- 25 jun 2011
- 1.009
- 66
- 0
Goedenavond,
Even 'peilen' onder de IS-eigenaren. Een paar maanden geleden viel met het dalen van de temperatuur op dat het metertje voor de koelvloeistof een streepje daalde (normaal is net iets kwart voor negen) bij het rijden van snelheden boven de 60 a 70 km/u. Bij constant rijden onder de 60 en stilstaan stijgt het metertje weer naar kwart voor negen.
Bij flink optrekken na constant rijden en hogere snelheden (150 a 160) zakt het metertje nog een fractie. Er is zeg maar direct een motorreactie.
Opwarmen gaat goed. Ik rij vijf minuten de snelweg op. Staat dan op een kwart. Meter stijgt tot tot een een streep onder kwart voor negen. Snelweg af, 50 a 60 en meter stijgt zichtbaar binnen de kilometer naar normaal.
Heel onderzoek bij de dealer, omdat deze ook dachten dat er wat aan de hand was. Bleek uiteindelijk wel de waterpompaansluiting lek. Koelvloeistof stond bij maken afspraak halve centimeter boven min. Gerepareerd.
Meter fluctueerde nog steeds. Teruggebracht. Raar, ze onderzoeken verder. Volgens de dealer is alles in orde, radiateur, sensoren, temperatuuruitstroom in interieur, aanslaan fan, et cetera. Na onderzoek gaf men aan dat het licht fluctueren normaal is. Dat wisten zij pas toen ik hen erop wees. Ze reden in een RX450 en IS250 en deze hebben het ook. Dus zou het voor mijn IS ook horen.
Ik had het niet eerder meegemaakt, echter heb ik de IS nog geen jaar en is dit dus de eerste koudeperiode. En dat soort zaken vallen mij gewoon op.
Omdat men eerst dacht aan een cilinderkoplekkage, ben ik toch wat kritischer/angstiger geworden. Koelvloeistofniveau stond na reparatie iets boven max. Op hun advies bijgehouden en nu maand later halve centimeter eronder. Wat verlies kan geen kwaad zegt men. Of het een normaal verbruik is, is mij (nog) niet bekend.
Op mijn opmerking dat dit soort fluctuatie en dan tot nog lagere temperaturen, meestal de thermostaat aan het kapot gaan is, gaf men aan dat deze in orde is. Ik heb redelijk wat auto's gehad, en geen enkele zakte naar beneden en bleef altijd in het 'midden' staan. Bij -10 tot + 30.
Nu kan het zo zijn dat omdat ik nu een echte en verfijnde auto rij , dit wel normaal is omdat deze de werkelijke waarde aangeeft. Mijn vraag aan jullie: ervaren jullie dit ook?
Ter info, voorstellen doe ik nog... IS200 automaat, oktober 2001, 203.000 km, ik ben de 2e eigenaar, complete historie bekend, altijd dealer onderhouden, auto rijdt perfect, bijzonder goede staat, motor loopt als het spreekwoordelijke zonnetje.
Alvast bedankt voor het turen,
Bas
Even 'peilen' onder de IS-eigenaren. Een paar maanden geleden viel met het dalen van de temperatuur op dat het metertje voor de koelvloeistof een streepje daalde (normaal is net iets kwart voor negen) bij het rijden van snelheden boven de 60 a 70 km/u. Bij constant rijden onder de 60 en stilstaan stijgt het metertje weer naar kwart voor negen.
Bij flink optrekken na constant rijden en hogere snelheden (150 a 160) zakt het metertje nog een fractie. Er is zeg maar direct een motorreactie.
Opwarmen gaat goed. Ik rij vijf minuten de snelweg op. Staat dan op een kwart. Meter stijgt tot tot een een streep onder kwart voor negen. Snelweg af, 50 a 60 en meter stijgt zichtbaar binnen de kilometer naar normaal.
Heel onderzoek bij de dealer, omdat deze ook dachten dat er wat aan de hand was. Bleek uiteindelijk wel de waterpompaansluiting lek. Koelvloeistof stond bij maken afspraak halve centimeter boven min. Gerepareerd.
Meter fluctueerde nog steeds. Teruggebracht. Raar, ze onderzoeken verder. Volgens de dealer is alles in orde, radiateur, sensoren, temperatuuruitstroom in interieur, aanslaan fan, et cetera. Na onderzoek gaf men aan dat het licht fluctueren normaal is. Dat wisten zij pas toen ik hen erop wees. Ze reden in een RX450 en IS250 en deze hebben het ook. Dus zou het voor mijn IS ook horen.
Ik had het niet eerder meegemaakt, echter heb ik de IS nog geen jaar en is dit dus de eerste koudeperiode. En dat soort zaken vallen mij gewoon op.
Omdat men eerst dacht aan een cilinderkoplekkage, ben ik toch wat kritischer/angstiger geworden. Koelvloeistofniveau stond na reparatie iets boven max. Op hun advies bijgehouden en nu maand later halve centimeter eronder. Wat verlies kan geen kwaad zegt men. Of het een normaal verbruik is, is mij (nog) niet bekend.
Op mijn opmerking dat dit soort fluctuatie en dan tot nog lagere temperaturen, meestal de thermostaat aan het kapot gaan is, gaf men aan dat deze in orde is. Ik heb redelijk wat auto's gehad, en geen enkele zakte naar beneden en bleef altijd in het 'midden' staan. Bij -10 tot + 30.
Nu kan het zo zijn dat omdat ik nu een echte en verfijnde auto rij , dit wel normaal is omdat deze de werkelijke waarde aangeeft. Mijn vraag aan jullie: ervaren jullie dit ook?
Ter info, voorstellen doe ik nog... IS200 automaat, oktober 2001, 203.000 km, ik ben de 2e eigenaar, complete historie bekend, altijd dealer onderhouden, auto rijdt perfect, bijzonder goede staat, motor loopt als het spreekwoordelijke zonnetje.
Alvast bedankt voor het turen,
Bas