Even voorstellen + RX400H problemen

Machlars

Nieuw hier
7 mrt 2023
3
0
1
Dag Lexus liefhebbers!

Met veel plezier rijd ik sinds afgelopen jaar een RX400H youngtimer. Heerlijke wagen! Sinds de laatste tijd echter wel wat problemen, dus benieuwd waar en bij wie op dit forum ik het beste terecht kan :)

Allereerst is de Lexus heel erg vochtig van binnen. Hierdoor wordt er ook veel elektronica aangetast, dus belangrijk te vinden waar het vandaan komt. De Lexus dealer geeft echter aan hier zeker 12 uur voor nodig te hebben om dit uit te zoeken (tegen 165 per uur), dus dan is de vraag of het de moeite is (omdat het probleem hier ook niet mee opgelost is, puur het onderzoek).

Daarnaast heb ik recent een kleine touché gemaakt met een andere auto en werkt de stuurbekrachtiging niet meer. Ze denken dat het stuur ecu vervangen moet worden, maar hier willen ze ook weer meerdere uren onderzoek naar doen.

Al met al zouden we 4.000 euro verder zijn zonder dat we zeker weten dat de problemen verholpen zijn. Heb de auto een jaar geleden voor 11.000 euro gekocht, dus voelt niet als de slimste investering. Alle tips zijn welkom!

1678208515338.png
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ha Machlars! Welkom hier en allereerst veel plezier gewenst met jouw aanschaf!
Ontzettend jammer dat je deze problemen hebt. Maar ik snap de rekening niet goed. Het begint met het aanwijzen van het dakraam voor een acceptabele €134,38 als oorzaak van de vochtproblemen en verderop volgt een bedrag van ongeveer plusminus €1612,56 voor een diagnose lekkage... Begrijp ik het goed dat eerst een langdurig onderzoek is geweest en daarna een reparatie van het dakraam?

Het dakraam identificeren als oorzaak van de lekkage lijkt mij voor de hand liggen, het eerste waar je naar gaat kijken. Een zoektocht van 12 uur lijkt mij over the top. 1 1/2 uur zou toch voldoende moeten zijn lijkt mij. Het is wel heel erg jammer dat alles tegelijk komt met het herstel van een aanrijdingsschade. Dan wordt het duur idd.

Zelf heb ik mijn wagen niet meer in onderhoud bij de officiële Lexus-dealer. Hooguit zeer specifieke Lexus-dingetjes (zoals een jaartje terug de vervanging van de HV-accu) vindt bij de Lexus-dealer plaats. Ik heb een lokale garage waarvan ik vind dat die goed in staat is problemen te onderzoeken en op te lossen bij iets ander uurtarief dan bij de Lexus (nota bene Toyota!)-garage. Al enige jaren ervaring mee, en die goede relatie is goud waard. Dan maar geen red carpet. Ik krijg nu zowaar een originele elektrische fiets mee als vervangend vervoer. :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Welkom op het forum.

Vocht hoort natuurlijk niet maar uit het overzicht begrijp ik dat het dakraam niet meer goed sluit. Waar is verder onderzoek dan voor nodig?

De schade door de touche is zonde maar stuurbekrachtiging is toch wel fijn.

Succes 👍
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Als de auto niet aan de computer (software laden) hoeft na het vervangen van de stuurmodule, is het wellicht het proberen waard om een tweedehands module te scoren. Een beetje garage wisselt ze zo om.

Veelal onstaan er problemen met de afwatering van een schuifdak en belandt het water binnen. 12 uur diagnose klinkt mij als erg veel in de oren. Met een uurtje, hooguit twee, moet er echt wel meer bekend zijn.

Wat ik alleen in je post mis is wat er met het koelsysteem is?
 

Machlars

Nieuw hier
7 mrt 2023
3
0
1
Alvast veel dank voor de reacties, nu al een fijn forum dit!

Dakraam was mijn eigen analyse, dus daar hebben ze naar gekeken. Nu geven ze aan dat er ook veel vocht in de achterbak zit, dus dat ze de hele carosserie na willen gaan lopen "wat een speld in een hooiberg is". Die 12 uur gaan ze dus niet gegarandeerd schrijven, maar ze verwachten dat wel nodig te hebben.

Goed punt over de 2e hands stuurmodule, Sammie! Zijn er op dit forum toevallig ook nog specifieke mensen die jullie aan kunnen raden voor Lexus reparaties? Had er voor mijn Audi altijd eentje voor 55 euro per uur, die vele malen beter en sneller dan de Audi dealer was.

Koelvloeistof was helemaal leeg, dus ze denken dat daar ook iets lekt.

Lang verhaal kort: Zou de problemen graag aan laten pakken, maar 4.000 euro is mij te gortig (en vind het zonde zo'n mooie auto nu al af te schrijven).

Dank voor de hulp, woon in Amsterdam dus in die omgeving zou ideaal zijn :- )
 
2 okt 2021
198
121
43
12 uur om vocht op te sporen ? Gaat ie buiten eerst staan wachten tot het regent en nadien wachten tot het ophoudt met regenen of wat ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Machlars

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Voor wat het vocht betreft zou, als zeker is gesteld dat dat langs het dakraam komt, dat (laten) repareren. Daarna de auto aan de binnenkant goed droog maken en kijken of er daarna verder vocht naar binnen komt. Vocht uit het koelsysteem zal het denk ik niet zijn, want dat zou door de weeige geur binnen erg opvallen.

Het koelsysteem op dichtheid controleren is niet buitengewoon ingewikkeld. Iedere garage is in staat met een pompje het systeem onder lichte overdruk te zetten - en aan het druppelen is dan te zien waar er iets lekt. Mocht op die manier niks worden gevonden dan kan via dat pompje ook worden gecontroleerd of de drukdop zelf nog wel voldoende afdicht.

Waarschijnlijk ben je voor controle en reparatie van de lekkage bij een een "dorpsvakgarage" beter af dan bij een "chique" Lexusdealer. Monteurs in een niet-merkgebonden garage zijn vaak minder "diagnosestekkergebonden" en zijn gewend zelf na te denken over wat de oorzaak van een "vreemd" probleem kan zijn.

De storing in de stuurbekrachtiging is een andere zaak. Dat is een veiligheidsaangelegenheid die serieus te nemen is en vraagt vakkundige aandacht. Daarvoor zou een Toyotadealer met een wat bescheidener uurtarief mogelijk zinvol kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
1 persoon in de auto en een ander met de tuinslang de auto op diverse plekken besproeien, wel ff de tijd voor nemen. dakraam, voorruit, deuren, kofferklep en rubbers en niet te vergeten de achterlichten. Dit alles zou je thuis ook kunnen doen en scheelt je veel geld. De voorruit zal dan moeilijker worden op check. misschien is deze ooit eens vervangen en niet goed gekit. De airco kan ook voor problemen met vocht zorgen. Dit is dan een klein probleem en komt door de condenswaterafvoer die dichtgeslibt is en weer opengemaakt moet worden.
 

Machlars

Nieuw hier
7 mrt 2023
3
0
1
Dank voor alle reacties! Las ook ergens dat je een rookmachine in je auto kan zetten en vervolgens kan zien waar de rook uitkomt, vond ik vrij inventief ook. Tuinslang ook een goeie, zag wat videos op YouTube ook hieromtrent. Dank!
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
403
144
43
Als je dakraam enorm zou lekken dan moet dehmelbekleding ook nat zijn en zitten er vochtplekken in. Als je het dakraam open doet zie je aan de voorzijde in beide hoeken 2 kleine openingen, Hierdoor zou het water moeten kunnen weglopen mits deze open zijn. Dit kan je dus zelf ook testen en heb je geen techneut voor nodig die een hoog uurtarief heeft. En zoals je al aangeeft zou een rookmachine ook een goed idee zijn. Succes en geef niet te snel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: RogersGS450h

RogersGS450h

Nieuw hier
19 feb 2023
11
15
3
Als je dakraam enorm zou lekken dan moet dehmelbekleding ook nat zijn en zitten er vochtplekken in. Als je het dakraam open doet zie je aan de voorzijde in beide hoeken 2 kleine openingen, Hierdoor zou het water moeten kunnen weglopen mits deze open zijn. Dit kan je dus zelf ook testen en heb je geen techneut voor nodig die een hoog uurtarief heeft. En zoals je al aangeeft zou een rookmachine ook een goed idee zijn. Succes en geef niet te snel op.
Ik heb dit recent gehad met mijn andere auto, Jeep Commander. 1 afloop van het schuifdak bleek verstopt. Met een compressor op het gaatje de leiding doorgeblazen en het was geregeld.
Zekerheidshalve de andere ook doorgeblazen.
Probleem opgelost.
Water in de auto eerst met zout aangepakt, dat zuigt zich snel vol en kun je makkelijk wegscheppen en zuigen. resterend vocht met rijst. Daarna goed warm stoken in de auto bij rijden en laten ventileren.