Even voorstellen

RVVUTR

Nieuw hier
20 dec 2021
17
3
3
Goedemorgen,
Mijn naam is Remco uit Schoonhoven, ik ben voor mijn Pa op zoek naar een GS300 als opvolger van zijn Opel Omega.

Mijn pa is 76 en wil de overstap naar een voorwielaandrijver niet meer maken. Mijn Opel Vectra GTS 3.2 v6 vindt hij een leuke auto maar hij mist het gevoel van een achterwielaandrijver.
Ik ben me hier aan het oriënteren in wat een goede GS300 voor hem gaat worden.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Welk budget heeft je Pa voor ogen en hoe belangrijk vindt ie bagageruimte? Anders zou hij ook nog een GS 450h of IS 300h kunnen overwegen. De enige reden dat ik níet voor de GS 450h ben gegaan is omdat de bagageruimte bij de 3e generatie dan erg beperkt is en ik juist een auto erbij kocht voor de bagageruimte. Het grote voordeel is natuurlijk dat de 450h sneller en zuiniger is dan de GS 300.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
382
63
De IS 300h zou ik zelf niet aanraden ivm de hele lage instap. Ik moet er niet aan denken dat ik daar over 20 jaar nog in moet..... 🙃
 

RVVUTR

Nieuw hier
20 dec 2021
17
3
3
Welk budget heeft je Pa voor ogen en hoe belangrijk vindt ie bagageruimte? Anders zou hij ook nog een GS 450h of IS 300h kunnen overwegen. De enige reden dat ik níet voor de GS 450h ben gegaan is omdat de bagageruimte bij de 3e generatie dan erg beperkt is en ik juist een auto erbij kocht voor de bagageruimte. Het grote voordeel is natuurlijk dat de 450h sneller en zuiniger is dan de GS 300.

Dat is helemaal niet belangrijk, het gaat hem meer dat hij een luxe auto wilt en een beetje bang is dat een is250/300 wat meer gereden is door het type bmw rijder en daardoor wat meer gebreken vertoond.
 

RVVUTR

Nieuw hier
20 dec 2021
17
3
3
De IS 300h zou ik zelf niet aanraden ivm de hele lage instap. Ik moet er niet aan denken dat ik daar over 20 jaar nog in moet..... 🙃

Dat klinkt niet erg positief, hij heeft ook al last met mijn auto een Vectra GTS, zet de lexus de stoel automatisch met instappen op de achterste stand? Dat doet hij bij mijn auto met in en uitstappen de stoel op zijn achterste stand.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dat klinkt niet erg positief, hij heeft ook al last met mijn auto een Vectra GTS, zet de lexus de stoel automatisch met instappen op de achterste stand? Dat doet hij bij mijn auto met in en uitstappen de stoel op zijn achterste stand.
Wat een lage uitstap lastig maakt, is dat je bij het uitstappen je knieën hoger hebt zitten dan je zitvlak.
dat de stoel wat naar achter schuift maakt daarbij niet veel verschil, dat geeft hooguit je rechterknie wat meer ruimte om onder het stuur door te draaien.

zelf ben ik slechts 35 jaar, maar ik vind het ook al een redelijk lage uitstap (dan hebben we het over de IS 250)
ook moet ik met mijn ondergemiddelde 1,78 m zelfs nog even bukken om m'n kop niet te stoten bij het instappen, t is wat mij betreft dus geen beste in/uitstapper (maar nogmaals dan gaat het over IS 250)

hiervoor ook eens een SUV gehad, ( TOYOTA RAV4 ) dan glijd je van je stoel af en sta je op je voeten, lijkt mij persoonlijk veel makkelijker voor iemand van 76
want ik weet niet of Lexus de ''sta op stoel'' al heeft geïntroduceerd in hun lagere modelletjes 🙃

Maar ik weet helemaal niet of Lexus ook SUV modellen heeft met alléén achterwiel aandrijving?
Welke modellen hebben dat uberhaupt?
 
Laatst bewerkt:

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Dat is helemaal niet belangrijk, het gaat hem meer dat hij een luxe auto wilt en een beetje bang is dat een is250/300 wat meer gereden is door het type bmw rijder en daardoor wat meer gebreken vertoond.
een is250 word anders mee gereden dan een bmw/audi en al die andere onder het zelfde kopje te noemen auto's. En er komt bij dat mocht het zo zijn dat de lexus dan nog steeds veel en veel minder problemen heeft dan de eerder genoemde.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Er is geen Lexus SUV in Europa geleverd met enkel achterwielaandrijving. De in Europa geleverde sedans van Lexus hebben achterwielaandrijving, m.u.v. de ES, deze heeft voorwielaandrijving. De IS Sportcross heeft wel achterwielaandrijving. De sportauto’s en coupés (SC, RC, LC, LFA en F-modellen) hebben ook achterwielaandrijving. Enkele instapuitvoeringen van SUV’s hebben standaard voorwielaandrijving, luxere modellen hebben als optie vierwielaandrijving.

Wanneer het kan, loont het de moeite om een dealer te bezoeken die van alles wat heeft staan aan occasions, IS, GS, NX, RX of zelfs een UX. Probeer de in-/uitstap van die modellen en doe dat wanneer je vader “moe” is. Wanneer hij fris en fruitig daar staat is alles wat je ziet natuurlijk geweldig. Als je moe bent kun je misschien beter het onderscheid maken tussen “te laag” of ”goed genoeg”.
 
Laatst bewerkt:

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Wanneer het kan, loont het de moeite om een dealer te bezoeken die van alles wat heeft staan aan occasions, IS, GS, NX, RX of zelfs een UX. Probeer de ins-/uitstap van die modellen en doe dat wanneer je vader “moe” is. Wanneer hij fris en fruitig daar staat is alles wat je ziet natuurlijk geweldig. Als je moe bent kun je misschien beter het onderscheid maken tussen “te laag” of ”goed genoeg”.
klopt helemaal, als ik zie hoe mijn vader(80 jaar) in en uitstapt in mijn gs300h :(:(. Hij heeft zelf een ster met hoge instap en dat gaat hem goed af. Op zijn leeftijd best nog actief maar dit zijn van die dingetjes........
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Wat is er niet goed aan een FWD wagen? Tijdje geleden een ES 300h meegekregen en die reed best lekker, merkte er niets van. RWD is alleen maar onhandig in de sneeuw en is zwaarder. Of wil je gaan driften?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
Er zijn best goed sturende voorwielaandrijvers zoals een moderne auto als de Lexus ES maar er zijn er ook auto's waarbij je allerlei stuurreacties voelt die je bij een achterwielaandrijver niet op die manier ervaart. Je zult dus echt een stukje met een voorwieaangedreven auto moeten rijden om te ervaren hoe je dat bevalt. Technisch gezien hebben ze allebei hun voor en tegen. Ik heb er in de loop der jaren van alle beide uitvoeringen een tiental langere tijd gereden en heb daar geen bepaalde voorkeur aan overgehouden. Het enige echte bezwaar dat ik tegen voorwielaangedreven auto's heb is dat de draaicirkel duidelijk groter is dan bij achterwielaandrijvers, hetgeen manoevreren in een kleine ruimte moeilijker kan maken.

Belangrijker is de vraag of je er goed in zit (behoorlijke stoel, voldoende beenruimte , voldoende ruimte tussen zitvlak en plafond wanneer de stoel naar je gevoel goed staat etc.). Autofabrikanten ontwerpen de zitpositie zodanig dat binnen de gegeven verstelmogelijkheden zeg 90% van de bevolking een behoorlijke zitpositie in kan stellen - en een aantal vanwege hun daar buiten vallende lichaamsbouw niet echt lekker zit. De enige manier is er in gaan zitten en gaan rijden. Een auto die voor jou niet lekekr zit wordt bij een iets langer durende rit een kwelling.

Ik ben zelf 70+ en heb onlangs een aantal weken door een sportblessure in- en uitstapproblemen gehad in mijn GS omdat ik mijn knieen nauwelijks kon buigen. Een erg lastig euvel dat ook bij allerlei simpele dingen als je broek of sokken aantrekken je tijdelijk min of meer invalide maakt. Het euvel is inmiddels gelukkig over, maar sinds die tijd kan ik me de aantrekkelijkheid van een auto met "bejaardeninstap" zeer goed voorstellen. Een of andere wat hogere auto is dus ook zeker het bekijken waard, al hoop ik zelf die noodzaak nog lang uit te stellen.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
382
63
Dat klinkt niet erg positief, hij heeft ook al last met mijn auto een Vectra GTS, zet de lexus de stoel automatisch met instappen op de achterste stand? Dat doet hij bij mijn auto met in en uitstappen de stoel op zijn achterste stand.
Dan zou ik zeker bij de IS 300h vandaan blijven. De auto staat bij Lexus te boek als Sport Sedan, en dat is wat dat betreft niet voor niks. Ter vergelijking; hiervoor reed ik een Toyota Avensis station, normale auto qua instap. De IS 300h is 1,5cm lager en dat merk je heel goed.
Het eerste wat mijn vrouw dan ook zei toen ze erin en eruit moest; de volgende is er wel een met een hogere instap hè....ik heb braaf ja gezegd....😇 (NX 300h)
 
  • Leuk
Waarderingen: RVVUTR en Henri27

RVVUTR

Nieuw hier
20 dec 2021
17
3
3
Na 2c een GS300 bekennen te hebben maar toch geen vertrouwen kunnen krijgen van de verkoper is het een IS250 geworden.
 

RVVUTR

Nieuw hier
20 dec 2021
17
3
3
klopt helemaal, als ik zie hoe mijn vader(80 jaar) in en uitstapt in mijn gs300h :(:(. Hij heeft zelf een ster met hoge instap en dat gaat hem goed af. Op zijn leeftijd best nog actief maar dit zijn van die dingetjes........

Zolang hij maar aan de weg kant uitstapt gaat het goed, maar in de is250 zit wel een handigheidje, de stoel die elektrisch achteruit gaat, hierdoor krijgt hij genoeg ruimte om makkelijk uit te stappen. Dat is een nadeel bij mijn eigen vectra, hij gaat natuurlijk met de hand makkelijk naar achteren maar dat greepje zit uiteraard op een onhandige plek.