Erjee stelt zich voor.

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Goedemorgen,
Hierbij wil ik me graag voorstellen aan u allen.
Mijn naam is Roy Jennen, 45 lentes jong en voor het eerst eigenaar van een Lexus. Een CT200h uit 2011 precies te zijn.
Sienna brown van buiten, Business Pro en beige stoffen bekleding van binnen.

Zoals de meesten hier heb ook ik wel "wat" met auto's. Ooit begonnen in een Polo II, daarna een Arosa 1.0i. Daarna een Mini One en 2 Coopers.
Van Duitsland de overstap gemaakt naar Itali?. Enkele jaren met veel plezier en weinig technische problemen rond gereden in een witte 147.
Helaas daarna in een soort van crisis gekomen. Een Honda Fit 1.5 automaat, een 12 jaar ouwe Subaru Impreza 1.6 met 2 ton op de teller passeerden de revu.
Kort daarna een zijsprong gemaakt in een SLK 200 Kompressor, terug naar Itali? in een Giulietta.
Helaas bleek deze laatste keuze mij ??k niet blij te maken. Toen brak een kort moment van zelfbezinning aan.
Wat beviel me aan deze rits van auto's? Wat vond ik belangrijk en waarvan kon ik eigenlijk goed van af zien?
Wat voor mij het belangrijkst bleek waren a) betrouwbaarheid en b) rijplezier.

In de Honda Fit en Subaru Impreza hebben we alleen benzine moeten tanken en rijden. That's it.
Bij de Mini's, de Mercedes, maar vooral de Giulietta waren er toch genoeg redenen om zo nu en dan de garage op te zoeken.

Toen ik het gerammel van het vele harde plastic in de Giulietta helemaal beu was ben ik me voor een ander soort auto gaan ori?nteren.
Eentje dat doet waarvoor ie gebouwd is, zonder rammels.
Een auto-maatje van me had eens in zo'n CT200h proef gereden en was zeer te spreken over de CVT, de stilte, het stuurgedrag.
Met dat in mijn achterhoofd diverse fora en andere sites bezocht. Waaronder ook deze dus.
Steeds meer begon ik voor dit Japanse merk te voelen.
De spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Toyota, gecombineerd met de luxe van Lexus... Dat moet toch wel goed zijn?
OK, van de flair en charmes van een Alfa Romeo heeft Toyota nog niet zoveel begrepen.
Maar Lexus ziet er al veeel Europeser uit.

Enkele weken geleden toch maar een proefrit gedaan bij Lexus Sittard.
Samen met mijn vrouw kwamen we tot de conclusie dat dit toch wel heel comfortabel rijdt.
Stil, soepel, want traploze automaat, rammel-vrij.
Het sturen was scherp! In geen enkel opzicht doet de CT200h onder voor het stuurgedrag van een Giulietta.
OK, het vermogen, en dan met name het koppel was veel minder.
Aan 285 Nm/2800 rpm raak je gauw gewend. Elke stap terug doet dan een beetje auw.
Maar goed, ik ben toch meer een relaxte cruiser dan een racert, dus ik zou daar wel aan kunnen wennen.

Waar ik vooral positief door verrast werd was die zo verguisde CVT.
Helemaal nix van waar!
Ja, als je het gaspedaal vloert, dan schiet de toerenteller omhoog en daarmee ook het kabaal.
Maar dat doet iedere verbrandingsmotor en er zijn slechts weinig 4-pitters die mooier gaan klinken als de toeren stijgen.
Bij normaal rijden in dagelijks woon-werkverkeer zit ik zelden boven de 4.000 rpm.

Na een korte onderhandeling hebben we besloten de Italiaanse Schone in te ruilen voor deze verstandige Japanse.

Sinds 3 weken rij ik met toenemend plezier in deze CT200h.
Ondanks dat ze 30.000 km meer ervaring heeft dan de Alfa ziet ze er zonder meer uitstekend uit.
Belangrijker: niks rammelt of kraakt op normaal asfalt. Op klinkers hoor je wel hier en daar wat vibreren.
Maar dat is de auto niet kwalijk te nemen.

Ik verbaas me over de verbruikscijfers!
Ondanks dat ik het hybriderijden nog niet helemaal beheers haal ik nu gemiddelden die een grote grijns op m'n gezicht tovert.
De volle tank bij aflevering wilde ik deze zaterdag toch eens leeg rijden, want ik wilde de verbruikscijfers in de boordcomputer op nul zettten.
Dat leeg rijden viel nog tegen... :)
De Duitse Autobahn moest hulp bieden hierbij. Even naar Grevenbroich en terug. Genoeg kilometers om ook de topsnelheid op te zoeken.
En daarbij kwam de zoveelste verrassing aan het licht.
Aan 180 km/u (op de teller) bleek de CVT het toerental op een gezonde 4.500 rpm te houden!
Tuurlijk, als je te topsnelheid moet halen, dan trekt het toerental door naar 5.200 rpm.
Maar even gas minderen om die 180 aan te houden en de toeren blijven bij 4.500 staan.
Geweldig!

Zodra ik fatsoenlijke foto's heb zal ik deze uploaden.
Hopelijk begrijpen jullie dat ik zeer enthousiast ben en dat dit enthousiasme alleen maar toegenomen is sinds het bezit er van.
Ik dank u hartelijk voor uw geduld om deze hele lap tekst te lezen.
:grin:
 
Laatst bewerkt:

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Mooie auto, lekker bling, bling, blinkend. Veel plezier ermee !
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
😀
@ allen: hartelijk dank het warme welkom.

@ PJL: de auto had nogal wat steenslag te verduren gehad. Met de dealer overeen gekomen dat hij voor een schappelijk bedrag de motorkap en beide spatborden voor zou spuiten.
En de rest van de panelen heeft hij laten polijsten.
 
21 jan 2014
250
17
0
Leuk om je eerste ervaringen te lezen.
Verbruik van mijn CT ligt in de zomer met airco rond de 1 op 20 in Nederlands verkeer.
In de winter zakt dat tot 1 op 18
Bij autobahn ritten met een snelheid rond de 170 constant een 1 op 9,5
Het langjarig gemiddelde komt uit op 1 op 19,2.

Doe dat maar eens met een A3, Golf, BMW 1.
En dat nog met 14% bijtelling.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ik geef het eerlijk toe; ik doe 't er om...
De hybride aandrijving is me meer en meer aan het fascineren.
Woonwerkverkeer maak ik me op deze manier iets uitdagender...





:grin:
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Gisteren waren m'n vrouw en ik wat door het Limburgse heuvelland aan het touren...
Vijlen, Epen, Holset... Het was prachtig weer en er waren veel wandelaars op pad.
Sinds ik deze CT200h ben ik het gehaaste gejakker bijna helemaal verleerd.
Gewoon heerlijk relaxt door de omgeving glijden...
De tijd gunnen om om je heen te kunnen kijken zonder een gevaar voor jezelf of voor anderen te worden.

Zo kwam het gisteren toch wel een paar keer voor dat wandelaars een beetje geschrokken om keken toen daar,
schijnbaar uit het niets, onze wagen in EV Mode achter hen aan kroop.
Omdat alle raampjes naar beneden waren hoorden we alle commentaar.
En het gekke (nou ja...) was; allen waren positief!
Sommigen verontschuldigden zich omdat hun hondjes vrij uit liepen, voor onze auto.
Een paar dames die heftig in discussie met elkaar waren (nou ja... eentje dan, de ander luisterde alleen maar) bleeeeven maar voor ons lopen.
Voorzichtig een keer op de claxon getikt deed hen realiseren dat ze niet alleen op de wereld waren.
Toen ze aan de kant gingen zei de woordvoerster; he, dat is een elektrische auto. :rulez: U heeft een mooie auto, meneer.
Alweer helemaal positief, ondanks dat ze aan de kant moesten voor een auto.

Weer een ander groepje stond wat ezels met jonkies :kiss: te fotograferen.
Wij ook stoppen... en daarna weer stilletjes weg rollen.
Een van de wandelaars zei ook weer; kijk, een elektrische auto. Wat vind ik dat mooi. :sneaky:


Het was een aangename middag. :oops:



Dankzij het warme weer en mijn groeiende ervaring in het uitknijpen van de energievoorraad van mijn CT
is mijn gemiddelde verbruik gezakt naar 1 liter "go juice" elke 23,7 kilometer.
:)
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Vandaag heb ik de Mrs. in m'n CT laten rijden.
Zelf heeft ze een Squadra gechipte Fiat 500 TwinAir turbo waarmee ze een pittige rijstijl hanteert.
ze had niet verwacht dat de CT, die toch zo'n 400 kg. zwaarder is, zo rap weg kon komen.
Er verscheen zelfs een brede grijns op haar gezicht, nadat ik "Sport" had geselecteerd en zij Lex de sporen gaf.
De snelheidservaring is veel minder spectaculair dan in haar baby-ferrari.
Alles gaat zo soepel dat ze even moest wennen hoe ongemerkt je al gauw te snel rijdt.
Zeker als je op gehoor rijdt, en haar TwinAir produceert daarvan genoeg....

Al met al heeft ze nu wel begrepen hoe goed en soepel onze CT rijdt.
Maar ze stapt morgen toch weer met heel veel plezier in haar Italiaanse Bella.
🙂
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
je omschrijft het alsof Mevr Jennen gelukkig geprijst mag zijn om in de CT te rijden :sneaky:

als ik mocht kiezen tussen een Squadra gechipte Fiat 500 TwinAir turbo (in wat voor funky kleur dan ook ) of een Sienna bruine Business Pro met beige stoffen bekleding ......

dan wist ik het wel :p

110504_F_500_TA_01-e1492594582813-1100x490.jpg
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ach, "mogen" is niet het juiste woord. :grin:
Gisteren vroeg ik haar of ze nu ook een Lex wilde hebben.
Maar nee, ondanks dat haar Fiatje minder comfortabel rijdt en zit wil ze liever die houden.
Teveel plezier beleeft ze aan dat karretje.
En ik moet zeggen dat ze daarin wel gelijk heeft.
Het is echt wel een beetje kikken om dat prutteldoosje de sporen te geven.
En dankzij de Dualogic automaat is zij daarmee bijna altijd als eerste weg bij de stoplichten.
De reactie op die vernedering is bijna altijd dezelfde:
Vooral BMW en petjes-GTI's stuiven haar dan een tijdje later met hoogst illegale snelheden voorbij.

:):):)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
juist daarom al , is toch geweldig zo duivel in een doosje :D

al met al een leuk stel autos voor de deur , proficiat :rulez:
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
....
Sinds 3 weken rij ik met toenemend plezier in deze CT200h.....
:grin:

Iets minder dan een jaar rij ik nu in deze budget Lexus.
Bijna met 124.000 km dus een kleine 20k. km ervaring en het eerste garagebezoek is een feit!

Tja, ook een CT moet immers regulier onderhouden worden.
Bij deze grote beurt met apk werd als enige twee mankementen een te laag niveau ruitenspriets en twee kleine sterretjes in de voorruit genoteerd...

Die sterretjes zaten er bij aankoop al in en ik wacht dus al een jaar dat die eindelijk doorscheuren.
Dan pas kan ik die ruit met goed fatsoen vervangen voor een maagdelijk exemplaar.

Na een jaartje sturen is me de CT helemaal niet tegen gevallen.
Nul storingen, een niet zichtbaar olieverbruik, een nauwelijks zichtbaar benzineverbruik...

Maar bij elk bochie word ik aangenaam verrast op hoe direkt, communicatief en geruststellen de besturing is.
Goed, misschien is deze 1e generatie CT wat hard geveerd.
Daar tegenover staat het fijne stuurgedrag en gering body roll.
En dat met standaard onderstel...

Me happy!
:D
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
mooi om een tevreden CT rijder te zien , het is inderdaad de budget Lexus maar dat zegt niets over de betrouwbaarheid
en wat jij omschrijft over de besturing vind ik een belangrijke eigenschap van een auto
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.395
219
63
Budget Lexus of niet, stapje hoger dan het geweldige merk Toyota is het. Ik vind "budget" gewoon niet passen bij het merk Lexus. Erg leuk om te lezen dat Erjee zo tevreden over zn CT is ! :) Erg gave kleur heb je ook !
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Inmiddels staat de kilometerteller op 138.500 en ik dacht; tijd voor een tussenverslag.

Het volgende mankement heeft zich in de tussentijd voorgedaan.
Op een dag verscheen in het dashbord een foutmelding met geel uitroepteken.
Serieus van aard dus!
En inderdaad... de auto vertelde me dat de accu in mijn afstandsbediening leeg begon te raken.
Tja... lichte paniek maakte zich van me meester.
Gelukkig was de sleutel gemakkelijk te openen en na het los schroeven van 4 kleine priegel schroefjes kon de knoopcel gemakkelijk worden verwisseld.
Poeh... als Lexus rijder moet je over behoorlijke McGuyver knutselvaardigheden beschikken om ?m aan het rijden te houden...

Sinds mijn vorige verslag heb ik een slordige 700 liter Shell V-Power verstookt, de nodige liters ruitensproei versproeid en, waarschijnlijk, een borrelglaasje motorolie...

Ja sorry, maar echt spannender kan ik het hier echt niet maken...

edit: Jawel. Toch nog bijna een ander mankement vergeten te vermelden.
De 12V accu heb ik ook moeten laten vervangen. Die bleek ook kapot te zijn na 7 jaar gebruik.
Viel nog vies tegen hoe duur die krengetjes zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator