Exploderende passagiersruit

t0rbz

Nieuw hier
7 mrt 2013
7
0
0
Afgelopen vrijdag, onderweg naar een weekendje in de Ardennen, gebeurde mij tijdens het rijden op de A2 iets bizars. We zaten met 4 man in de auto, ik reed op de middelste van 3 rijbanen toen er ineens een harde knal klonk en het raam aan de passagierszijde uit elkaar sprong in duizenden stukjes :O . Mijn vriendin zat op de bijrijdersstoel en kreeg een groot deel van het glas over zich heen, gelukkig zonder verwondingen. We hebben met 4 man niets tegen de ruit aan zien vliegen of slaan, er reed aan mijn rechterkant op dat moment niet eens een auto. Het temperatuursverschil tussen binnen (20gr) en buiten (17gr) was niet bijzonder groot en de airco stond niet te loeien. Ik heb de auto meteen een pechhaven opgereden en daar het grootste deel van het glas verwijderd.
Ook de hulpwagen van de Rijkswaterstaat, die na 5 min al bij onze pechhaven stond had in zijn carri?re nog nooit zoiets meegemaakt. Uiteindelijk van de schrik bekomen doorgereden naar mijn Lexus dealer in Sittard waar meteen een vervangende auto klaar stond :rulez: , en inmiddels heb ik ook weer mijn gerepareerde CT terug. Volgens de dealer moest het toch echt steenslag zijn geweest al lijkt me steenslag op die plek toch wat lastig... Het is gelukkig een lease-auto dus dekt de lease-maatschappij ruitschade, maar ik blijf het een raar verhaal vinden. Wat googlen bracht me bij vergelijkbare verhalen in Amerika:

http://us.lexusownersclub.com/forums/topic/72598-exploded-drivers-side-window/
http://www.ct200hforum.com/forum/le...g-faulty-glass-can-spontaneously-explode.html

Mijn vraag is dan ook of een van jullie hier zoiets al eens heeft meegemaakt?

Mijn CT is overigens van januari 2012...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dit lijkt een (incidenteel) 'fenomeen' te zijn wat voorkomt bij vrijwel alle automerken.

De oorzaak ervan (of theorie erachter) loopt nogal uiteen, van glas imperfectie, drukverschil, temperatuur, tot te strak afgestelde raamgeleiders, etc.

Blijft een vervelend voorval, gelukkig is het bij de schrik gebleven.
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Ik heb hetzelfde voor gehad met een F..rd bestelwagen op mijn werk.
Ik dacht : da's normaal het is een F..rd :roll: