Ervaringen met Michelin Primacy banden?

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Iemand ervaring met deze banden? Van Michelin heb je natuurlijk de Pilot Sport 4 etc. maar hoe zijn deze? Ik ben aan het rondkijken voor mijn GS450h uit 2008, vandaar de vraag!
 
13 jun 2019
177
53
28
Heb de Primacies bijna altijd gehad op mijn Prius. Was wel tevreden over zaken als afrolgeluid, rolweerstand en waterafvoer. Wel een keer gehad dat ze (nieuw) niet helemaal rond waren. Hoorde wat extra geluid en dacht aan een wiellager, maar de Toyota garage ontdekte de fout. Kosteloos door Kwikfit vervangen. Maar als ik niet alert was geweest op geluid wat het toch een rare zaak geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Op mijn 3 GS nu nog steeds Primacy 3/HP er op zitten. Zijn nu aan vervanging toe na 5 jaar en +- 60k km. Qua slijtage houden ze het lang vol, afrol-geluid vind ik best flink, al worden andere geluiden in mijn GS door isolatie flink buiten gehouden. Ik ben voornemens over de gaan naar Good Year F1 A-symetric 3's. Komt ook goed uit de test.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Op mijn 3 GS nu nog steeds Primacy 3/HP er op zitten. Zijn nu aan vervanging toe na 5 jaar en +- 60k km. Qua slijtage houden ze het lang vol, afrol-geluid vind ik best flink, al worden andere geluiden in mijn GS door isolatie flink buiten gehouden. Ik ben voornemens over de gaan naar Good Year F1 A-symetric 3's. Komt ook goed uit de test.

Niet de Goodyear A-symetric 5 of Michelin Pilot Sport 4?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik denk dat je je, voordat je een keuze maakt, eerst eens na moet denken wat je van je nieuwe banden verlangd. Er zijn vele goede, maar er is niet een die op allerlei aspecten duidelijk de beste is voor je auto. Je zult dus een keuze moeten maken wat je het belangrijkste vindt: remmen op droog of nat wegdek, stuurprecisie onder verschillende omstandigheden, geluidsproductie ( niet het getal dat wordt opgegeven maar wat je in de auto ervaart....), afrolcomfort etc.

De Michelin Primacy banden zijn een all season band, en als zodanig een van de betere in zijn soort. Niet een echte zomerband, en geen echte winterband. Een van de dingen waaraan je dat merkt is de remafstand in vergelijking met "echte" zomer- of winterbanden. Een of anderhalve meter meer - maakt dat echt uit? Dat hangt af van je oplettendheid en de afstand die je houdt tot je voorligger - maar het kan onder omstandigheden letterlijk van levensbelang zijn, voor jou of dat plotseling overstekende kind. Als je altijd onder alle omstandigheden voldoende afstand houdt, is er natuurlijk geen probleem....

Wat op de markt wordt aangeboden laat zich ruwweg indelen in "high performance banden", "goede" banden en banden die minder dan gemiddeld goed presteren (en vaak ook aanzienlijk minder kosten). "High performance banden" presteren vaak beter op remgedrag en stuurprecisie, maar kosten meer en slijten vaak ook iets sneller, zeker als je "sprtief" rijdt. De "goede" banden presteren goed, zijn veilig, maar bieden niet de maximaal mogelijke stuurprecisie - waar je ook best zonder kunt als je niet af en toe ietsje agressief rijdt. Vaak vertonen ze een geringere mate van slijtage en ze zijn duidelijk minder duur dan de "high performance" uitvoeringen. De banden die minder goed presteren zijn vaak erg goedkoop. Dat kan aantrekkelijk zijn als je binnen afzienbare tijd toch afscheid wilt gaan nemen van je huidige auto. "Lekker rijden" doen ze meestal echter niet. In iedere bandentest zie je dat bepaalde merken altijd vooraan eindigen (zeg bij de eerste 5) en andere altijd onderaan. Die laatste kun je dus beter vermijden.

"All season" banden zijn een relatief nieuw verschijnsel en daardoor nog volop in ontwikkeling en ze worden steeds beter. Het blijft echter een "schaap met vijf poten". Als je echter geen plannen hebt om naar de wintersport te gaan naar een land waar "echte" winterbanden verplicht zijn, kun je er inmiddels prima mee rijden. Ze laten het pas echt afweten wanneer je moet rijden op vers gevallen sneeuw - omstandigheden die we in Nederland zeer zelden hebben.

Op mijn GS450h uit 2013 zaten Bridgestone Turanza er33 zomerbanden met nog ca 6 mm profiel. Ik ben daar niet enthousiast over - ze zijn op mijn auto erg gevoelig voor spoorvorming en het voelt of ze continu hun weg aan het zoeken zijn. De stuurprecisie nam wel iets toe na verhoging van de bandenspanning tot 2,7 bar (ipv de geadviseerde 2,4 bar), maar ze sturen niet "lekker". Op dit moment rijd ik op Bridgestone Blizzak LM005 winterbanden en die voldoen aanzienljk beter. Geen enkele last meer van spoorvorming, veel betere stuurprecisie en ook (subjectief) minder afrolgeluid. Die zomerbanden zijn uiteraard nog lang niet versleten, dus zal ik bij het oplopen van de temperatuur er wel weer mee gaan rijden, maar zodra ze aan vervanging toe zijn zullen ze worden vervangen door een ander type en/of merk. Dit is uiteraard een subjectieve ervaring, maar het geeft toch ook aan dat de ene band duidelijk anders "voelt" als de andere.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Ik denk dat je je, voordat je een keuze maakt, eerst eens na moet denken wat je van je nieuwe banden verlangd. Er zijn vele goede, maar er is niet een die op allerlei aspecten duidelijk de beste is voor je auto. Je zult dus een keuze moeten maken wat je het belangrijkste vindt: remmen op droog of nat wegdek, stuurprecisie onder verschillende omstandigheden, geluidsproductie ( niet het getal dat wordt opgegeven maar wat je in de auto ervaart....), afrolcomfort etc.

De Michelin Primacy banden zijn een all season band, en als zodanig een van de betere in zijn soort. Niet een echte zomerband, en geen echte winterband. Een van de dingen waaraan je dat merkt is de remafstand in vergelijking met "echte" zomer- of winterbanden. Een of anderhalve meter meer - maakt dat echt uit? Dat hangt af van je oplettendheid en de afstand die je houdt tot je voorligger - maar het kan onder omstandigheden letterlijk van levensbelang zijn, voor jou of dat plotseling overstekende kind. Als je altijd onder alle omstandigheden voldoende afstand houdt, is er natuurlijk geen probleem....

Wat op de markt wordt aangeboden laat zich ruwweg indelen in "high performance banden", "goede" banden en banden die minder dan gemiddeld goed presteren (en vaak ook aanzienlijk minder kosten). "High performance banden" presteren vaak beter op remgedrag en stuurprecisie, maar kosten meer en slijten vaak ook iets sneller, zeker als je "sprtief" rijdt. De "goede" banden presteren goed, zijn veilig, maar bieden niet de maximaal mogelijke stuurprecisie - waar je ook best zonder kunt als je niet af en toe ietsje agressief rijdt. Vaak vertonen ze een geringere mate van slijtage en ze zijn duidelijk minder duur dan de "high performance" uitvoeringen. De banden die minder goed presteren zijn vaak erg goedkoop. Dat kan aantrekkelijk zijn als je binnen afzienbare tijd toch afscheid wilt gaan nemen van je huidige auto. "Lekker rijden" doen ze meestal echter niet. In iedere bandentest zie je dat bepaalde merken altijd vooraan eindigen (zeg bij de eerste 5) en andere altijd onderaan. Die laatste kun je dus beter vermijden.

"All season" banden zijn een relatief nieuw verschijnsel en daardoor nog volop in ontwikkeling en ze worden steeds beter. Het blijft echter een "schaap met vijf poten". Als je echter geen plannen hebt om naar de wintersport te gaan naar een land waar "echte" winterbanden verplicht zijn, kun je er inmiddels prima mee rijden. Ze laten het pas echt afweten wanneer je moet rijden op vers gevallen sneeuw - omstandigheden die we in Nederland zeer zelden hebben.

Op mijn GS450h uit 2013 zaten Bridgestone Turanza er33 zomerbanden met nog ca 6 mm profiel. Ik ben daar niet enthousiast over - ze zijn op mijn auto erg gevoelig voor spoorvorming en het voelt of ze continu hun weg aan het zoeken zijn. De stuurprecisie nam wel iets toe na verhoging van de bandenspanning tot 2,7 bar (ipv de geadviseerde 2,4 bar), maar ze sturen niet "lekker". Op dit moment rijd ik op Bridgestone Blizzak LM005 winterbanden en die voldoen aanzienljk beter. Geen enkele last meer van spoorvorming, veel betere stuurprecisie en ook (subjectief) minder afrolgeluid. Die zomerbanden zijn uiteraard nog lang niet versleten, dus zal ik bij het oplopen van de temperatuur er wel weer mee gaan rijden, maar zodra ze aan vervanging toe zijn zullen ze worden vervangen door een ander type en/of merk. Dit is uiteraard een subjectieve ervaring, maar het geeft toch ook aan dat de ene band duidelijk anders "voelt" als de andere.

Thanks voor de uitgebreide reactie. Ik ben geen sportieve rijder, alleen heel af en toe geef ik gas. Ik zit meer in de richting van comfort en relatieve stilte in de auto (zeker in een gs450h).
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Niet de Goodyear A-symetric 5 of Michelin Pilot Sport 4?

Ongeveer een half jaar geleden gekozen voor A-symetric 3 ivm minimale verschil tov A-symetric 5 t.a.v. prestaties maar wel een flink verschil in prijs. De Asym 5 is aardig in prijs gedaald en wordt nu de beste optie denk ik. Enig verschil tussen de Asym 3 en 5 is 3db meer voor de 5.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

Mr Bullet

Hoort erbij
1 sep 2014
76
16
0
Ik heb gister aan de voorkant van mijn IS300h A-symetric 5 laten plaatsen. Er lagen Yokohama's op de velgen maar wat ben ik blij dat ik toch weer voor Goodyear heb gekozen.
Zo enorm stil en qua stuurgedrag veel fijner. Ben er zo blij mee dat ik volgende maand ook de achterkant ga doen terwijl die nog niet nodig zijn eigenlijk.

Had voorheen op mijn Focus ST de A-symetric 2 liggen en die waren toen ook al erg goed. Daarom nu ook gekozen voor de nieuwe variant. Heb bij de BMW met Nexen banden gereden maar die zijn verschrikkelijk gehorig en moet je de eerste km's echt weer rond rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

Jerry

Nieuw hier
15 dec 2015
15
2
3
Voor de LS460 heb ik destijds na wat speurwerk uiteindelijk gekozen voor de Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Die liggen nu ook op de RC F. Erg tevreden over.