Flippers bij het stuur of niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Adje
  • Startdatum Startdatum

Adje

Hoort erbij
25 apr 2024
44
33
18
Hoi,
Sinds kort mag ik rijden in een RX 450h F-Sport uit 2012 (faceliftmodel). Nu zie ik soms foto's van een stuurwiel met daarachter flippers (grijs).

Mijn vraag is moet ik deze niet hebben achter mijn stuur of was dat destijds een extra optie?

Ik ben benieuwd.

Ik heb in verschillende auto’s flippers achter het stuur gehad. Het enige waar ik ze voor gebruik(te) is/was voor remmen op de motor in bergachtig gebied, specifiek bij afdalingen. Bergopwaarts had ik dat niet nodig en bij een 450h ga je dat bergopwaarts ook niet nodig hebben, dat redt die hybride aandrijflijn prima zelf. Sommige hybride modellen kennen een “B-stand” bij de automaat, die is bedoeld voor bergachtig gebied en dan specifiek afdalingen. Meestal heeft zo’n auto dan geen flippers aan het stuur, maar dit kan variëren per model(jaar).

• Leuk
Waarderingen: Higgie
De flippers achter het stuur (indien aanwezig) zijn een handige voorziening om de beschikbare overbrengingsverhouding tussen motor en aangedreven wielen te begrenzen binnen een bepaald gebied. Praktisch levert dat vooral nut op bij het afdalen van een steile bergpas - de bediening is handiger dan wanneer je met de "pook" een andere overbrenging kiest. Daarnaast kan een flipper nuttig zijn bij het trapsgewijs afremmen voor een rotonde en vooral bij het accelereren bij het verlaten van de rotonde.

Het gebruik van de flippers bij een automaat vraagt enige gewenning, aanvankelijk vraag je je af waarom die dingen er op zitten. Als je in het gebruik enige ervaring hebt opgedaan, blijkt het een welkome voorziening - na het kiezen van een lagere versnelling en wat extra gas geven laat de auto zich heel eenvoudig "via het gaspedaal" rond een rotonde sturen. De auto wordt er geen sportwagen mee, maar het rijden wordt er wel leuker door.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en Citrofiel1975
In mijn vorige auto (Audi A6) had ik flippers tot mijn beschikking. Was zeker super om mee te rijden.
Ik vraag mij nu alleen af waarom mijn F-Sport geen flippers heeft en andere weer wel (gezien op foto's op internet).