Frontale botsing

30 okt 2024
295
408
63
Dit kwam ik tegen op de FB groep Lexus RX all generations. Het artikel vertelde erbij dat de bestuurder door een fout van een ander op de andere weghelft geraakte en frontaal op een tegenligger knalde. De inzittende kwamen er weliswaar gewond maar levend uit…,,

Bijlagen

• IMG_8451.jpeg
    IMG_8451.jpeg
    251 KB · Weergaven: 55
Ik vraag mij af hoe het gaat met de inzittenden van de tegenligger. Een collega van mij was aangereden toen hij reed in een Aygo. Maanden heeft hij moeten herstellen en daarna jaren revalideren. Idem een vriendin van mij, die zat in een Matiz. Zij had jaren klachten gehad. Een dikke bmw reed binnen achter haar toen ze voor een stoplicht stil stond. Haar voorganger was een dikke Volvo. De Matiz was gehalveerd. Bij mijn werk is het niet toegestaan om bij autohuur een kleine auto te kiezen. Een grote auto heeft meer kreukelzone en is doorgaans veiliger voor de inzittenden vanwege het voordeel van massa.

Bij recente aankopen hebben we naar veiligheid gekeken. Lexus en Toyota leken het goed te doen. We hadden ook bij Kia gekeken en zagen dat de Kia Niro tov de Toyota CHR en de Lexus UX minder te bieden had. 4 ipv 5 sterren. Wat denk ik ook helpt is dat Lexus niet uitnodigt tot hard of asociaal rijden. Het is een comfortabele auto en niet een BMW die lijkt getuned te zijn om te racen. BMW proefritten waren dan ook niet succesvol bij mij. BMW rijders zijn relatief vaak betrokken bij ongevallen.

Het is te hopen dat we de ellende van een ongeval niet meemaken. Het lijkt mij vreselijk om een ander wat aan te doen. Tot nu toe heb ik een paar ongevallen meegemaakt van dichtbij en eerste hulp verleend. Een hoop ellende, maar gelukkig enkel blikschade.

Herkenbaar, ik let daar ook op.
Twee jaar geleden heb ik eerste hulp verleend bij een auto ongeval waar een Renault Megane uit 2003 om een boom gevouwen zat. Dat is helaas niet goed gekomen voor de bestuurder.

Desondanks viel het me mee hoe het bestuurderscompartiment nog in orde was en niet helemaal platgedrukt. Dat past ook bij hoe veilig de auto bij verkoop bekend stond.

Deze post brengt me daar dan naar terug. Ik heb het kenteken nog eens opgezocht en zie een sloopmelding van 2 weken na het ongeval. Dat was ook wel logisch met zoveel schade aan een meer dan 20 jaar oude auto.

70 vs 120 mph maar toch indrukwekkend. Letterlijk ingedrukt.. ze hoeven hem niet eens meer tot een pakketje te persen bij de sloperij.