Fluctuatie koelvloeistof(meter)

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Goedenavond,

Even 'peilen' onder de IS-eigenaren. Een paar maanden geleden viel met het dalen van de temperatuur op dat het metertje voor de koelvloeistof een streepje daalde (normaal is net iets kwart voor negen) bij het rijden van snelheden boven de 60 a 70 km/u. Bij constant rijden onder de 60 en stilstaan stijgt het metertje weer naar kwart voor negen.
Bij flink optrekken na constant rijden en hogere snelheden (150 a 160) zakt het metertje nog een fractie. Er is zeg maar direct een motorreactie.
Opwarmen gaat goed. Ik rij vijf minuten de snelweg op. Staat dan op een kwart. Meter stijgt tot tot een een streep onder kwart voor negen. Snelweg af, 50 a 60 en meter stijgt zichtbaar binnen de kilometer naar normaal.

Heel onderzoek bij de dealer, omdat deze ook dachten dat er wat aan de hand was. Bleek uiteindelijk wel de waterpompaansluiting lek. Koelvloeistof stond bij maken afspraak halve centimeter boven min. Gerepareerd.
Meter fluctueerde nog steeds. Teruggebracht. Raar, ze onderzoeken verder. Volgens de dealer is alles in orde, radiateur, sensoren, temperatuuruitstroom in interieur, aanslaan fan, et cetera. Na onderzoek gaf men aan dat het licht fluctueren normaal is. Dat wisten zij pas toen ik hen erop wees. Ze reden in een RX450 en IS250 en deze hebben het ook. Dus zou het voor mijn IS ook horen.

Ik had het niet eerder meegemaakt, echter heb ik de IS nog geen jaar en is dit dus de eerste koudeperiode. En dat soort zaken vallen mij gewoon op.
Omdat men eerst dacht aan een cilinderkoplekkage, ben ik toch wat kritischer/angstiger geworden. Koelvloeistofniveau stond na reparatie iets boven max. Op hun advies bijgehouden en nu maand later halve centimeter eronder. Wat verlies kan geen kwaad zegt men. Of het een normaal verbruik is, is mij (nog) niet bekend.

Op mijn opmerking dat dit soort fluctuatie en dan tot nog lagere temperaturen, meestal de thermostaat aan het kapot gaan is, gaf men aan dat deze in orde is. Ik heb redelijk wat auto's gehad, en geen enkele zakte naar beneden en bleef altijd in het 'midden' staan. Bij -10 tot + 30.
Nu kan het zo zijn dat omdat ik nu een echte en verfijnde auto rij ;), dit wel normaal is omdat deze de werkelijke waarde aangeeft. Mijn vraag aan jullie: ervaren jullie dit ook?

Ter info, voorstellen doe ik nog... IS200 automaat, oktober 2001, 203.000 km, ik ben de 2e eigenaar, complete historie bekend, altijd dealer onderhouden, auto rijdt perfect, bijzonder goede staat, motor loopt als het spreekwoordelijke zonnetje.

Alvast bedankt voor het turen,

Bas
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
mlcoolj zei:
de 300 scheelt niet veel van de 200 hoor, Koen hierboven heeft ook een 300 en als ik me niet vergis, lag zijn verbruik ook rond de 1 op 10...

oh en ook niet onbelangrijk... goed om te lezen dat je zelf bijna niks eraan hebt overgehouden...


Ik rij inderdaad gemiddeld zo?n 1 op 9,5 afhankelijk van je rechtervoet uiteraard, ik rij 50/50 snelweg/binnendoor dus inderdaad nagenoeg gelijk aan een 200. Maar wel 60 pk meer en de automaat kan je zelf schakelen op het stuur.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Morgen de proefrit met de rooie! Dikke kans dat het um gaat worden. Wellicht leuk om op de meeting te laten zien.
Ben erg benieuwd naar de GS aandrijflijn :D Voor de rest al geruime tijd helemaal genezen.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Het is hem geworden! :D Ik had hem graag op de meeting laten zien, vakantie gaat voor. Sublieme wagen. Is erg mooi, maar er kan nog wat meer glans in. Dan plaats ik foto's en stel mij met auto voor in het daarvoor bestemde topic. Tot dan.
 

lexowner

Nieuw hier
9 apr 2012
11
0
0
Lekkage aan de waterpomp is een bekend probleem.
Dit was door mijn Lexus monteur opgelost door er twee "o" ringen op te doen in plaats van een.
Rij ik nu er al 6 jaar mee...geen lekkage meer.