De gekozen ET staat all??n maar in relatie tot een afwijkende
breedte van de velg en staat helemaal los van de
diameter van de velg. De ET bepaalt waar het montagevlak van de velg zich begeeft t.o.v. het hart van het velgbed (dus in de breedte gezien). Zo gauw men kiest voor een lagere ET dan oorspronkelijk, bereikt men daarmee feitelijk een spoorverbreding. En dat pakt optisch meestal mooier uit, omdat de wielen verder 'naar buiten' komen te staan. Maar je wiellagers doe je er vaak minder een plezier mee, omdat bij de oorspronkelijke ET-waarde de wiellagers zich (nagenoeg) op de hartlijn van de velg zullen begeven dit en bij een kleinere ET waarde zich meer naar de binnenzijde van de velg zal verplaatsen met grotere momentkrachten op de lagers tot gevolg). Feitelijk leunt de wagen dan meer op de 'binnenzijden' van de gemonteerde wielen. Alles relatief gezien natuurlijk!
Wil je eens spelen met diverse banden- en velgmaten (incl ET/Offset), check dan eens deze
calcutator en zie (iets naar bededen scrollen) wat de uitwerking is van de verschillende waarden met de positie van het wiel doet...
Om terug te komen op Ted's ervaring hierboven, dat zijn winterset (16" / ET38) comfortabeler aanvoelt dat zijn zomerset (16" / ET45), zal vooral herleidbaar zijn aan het feit dat winterbanden uit een zachtere compound bestaan dan zomerbanden en daardoor eerder een comfortabeler rijgedrag zullen bieden.