV omdat het zo'n hobbelpaard was, precies wat jij ervaart. De oorzaak was de kortere wielbasis van die RAV waardoor die meer hobbelde dan de auto die ik ervoor had. Producteigenschap zou ik het noemen. Maar bij de NX heb ik dit totaal niet, en ik stapte over van een IS300h naar de NX, ook 2 wezenlijk verschillende auto's t.o.v. elkaar....

En inderdaad, een 2024 vergelijken met een 2016 is appels met peren vergelijken....;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Jany

Nieuw hier
20 apr 2024
6
0
1
Bandenmaat 225-60R18
Met de sportstand bedoel je de keuze van normaal- eco- sport denk ik?
Het is niet zozeer het schommelen maar je voelt gewoon alle oneffenheden van de weg.
 

jadatis

Nieuw hier
27 feb 2012
4
0
1
Heb zelf geen Lexus , maar kwam deze vraag tegen bij zoeken op bandendruk.

De maat 225/60R18 opgezocht, en als je de 100 loadindex hebt is het een standaard load maxload 800 kg AT 2,5 bar tot max 160 kmpu.

Is het 104 loadindex , dan is het een XL/extraload/reinforced
900 kg maxload AT 2,9 bar tot max 160 kmpu.

Kijk dat nog even na, dan kan ik een koude druk/asdraagvermogens-lijst voor je maken met ingebouwde maximale reserve, waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn.
Daarvoor geef ik 90% van uitgerekende aslastcapaciteit voor max 160 kmpu ( wasr je dan ook geen minuut overheen gaat)

Dan hoef je "ALLEEN" nog maar de aslasten in jouw gebruik 99% nauwkeurig te bepalen.
Het veraderlijkste gedeelte en jouw verantwoording.
Zou wel eens op 1.8 bar uit kunnen komen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.191
4
930
113
Ik neem aan dat je iedere klinker of kinderkop voelt en niet zozeer grotere bobbels als drempels?
Kijk eens naar de Dot-code op de band, zijn ze al wat ouder? Dan kan het rubber stugger worden. En kijk zeker of het runflat banden zijn, die zijn altijd stugger omdat de wang een lekke band moet kunnen opvangen.
(Yokohama maakt een ziljoen verschillende banden dus alleen Yokohama zegt niets.)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
956
1
594
93
Met de sportstand bedoel je de keuze van normaal- eco- sport denk ik?

Die draaiknop met eco/normal/sport doet nagenoeg niets met het onderstel dat 'm (zeer) stug maakt.
Waar @Higgie op doelde was de uitvoering van de NX, is het een Business Line, een Business Line Pro, een Sport Edition, een 25th Edition, een Luxury Line, een President Line of is het misschien een F-Sport Line? Met name deze uitvoering, de F-Sport Line heeft de reputatie relatief stug geveerd te zijn bij de eerste modeljaren van de NX. En al zou je een uitvoering hebben met een adaptief onderstel, bij het starten van de auto is de stand "normal" actief en dat is niet de meest stugge stand. Heb je een Sport Edition of een F-Sport zonder adaptief onderstel, dan zal deze wat stugger zijn omdat dit bij de uitvoering hoort.

Daarnaast kan meespelen wat voor soort banden er gemonteerd zijn. Een zogenaamde "run flat"-band is steviger gemaakt zodat er bij een lekke band doorgereden kan worden zonder dat je een reserveband of een thuiskomer hoeft te monteren. Die band is zo stevig dat ie zonder lucht de auto voor een maximum aan afstand en snelheid nog kan dragen.

Heb je zowel run-flat banden als een F-Sport/Sport dan heb je twee elementen die een auto stugger laten voelen. Het een kan het ander ook versterken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

jadatis

Nieuw hier
27 feb 2012
4
0
1
Ik heb maar lijst voor beidebanden gemaakt.

Voor de koude bar voor Standard load 800kg AT 2,5 bar.
Achter de koude bar voor XL// 900kg AT 2,9 bar
Alles voor maximum 160 kmpu, niet zo moeilijk aan te houden in Nederland.
En met die maximum reserve, waarbij comfort en grip nog axecceptabel is.
Komt draagvermogen in de lijst boven 1600kg voor SL, of 1800kg voor XL , dan staat de bandenfabrikant dat niet toe, maar heb ik wel in de lijst staan.

De aanbevolen druk is voor MTA en max technische wagensnelheid, zonder reserve.


Je normaal gebruik zal iets van alleen bestuurder en een beetje belading, wat duidelijk lagere asgewichten geeft , en voor meer dan achter.

Maar het bepalen van de asgewichten in je gebruik blijft het grootste struikelblok, en jouw eigen verantwoording.
Aslast SL LI 100/ koude druk/aslast XL LI 104
914​
kg/
1,5​
bar/
898​
kg
967​
kg/
1,6​
bar/
950​
kg
1020​
kg/
1,7​
bar/
1003​
kg
1073​
kg/
1,8​
bar/
1055​
kg
1126​
kg/
1,9​
bar/
1107​
kg
1178​
kg/
2,0​
bar/
1158​
kg
1231​
kg/
2,1​
bar/
1210​
kg
1283​
kg/
2,2​
bar/
1262​
kg
1335​
kg/
2,3​
bar/
1313​
kg
1387​
kg/
2,4​
bar/
1364​
kg
1440​
kg/
2,5​
bar/
1416​
kg
1491​
kg/
2,6​
bar/
1467​
kg
1543​
kg/
2,7​
bar/
1518​
kg
1595​
kg/
2,8​
bar/
1569​
kg
1647​
kg/
2,9​
bar/
1620​
kg
1698​
kg/
3,0​
bar/
1670​
kg
1750​
kg/
3,1​
bar/
1721​
kg
1801​
kg/
3,2​
bar/
1771​
kg
1852​
kg/
3,3​
bar/
1822​
kg
1904​
kg/
3,4​
bar/
1872​
kg
1955​
kg/
3,5​
bar/
1923​
kg
 

jadatis

Nieuw hier
27 feb 2012
4
0
1
Laat even hier weten wat er uit komt.
2,2 bar is genoeg voor 1262 kg aslast tot 160 kmpu met reserve, voor als het de XL is.
Ik betwijvel of je max toegelaten aslasten daar aan komen, en in dagelijks gebruik aslasten lager. Dat is wat telt ,volgens de wetten van de natuur, voor het comfortgevoel, dat de werkelijke aslasten en gebruikte druk een bepaalde invering ( deflectie) van de band geeft.


Runflat in deze maat worden zelfde draagvermogens voor aangegeven.
Volgens de wetten van de natuur mogelijk stuggerre bandwangen, maar de bandenfabrikanten nemen dit niet mee in hun berekeningen van draagvermogen.

Ik weet het, is niet moeilijk maar gecompliceerd.
 
Laatst bewerkt: