flushen van je automaten bak is echt een aanrader.

jozef is200

Hoort erbij
8 feb 2014
32
0
0
beste IS lovers daar ben ik weer update van mijn automatenbak paar maanden geleden zat ik te denken om mijn bak olie te verversen waarom schakelde niet goed en bak olie was donker bruin niet goed dus heb het 3 keer handmatig gedaan ik merkte zeer zeker verschil met schaken maar niet 100% en alle vuile olie ga je er nooit uit krijgen en ook de aanslag binnen in de bak komt er ook niet uit dus dacht ik FLUSHEN vandaag ben ik naar een bedrijf gegaan die dat heel goed doet en je ook goed uit legt hij heeft het flush aparaat op aan gesloten en spoelen man man wat een vuile bak olie kwam uit er zeg wow echt alle vuile bak olie is er uit en hij heeft nieuwe bak olie in gezet longlife bak olie en op pijl gezet ben met de auto gaan rijden TOP hij schakel weer 100% soepel wat ben ik blij:D dus flushen helpt echt aanrader succes mensen:thumbsup:.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Ik lees juist dat dat ter strengste wordt afgeraden

maar kan zijn dat het voor ?ude "bakken " van toepassing is omdat ik nu eenmaal veel op dat soort forums zit
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Met 3 x handmatig flushen ben je er ook niet, staan wel wat rekenmodelletjes bij tips en tricks.

Btw, longlife bak olie?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
ik ben van plan om het handmatig te doen ja , heb 13 liter dexron IV staan en wil het via de olie koeler doen ipv het rekenmodel waarbij je een aantal keer een drain and fill moet doen

nogmaals ...mijn bak schakeld prima maar weet niet wanneer de laatse drain and fill is gedaan en aangezien mijn odo op 150 k staat wil ik um verversen
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kun je doen uiteraard, alleen loop je het risico dat door de volledige verversing ineens (dus niet doorspoelen met reinigingsmiddel) deeltjes aangekoekt vuil in tijd losweken. Met periodiek kleine verversingen is dat risico minder of via een professionele spoelmachine die het mechaniek ook eerst reinigt.
 
21 jan 2014
250
17
0
Het bedrijf dat het onderhoud van mijn Lexus doet is een BMW specialist. Hij doet dit voor veel liefhebbers en in opdracht van dealers veel werk aan de oudere M's waar de dealers geen kennis van hebben of hun neus voor ophalen. Hij "accepteert" mijn IS omdat we eerder een M3 en een M5 reden. De zoektocht naar een goede M Z3 wide body loopt nog.

Hij is diep onder de indruk van de IS300. ?beter dan de meeste 328 en 330?s die ik over de vloer krijg.? Zo zei hij na de kennismaking.

Ik vroeg hem de bak te flushen omdat het schakelen soms iets lijkt hakkelen. Hij schudde het wijze hoofd en vertelde dat zijn ervaringen daarmee vrij matig waren en raadde het af.
Een bak wordt geflusht met gedoopte olie, vol reinigingsmiddel. In veel gevallen lijkt het er op dat in eerste instantie de bak beter is maar in veel gevallen keert het probleem gewoon terug.

We hebben de bak helemaal warm gereden, afgetapt, nieuw filter er in afvullen, weer helemaal warmdraaien en opnieuw aftappen, nieuw filter en weer vullen. ?290 euro lichter en een duidelijk prettig schakelende bak er voor terug.
 

jozef is200

Hoort erbij
8 feb 2014
32
0
0
hallo mensen ja veel mensen zeggen op andere forums oude tipe automaat bak niet flushen maar het punt is als je handmatig doet het maak niet uit 4 of 8 keer dat je nooit alle vuil eruit krijgt het vuil zit meer in de olie koeler en leidingen en omvormer bij flushen wordt er een reinigens middel erbij gevoegt zo weekt het vuil los waarom ik het flushen gedaan heb is hij schakelde stotend olie was echt vies donker bruin en het hoort licht rood te zijn mijn auto heeft nu 190.000 gelopen heb de auto gekocht op 172.000 jan 2014 blijkbaar is de bak olie nooit vervangen maar mijn auto nu rijd echt super schakelt soepel en rustig en ook een stuk sneller met op trekken in het stads verkeer omdat ie nu goed schakeld ( weet iemand wat ze bedoelen met automaatbak resetten bij een is200 want ik lees en hoor het vaak !! ) ik zou mensen advieseren flushen te doen alleen als de automatenbak niet goed schakeld en als je olie echt vies is bruin of zwart dat is niet goed flushen is ook niet goedkoop dus daarom ik hoop dat ik mensen hier heb kunnen helpen.
smiley.png
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nee, het lijkt en soort rap-song
tongue.png
no pun(t) intended..

Een bak wordt geflusht met gedoopte olie, vol reinigingsmiddel. In veel gevallen lijkt het er op dat in eerste instantie de bak beter is maar in veel gevallen keert het probleem gewoon terug.
Als je al slijtage hebt aan de bak, zal het spoelen/verversen (op wat voor manier dan ook) idd geen yota uitmaken. De reinigingsdope die sommige 'bak-specialisten' gebruiken om te spoelen kan zelfs agressief zijn voor het het mechaniek. Deelverversing is een maatregel die je periodiek uitvoert om abnormale slijtage te voorkomen, net als motorolie verversen.

Tegenover elk succesverhaal rondom spoelen staat vaak ook een negatieve, dus wees er voorzichtig mee.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Geen punt tussen te krijgen:grin:


krijg er een . hoofd van :p

toch nog maar even een serieuze vraag dan , wat ik van plan ben is de slang van de olie koeler los te halen , auto starten en 2 liter aftappen , 2 liter bijvullen en die stappen herhalen totdat de olie mooi rood is
dit alles nadat ik de pan heb laten zakken en de magneten heb schoongemaakt en het filter heb vervangen

ik doe dit omdat ik niet zeker weet wanneer de bak olie voor het laatst is vervangen en ik heb begrepen dat dat bij 160k KM vervangen moet worden , geen drain en refill , mijn SC heeft nu 155k KM erop zitten ..vandaar deze keuze naar het lezen dat flushen bij de A340 wel een heel slecht idee is

ik heb de SC nu iets meer dan een jaar en voer stap voor stap onderhoud uit door alle vloeistoffen te vervangen , de bak en poer steering is het laatste wat op het lijstje staat

maar zou het dan beter zijn om de pan te demonteren filter vervangen en dan bijvullen ? dan word er meer vervangen dan een drain en refill wat ongeveer 2 liter is
automaten bakken zijn voor mij echt iets nieuws
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
@ SC400nl, Via de aftapplug komt er 1.9 liter olie uit, pan eronder uit magneten en filter vervangen, weer 1.9 L bijvullen via je peilstok pijp dan heb je het zelfde effect als de leiding van de olie koeler loshalen, kan je uiteraard net zo vaak herhalen als je nodig vind

De olie van de stuurbekrachtiging heb ik als volgt vervangen, pot leeg gezogen, retourslang gedemonteerd en vervolgens afgedopt op het reservoir, colafles doorgezaagd,
goed vast gezet met ducktape in het reservoir ( makkelijker met vullen ) , retourslang verlengt zodat je genoeg lengte hebt om deze in een fles of zoiets te doen om de oude olie op te vangen, vervolgens een tweede man erbij om te starten, heel even laten lopen en dan weer bijvullen en net zolang herhalen tot de olie die er uit komt mooi rood is, ik had er ongeveer 4 liter voor nodig
 
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
auto starten en 2 liter aftappen , 2 liter bijvullen en die stappen herhalen totdat de olie mooi rood is
Op de US forums (m.b.t. SC400) lees ik voornamelijk dat het belangrijk is de verversing gradueel uit te voeren, zeker met wat km's op de klok. Dus 2l verversen, paar weken/maandje rijden, weer 2l verversen, etc. Als je dat consequent paar keer doet, bereik je al snel het effect van spoelen, maar met minder risico.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Bedankt Henny en GPS , zo ga ik het doen , ik heb 13 liter en een filter al liggen en ga de deels verversing doen en dan heb ik nog wat over voor de stuurbekrachtiging te flushen

top :rulez:
 

Wout

Actief
28 okt 2014
231
7
0
is er een how to hoe dit te vervangen bij een altezza? en wat je dan nodig hebt

wat is de interval bij een handgeschakelde bak ?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
met genoegen gelezen , geeft wel aan in welke situatie ik zit , 150k km geen klachten en preventief de olie verversen
maar ik hou mij vast aan het advies van GPS en Henny

en ook in dit stuk , gebruik voorgeschreven olie toyota /lexus atv type IV of Mobil 1 3309

wel iets duurder dan een litertje rode wijn :grin: