Ervaring met veilligheids CCV-certificering voor een NX

Mutsaers

Nieuw hier
8 apr 2026
2
0
1
Voor mijn verzekering heb ik tegen de diefstal van mijn Lexus (import Duitsland) een CCV certificaat nodig. Lexus zegt dat ze de aanwezig klasse 3 fabrieksbeveiliging achteraf van een CCV certificaat kunnen laten voorzien. Wie van jullie heeft hier ervaring mee. Ik begreep elders dat dit namelijk niet mogelijk zou zijn. Ervaringen met ombouw volgssyteem en CCV certificaat?

Ik zou je willen adviseren om te checken of je het bij elke verzekeraar nodig hebt. Ik rij een RX van eind december (rx450h+ executive), zonder extra beveiliging. Ik heb de voorwaarden bekeken en vragen gesteld, maar het was niet nodig. Het scheelt best wel in kosten en vermindering van storingen om geen voertuig volgsysteem te hebben met abonnement. Bij mijn vorige RX was dit nodig bij de verzekeraar die ik destijds had en bij alle verzekeraars die ik had bekeken via een vergelijkingssite.

Edit: als ik een RX president line of f sport had dan was een voertuig volg systeem nodig met abonnement. Dat was de reden die ik vergeten was dat mij over de streep trok om de executive uitvoering te kopen. Ik had bij mijn vorige RX een paar keer geïrriteerd aan de beveiliging. Zoals op de boot van Texel en er dan achterkomen dat je de code weer moet invoeren om te starten. Je moest dat doen met een enkel drukknopje en veel geduld. Erg fijn als men zich klaar maakt om de boot af te willen rijden.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mutsaers
Volgens miij is de NX standaard voorzien van SCM klasse 3 maar moet je hiervoor wel een certificaat aanvragen (bij een officieel SCM station of zoiets zoals hierboven al gepost is).
Klasse 3 is overigens GEEN voertuig volg systeem (dat is klasse 4 of 5), en veel verzekeringen vragen minimaal klasse 3 certificaat (mijn ervaring voor mijn NX450h+).

• Leuk
Waarderingen: HondaFan
Bij mijn NX was een kleine aanpassing nodig voor het klasse 3 certificaat. Volgens mij is allleen de claxon verplaatst.

Volgens miij is de NX standaard voorzien van SCM klasse 3 maar moet je hiervoor wel een certificaat aanvragen (bij een officieel SCM station of zoiets zoals hierboven al gepost is).
Klasse 3 is overigens GEEN voertuig volg systeem (dat is klasse 4 of 5), en veel verzekeringen vragen minimaal klasse 3 certificaat (mijn ervaring voor mijn NX450h+).
Ik heb net de voorwaarden van mijn verzekeraar er op nageslagen. Nergens vraagt men om een SCM certificaat. En ik dacht bij scm aan een voertuig volg systeem.

Gelukkig heb ik mail verkeer met de verzekeraar waarin ik expliciet vragen stelde over de beveiliging en certificering.

Ik heb net de voorwaarden van mijn verzekeraar er op nageslagen. Nergens vraagt men om een SCM certificaat. En ik dacht bij scm aan een voertuig volg systeem.

Gelukkig heb ik mail verkeer met de verzekeraar waarin ik expliciet vragen stelde over de beveiliging en certificering.
Bij wie ben jij verzekerd? Met verzekeringen ben ik altijd heel precies omdat verzekeraars erg goed zijn in de kleine lettertjes als er uitbetaald moet worden.

Ik heb het net voor mijn NX ook laten doe. Mijn NX is ook import. Er moet een kleine aanpassing gebeuren en het systeem moet worden getest. Het is niet veel werk en kost ongeveer 130 euro. Nu heb ik een certificaat die 3 jaar geldig is en kan bij een beurt worden verleng als dat nodig is. Bij de vernieuwing van mijn verzekering stond het ook expliciet vermeld dat een SCM certificaat nodig is. En voor dit geld wil ik geen discussie hebben met de verzekering als mijn NX gestolen wordt 😀

• Leuk
Bij mijn NX precies hetzelfde als bovenstaande, kleine aanpassing laten doen en certificaat gekregen. De verzekeraar heeft er overigens nooit naar gevraagd terwijl het volgens hun voorwaarden wel vereist is.

Jarno

Bij mijn NX precies hetzelfde als bovenstaande, kleine aanpassing laten doen en certificaat gekregen. De verzekeraar heeft er overigens nooit naar gevraagd terwijl het volgens hun voorwaarden wel vereist is.

Jarno
Ze vragen er naar mocht de wagen gestolen worden, of ze kijken zelf op: https://www.kiwa.com/nl/nl/markten/automotive-en-luchtvaart/voertuigbeveiliging/kentekencheck/
Wel slim, mocht er geen geldig certificaat zijn dan betalen ze niet uit..... Geniepig...

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en HondaFan

Jarno
Reken maar dat ze er naar vragen als de auto gestolen is...o_O

Bij veel verzekeraars zie ik de voorwaarde staan dat ze SCM klasse 3 accepteren mits dit af-fabriek is. Als het geen af-fabriek klasse 3 is moet er alsnog een voertuig volg systeem in volgens de voorwaarden (gelezen bij NN en ING).
Mijn NX is (ook) een import, ik heb hem weliswaar wel nieuw gekocht en de (Toyota) dealer waar ik de auto gekocht heb heeft SCM klasse 3 certificaat geregeld.
Maar ik betwijfel of dit als af-fabriek gezien wordt. (Ik word gek van al die verzekerings eisen/uitsluitingen :unsure::rolleyes::mad:)

• Leuk
Ik word gek van al die verzekerings eisen/uitsluitingen :unsure::rolleyes::mad:)
Dacht je dat dat erg was? Ik heb pas een e-bike gekocht en om die te verzekeren moet je niet één maar twee ART-gecertificeerde sloten hebben, plus een door de verzekering goedgekeurde GPS-tracker die wordt ingebouwd bij een door de verzekering goedgekeurd bedrijf. Mijn fiets heeft af-fabriek al een GPS-tracker, maar je raadt het al... Mijn fiets heeft nu dus twee loeizware sloten plus twee GPS-trackers en is daarmee beter beveiligd dan mijn auto...

Jarno

Dank voor alle reacties. Dat helpt. Mijn verzekeraar NN wil - en geeft dat zeer duidelijk aan - 1.
Klasse 3 beveiliging met geldig CCV-certificaat OF 2. ls het vanuit fabriek gedaan en voldoet hier niet aan dan een terugvindsysteem met CCV OF 3. TV01 CC goedkeuringsnummer. Om iedere discussie met NN te voorkomen met Lexus-dealer afgesproken dat TV01 peilzender wordt ingebouwd (€400,-) en abonnement (€15,- p.m.) wordt afgesloten. Is een klasse 4 passief systeem. Met certificaat en registratie. Dealer betaalt helft van inbouw. Bij Allianz was een All Risk verzekering + inz. verz. voor mijn vrouw en 24 schadevrije jaren €118,- per maand zonder eigen risico. Bij NN was dit €88 per maand bij €300,- eigen risico. O ja, verzekeren via Lexus kon ook: geen verdere beveiliging nodig. Dat kwam dan wel op €220,- per maand. :rolleyes:

Lekker voor het dievengilde, zo weten ze dus ook welke auto géén certificaat heeft....
De mijne staat er iig in :)
Als ik mijn certificaat laat verlopen dan doet de beveiliging het nog steeds hoor, dus boeven hebben hier niets aan.
Het is alleen maar een periodieke keuring om te kijken of alles nog werkt, zou je ook zelf kunnen doen, maar dan heb je geen papiertje...

Als ik mijn certificaat laat verlopen dan doet de beveiliging het nog steeds hoor, dus boeven hebben hier niets aan.
Het is alleen maar een periodieke keuring om te kijken of alles nog werkt, zou je ook zelf kunnen doen, maar dan heb je geen papiertje...
Dat is theoretish correct, maar in de praktijk zal een verlopen certificaat bij nieuwere auto's (tot pak hem beet 6 jaar) niet veel voorkomen oa vanwege verzekeringseisen. Als de verzekering geen eisen meer stelt kun je inderdaad zelf 'keuren' als je dat leuk/belangrijk vindt.

Dank voor alle reacties. Dat helpt. Mijn verzekeraar NN wil - en geeft dat zeer duidelijk aan - 1.
Klasse 3 beveiliging met geldig CCV-certificaat OF 2. ls het vanuit fabriek gedaan en voldoet hier niet aan dan een terugvindsysteem met CCV OF 3. TV01 CC goedkeuringsnummer.
Wat houdt dit precies in? Ik ken alleen SCM klasse 1 t/m 5 en de TV01, de OF 2 of OF 3 ken ik niet.
Ik ben ook verzekerd bij NN (via United Consumers) dus dit is voor mij ook van belang.