- 18 nov 2017
- 406
- 546
- 93
Omdat mijn GS in onderhoud is heb ik vandaag de beschikking over een ES 300h President. De ES is in Europe de opvolger van de GS dus dit lijkt mij een mooie gelegenheid om ze eens met elkaar te vergelijken.
Het eerste wat mij meteen bij het instappen opviel is dat de stoelen in de ES wat steviger zijn. Ik weet niet of dit komt omdat mijn GS al wat jaartjes oud is (BJ 2012) maar het verschil is opvallend. Ik moet zeggen dat ik de wat steviger stoel merendeels wel prettig vind zitten, ik mis alleen de mogelijkheid om de kromming van de rugleunig te veranderen. Aan de andere kant heeft de ES de mogelijkheid om de lendesteun in hoogte te verstellen dus een comfortabele zitpositie vinden is in geen van beiden een probleem. Het stuur van de ES is een fractie dikker maar ligt goed in de hand.
Het tweede kleine detail wat me opviel is dat de binnenspiegel van de ES een stuk donkerder is. Misschien is dit een instelling ergens maar die heb ik dan nog niet gevonden.
Nadat ik alles had ingesteld reed ik weg en het was meteen duidelijk dat de ES een grotere draaicirkel heeft, het scheelt ongeveer een meter. Ondanks zijn formaat kan de GS 450 in aardig krappe hoekjes gemanoeuvreerd worden en met de ES is dit duidelijk lastiger. De ES heeft daarom meer camera's dan de GS, je hebt helikopterview en een camera aan de voorkant. Vooral dat laatste is prettig bij lage randjes die niet door de parkeersensoren worden opgepikt maar wel op bumperhoogte zitten.
Qua rijcomfort ontlopen de auto's elkaar maar weinig. De GS is misschien iets soepeler geveerd maar dat kan ook door het hogere gewicht komen. Het stuurgedrag van de ES is redelijk direct maar voelt een tikje afstandelijk aan. Na wat gewenning valt dat totaal niet meer op. Het optrekken gaat vlot genoeg om met alle verkeer mee te komen. Pas als je op de snelweg bij het inhalen het gas dieper intrapt merk je goed dat je met 120PK minder onderweg bent en ook de motor is dan beter hoorbaar dan in de GS. Dankzij zijn grotere motor kan de GS meer op koppel doen zodat het toerental laag blijft. Voor zover ik tot dusver heb kunnen beoordelen is de ES in het stadsverkeer merkbaar zuiniger dan de GS (16~18 km/l vs 10~15 km/l) maar op snelwegtempo is denk ik de GS weer een heel klein beetje in het voordeel. De ES zou van binnen extreem stil moeten zijn en dat klopt ook, zolang je niet te hard rijdt of teveel gas geeft. Ik vond op de snelweg dat het windgeruis nadrukkelijker aanwezig is dan in de GS. Bij het optrekken moet de motor van de ES meer toeren maken dan de GS en het geluid is ook wat hoger. Op dit punt is de GS duidelijk in het voordeel. Het geluid van de banden hoor je juist weer minder in de ES maar dat kan ook an de banden zelf liggen.
In het interieur zie je toch wel dat de ES v??l nieuwer is. Het scherm is helderder en heeft een hogere resolutie en de HUD is groter en in kleur. De afwerking is zoals we van Lexus gewend zijn absoluut top an alle knoppen en wieltjes voelen stevig aan. Het was even wennen dat de bediening van de cruise control nu op het stuur zit in plaats van een los hendeltje. En over de cruise control gesproken: hier laat de ES naar mijn mening een paar flinke steken vallen. Op de snelweg reed ik op de CC op de tweede baan, op de rechterbaan een vrachtwagen en voor me helemaal niets. Om de een of andere reden vond de CC het echter toch nodig om flink in te houden wat gevaarlijk had kunnen zijn als er een auto achter me had gereden. En zowel in de GS als de ES heeft de CC hetzelfde euvel: als de auto voor je versnelt duurt het vrij lang voordat de CC gas bijgeeft, dit zou best wat sneller mogen. Verder heeft de ES zaken als verkeersbordherkenning en lane keep assist maar ik heb hier zelf geen voordeel aan kunnen ontdekken.
Tot slot heb ik ook de zitruimte achterin en de bagageruimte nog even bekeken. Achterpassagiers hebben in de ES duidelijk meer beenruimte maar de bank had voor mij wat hoger mogen staan, of in elk geval de voorkant van de bank een beetje verhogen zodat je bovenbenen wat meer steun krijgen. Misschien staat de bank wat lager vanwege de wat sterker aflopende daklijn van de ES, de hele tijd met je hoofd tegen het dak aanzitten is ten slotte ook redelijk onplezierig. De rugleuning achterin is bij de ES verstelbaar dus dat is dan weer een pluspunt. De bagageruimte van de ES is dieper maar lager dan de GS en het volume ontloopt elkaar maar een paar liter. Welke van de twee prettiger is, isdus vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Tot slot nog even een plaatje van de ES:
Alles bij elkaar genomen is de ES een uitstekende reisauto waarin een rit van een paar honderd kilometer aanvoelt als een blokje rond. Zou ik er zelf een kopen? Als de GS echt aan vervanging toe is zou ik na wat gewenning best met een ES uit de voeten kunnen maar ik zou het vermogen van de GS vast nog wel een tijdje blijven missen.
Jarno
Het eerste wat mij meteen bij het instappen opviel is dat de stoelen in de ES wat steviger zijn. Ik weet niet of dit komt omdat mijn GS al wat jaartjes oud is (BJ 2012) maar het verschil is opvallend. Ik moet zeggen dat ik de wat steviger stoel merendeels wel prettig vind zitten, ik mis alleen de mogelijkheid om de kromming van de rugleunig te veranderen. Aan de andere kant heeft de ES de mogelijkheid om de lendesteun in hoogte te verstellen dus een comfortabele zitpositie vinden is in geen van beiden een probleem. Het stuur van de ES is een fractie dikker maar ligt goed in de hand.
Het tweede kleine detail wat me opviel is dat de binnenspiegel van de ES een stuk donkerder is. Misschien is dit een instelling ergens maar die heb ik dan nog niet gevonden.
Nadat ik alles had ingesteld reed ik weg en het was meteen duidelijk dat de ES een grotere draaicirkel heeft, het scheelt ongeveer een meter. Ondanks zijn formaat kan de GS 450 in aardig krappe hoekjes gemanoeuvreerd worden en met de ES is dit duidelijk lastiger. De ES heeft daarom meer camera's dan de GS, je hebt helikopterview en een camera aan de voorkant. Vooral dat laatste is prettig bij lage randjes die niet door de parkeersensoren worden opgepikt maar wel op bumperhoogte zitten.
Qua rijcomfort ontlopen de auto's elkaar maar weinig. De GS is misschien iets soepeler geveerd maar dat kan ook door het hogere gewicht komen. Het stuurgedrag van de ES is redelijk direct maar voelt een tikje afstandelijk aan. Na wat gewenning valt dat totaal niet meer op. Het optrekken gaat vlot genoeg om met alle verkeer mee te komen. Pas als je op de snelweg bij het inhalen het gas dieper intrapt merk je goed dat je met 120PK minder onderweg bent en ook de motor is dan beter hoorbaar dan in de GS. Dankzij zijn grotere motor kan de GS meer op koppel doen zodat het toerental laag blijft. Voor zover ik tot dusver heb kunnen beoordelen is de ES in het stadsverkeer merkbaar zuiniger dan de GS (16~18 km/l vs 10~15 km/l) maar op snelwegtempo is denk ik de GS weer een heel klein beetje in het voordeel. De ES zou van binnen extreem stil moeten zijn en dat klopt ook, zolang je niet te hard rijdt of teveel gas geeft. Ik vond op de snelweg dat het windgeruis nadrukkelijker aanwezig is dan in de GS. Bij het optrekken moet de motor van de ES meer toeren maken dan de GS en het geluid is ook wat hoger. Op dit punt is de GS duidelijk in het voordeel. Het geluid van de banden hoor je juist weer minder in de ES maar dat kan ook an de banden zelf liggen.
In het interieur zie je toch wel dat de ES v??l nieuwer is. Het scherm is helderder en heeft een hogere resolutie en de HUD is groter en in kleur. De afwerking is zoals we van Lexus gewend zijn absoluut top an alle knoppen en wieltjes voelen stevig aan. Het was even wennen dat de bediening van de cruise control nu op het stuur zit in plaats van een los hendeltje. En over de cruise control gesproken: hier laat de ES naar mijn mening een paar flinke steken vallen. Op de snelweg reed ik op de CC op de tweede baan, op de rechterbaan een vrachtwagen en voor me helemaal niets. Om de een of andere reden vond de CC het echter toch nodig om flink in te houden wat gevaarlijk had kunnen zijn als er een auto achter me had gereden. En zowel in de GS als de ES heeft de CC hetzelfde euvel: als de auto voor je versnelt duurt het vrij lang voordat de CC gas bijgeeft, dit zou best wat sneller mogen. Verder heeft de ES zaken als verkeersbordherkenning en lane keep assist maar ik heb hier zelf geen voordeel aan kunnen ontdekken.
Tot slot heb ik ook de zitruimte achterin en de bagageruimte nog even bekeken. Achterpassagiers hebben in de ES duidelijk meer beenruimte maar de bank had voor mij wat hoger mogen staan, of in elk geval de voorkant van de bank een beetje verhogen zodat je bovenbenen wat meer steun krijgen. Misschien staat de bank wat lager vanwege de wat sterker aflopende daklijn van de ES, de hele tijd met je hoofd tegen het dak aanzitten is ten slotte ook redelijk onplezierig. De rugleuning achterin is bij de ES verstelbaar dus dat is dan weer een pluspunt. De bagageruimte van de ES is dieper maar lager dan de GS en het volume ontloopt elkaar maar een paar liter. Welke van de twee prettiger is, isdus vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Tot slot nog even een plaatje van de ES:

Alles bij elkaar genomen is de ES een uitstekende reisauto waarin een rit van een paar honderd kilometer aanvoelt als een blokje rond. Zou ik er zelf een kopen? Als de GS echt aan vervanging toe is zou ik na wat gewenning best met een ES uit de voeten kunnen maar ik zou het vermogen van de GS vast nog wel een tijdje blijven missen.
Jarno