Even voorstellen: smarter - 1996 SC400

smarter

Hoort erbij
11 sep 2015
43
1
0
Ik lees al een paar dagen mee in dit forum en heb besloten om mezelf voor te stellen en regelmatig iets bij te dragen hier. Ik ben 41 jaar en nu bijna 20 jaar werkzaam in de verkoop bij diverse automerken, momenteel als verkoopleider bij een Ford dealer. De laatste jaren is de downsizing van motoren duidelijk merkbaar in mijn branche en ook in de auto die ik zelf zakelijk/ priv? rij. Ik heb besloten om nog 1 keer een echte auto te kopen om het hart van deze petrolhead te blijven voeden. Deze week heb ik een 1996 Lexus SC400 gekocht. Mijn auto is al vanaf nieuw in NL en zou pas 54.000 miles gereden hebben. Het ontbreken van enige schriftelijke historie bij deze auto zorgt ervoor dat ik hier geen echte zekerheid over heb. Ik kan wel zien dat het en hele nette, goed rijdende auto is waar nooit aan gespoten is. Wel heeft deze diverse normale gebruikssporen rondom. Het interieur is prachtig netjes. Ik ben er tot nu toe ontzettend blij mee: King of the road!
 

Bijlagen

  • photo4149.jpg
    photo4149.jpg
    36,3 KB · Weergaven: 37
  • photo4150.jpg
    photo4150.jpg
    33,7 KB · Weergaven: 37
  • photo4151.jpg
    photo4151.jpg
    34,7 KB · Weergaven: 37
  • photo4152.jpg
    photo4152.jpg
    34,8 KB · Weergaven: 36
  • photo4155.jpg
    photo4155.jpg
    33,8 KB · Weergaven: 34

smarter

Hoort erbij
11 sep 2015
43
1
0
No Title

Nog een paar extra foto's van deze week:
 

Bijlagen

  • photo4153.jpg
    photo4153.jpg
    33,3 KB · Weergaven: 35
  • photo4154.jpg
    photo4154.jpg
    37,8 KB · Weergaven: 34
  • photo4156.jpg
    photo4156.jpg
    32 KB · Weergaven: 34
  • photo4157.jpg
    photo4157.jpg
    34,8 KB · Weergaven: 36

PJL

Actief
29 jun 2015
166
40
28
Wederom een enthousiast iemand die lekker gaat genieten van veel liters onder de klep !
Geniet ervan, niet naar de bonnetjes van het tanken kijken. Gewoon weggooien !
 
  • Leuk
Waarderingen: smarter

smarter

Hoort erbij
11 sep 2015
43
1
0
Ik rij dus nu al vanaf dinsdag rond in de SC, terwijl mijn auto van de zaak niet aangeraakt is. Man, wat een auto is dit! Echt bizar om dit te ervaren; de V8 loopt zo ontzettend mooi en de automaat schakelt boterzacht. Ik heb wel 2 versleten schokdempers achter, de climate control doet wat raar en de remmen trillen. Ach ja: Een hobby mag geld kosten zullen we maar zeggen. De basis is top in ieder geval.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
welkom Smarter en eindelijk weer een SC erbij , top !
ik had deze te koop zien staan en gelinkt op dit forum , ik dacht dat ik een low milage car had maar de jouwe is wel erg laag

als advies , breng hem even langs de Lexus dealer voor een diagnose , krijg je rapport
ik ben sinds ik haar heb alle vloeistoffen en filters aan het vervangen

wat is er aan de hand met je climate controle ?
lekken je schokbrekers of zijn het de draag armen ? de rubberen bussen zijn ook 20 jaar oud ;)
remmen trillen kan verschillende oorzaken hebben en bij elke garage bedrijf of fastfitter op te lossen , we hebben geen ingewikkelde techniek
 

smarter

Hoort erbij
11 sep 2015
43
1
0
Bedankt voor je reactie, SC400nl. Ik heb ook even jouw topic doorgespit, ziet er ook geweldig uit! Ik heb mijn SC400 deze week bij ons op de zaak op de brug gehad. Dat is het voordeel als je zoals ik bij een autodealer werkt. De linker schokdemper achter is echt lek, de rechter zweet iets. Draagarmen e.d. zien er zo op het oog nog goed uit. Ik weet nog niet zeker of ik de nieuwe schokdempers origineel Toyota bestel of dat ik deze als universeel merk via ebay bestel in de VS.

De airco is meteen opnieuw afgevuld en deze koelt perfect als deze op 'cold' staat. Als je 1 tikje warmer gaat (66 graden Fahrenheit) dan komt er lauwe tot warme lucht uit de roosters, de verwarming werkt dan i.p.v. de airco.

Verder weet ik dat de distributieriem in april 2011 vervangen is bij 37.000 miles (17.000 miles geleden dus) en dat de auto dit jaar in april een onderhoudsbeurt gehad heeft met o.a. nieuwe olie. De banden zijn haast nieuwe Michelins rondom (productiecode 2013). Ik heb dus het idee dat er netjes voor de Lexus gezorgd is.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
als tip bij het zoeken , wij delen het onderstel met de toyota Supra Mk4
de verwarming kan kuren geven op de heater controle valve
134761d1228143784-94-sc400-heater-control-valve-img_1937.jpg
en staat beschreven op clublexus.com
jij hebt als het goed is de nieuwe versie airco met R134 ipv R12 freon , dus die zou na een lektest en hervulling goed moeten werken
probeer eens de climate controle door de airco knop in te drukken dan regelt de auto zelf de optimale regeling en past deze ook aan

als je toch gaat investeren in schokbrekers zou je kunnen overwegen om schroefveren aan te schaffen , de ride quality blijft behouden en je hebt dan de mogelijkheid om de auto iets lager te zetten en de demping aan te passen naar behoefte , een set van BC Racing behoud de rijeigenschappen

ik denk dat je echt een unieke SC hebt aangeschaft , de kleurstelling is mooi en naar mijn mening de mooiste achterlicht units :rulez:
ik hoop een keer naast elkaar te staan op een meeting voor een foto :photo:
 

smarter

Hoort erbij
11 sep 2015
43
1
0
Bedankt voor het meedenken. Het probleem met de climate control kan ik inmiddels terugvinden op clublexus.com en het betreft dan de temperatuursensor in het interieur. Gelukkig zo te lezen een kleinigheid en niet de heater control valve. De schroefsets ga ik me in verdiepen, ik heb net al even gebeld met Jap Power in Alphen. Ik begreep wel dat de auto dan hoe dan ook minimaal ca. 2cm omlaag gaat. Iets wat ik eigenlijk niet wil. Ik neig dus naar de originele dempers.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Mooie kleur zeg en natuurlijk ook mooie auto. Ik geloof wel dat de kilometers kloppen, de hele auto ziet er nog zo goed uit; interieur lijkt wel als nieuw.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Welkom smarter met deze mooie SC.
En SC400nl weet heul veel van dit model en heeft je al gevonden via het forum.
Ik zou zeggen warm houden dit contact 😜
 

smarter

Hoort erbij
11 sep 2015
43
1
0
Ik ben nu al ontzettend blij met alle 'Know How' van SC400nl. Ik hoop alleen wel dat al zijn gigantische verbouwprojecten vooral een gevolg zijn van een bijzonder perfectionisme en dat deze projecten geen noodzaak zijn om een SC400 gewoon netjes en rijdbaar te houden. Ik hoef mijn auto niet te verbeteren, maar ik wil wel dat deze goed is en goed blijft.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Ik ben nu al ontzettend blij met alle 'Know How' van SC400nl. Ik hoop alleen wel dat al zijn gigantische verbouwprojecten vooral een gevolg zijn van een bijzonder perfectionisme en dat deze projecten geen noodzaak zijn om een SC400 gewoon netjes en rijdbaar te houden. Ik hoef mijn auto niet te verbeteren, maar ik wil wel dat deze goed is en goed blijft.


mee eens , je hoeft eigenlijk niets aan de SC te doen
ze rijden van af fabriek heerlijk en heb zo een anderhalf jaar zo gereden

de kleine verbouwingen zijn inderdaad kleine verbeteringen zoals de interieur lampjes , probeer het zo OEM mogelijk uit te voeren
verder wilde ik wat preciezer stuur gedrag vandaar de schroefveren en 19 inch velgen
de radio verbouw had ik liever niet gedaan maar was noodzaak
 

smarter

Hoort erbij
11 sep 2015
43
1
0
Bedankt voor alle leuke reacties! Ik denk dat ik met verdere toelichting en technische vragen beter verder kan gaan in het specifieke SC gedeelte van dit forum, toch?
 

smarter

Hoort erbij
11 sep 2015
43
1
0
Vandaag heb ik in ieder geval alvast 4 nieuwe Monroe schokdempers besteld in de VS incl. stofhoezen en aanslagrubbers. Eigenlijk zijn alleen de achterdempers acuut aan vervanging toe, maar rondom alles nieuw voelt ook wel goed. Als ik het goed zie zijn de remschijven van vele andere Lexus modellen (o.a. GS, SC430, IS300) gelijk aan die van de SC400. Klopt dit? Als dit zo is dan haal ik zsm een set nieuwe schijven. Iemand nog tips voor een bepaald merk?
 

smarter

Hoort erbij
11 sep 2015
43
1
0
No Title

Ondertussen zijn we weer een paar weken verder en heb ik inmiddels zo'n 700 mijl gereden. Man, wat een fijne wagen is dit! Echt heel ontspannen, super comfortabel en lekker snel wanneer ik er zin in heb. Na aftanken, 350 mijl rijden en weer aftanken kom ik op 1:9,2 gemiddeld. Inmiddels heb ik nieuwe Monroe OESpectrum schokdempers achter gemonteerd. Het onderstel is nu muisstil en snaarstrak. Voor de voorzijde heb ik ook nieuwe dempers liggen van het zelfde type, deze monteer ik later. Paar plaatjes incl. foto's van het club weekend met Elk Merk Waardig:
 

Bijlagen

  • photo4345.jpg
    photo4345.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 39
  • photo4346.jpg
    photo4346.jpg
    22,8 KB · Weergaven: 33
  • photo4349.jpg
    photo4349.jpg
    29,7 KB · Weergaven: 37
  • photo4350.jpg
    photo4350.jpg
    34,2 KB · Weergaven: 35
  • photo4352.jpg
    photo4352.jpg
    41,9 KB · Weergaven: 37

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.139
4
859
113
Stiekem vind ik de SC wel de gaafste Lexus...
Misschien dat ik er ook een voor erbij koop.