Fuel injectors maintenance required

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Even wat checken voordat ik enge dingen ga doen...

Mijn auto is origineel geleverd in Rusland. Vanwege de kwaliteit van benzine (destijds) daar geeft de auto elke 10.000 km de melding "Fuel injectors maintenance required".
Die melding is nu in NL zinloos maar hij staat er wel en ik wil hem dus weg hebben.

Vorig jaar heeft mijn garageman dat gedaan maar die is met pensioen. Dus nu wil ik het zelf proberen. Blijkbaar 10.000 km verder.

Bij onderstaand filmpje een paar vragen:
- startbutton twee keer indrukken, dan staat de auto op contact maar motor staat niet aan. Als de motor aan staat verschijnt er namelijk in het groen "READY' in het dashboard en dat zie ik hier niet
- shift lock-knopje indrukken en van P naar N, dan weer terug naar P. Mij niet duidelijk hoe vaak dat moet, lijkt één keer maar ik heb ook onverstaanbare filmpjes gezien waarbij ze dat twee keer doen.
- gaspedaal intrappen totdat de melding verdwijnt.
- bovenstaande handelingen kunnen (neem ik aan) niet met draaiende motor hetgeen mij bevestigt dat de auto op contact moet staan.

Zien jullie dit ook zo?


Youtube video met de titel: #Lexus LS 600 hl lexus 2012 injecter maintens reset
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Even wat checken voordat ik enge dingen ga doen...

Mijn auto is origineel geleverd in Rusland. Vanwege de kwaliteit van benzine (destijds) daar geeft de auto elke 10.000 km de melding "Fuel injectors maintenance required".
Die melding is nu in NL zinloos maar hij staat er wel en ik wil hem dus weg hebben.

Vorig jaar heeft mijn garageman dat gedaan maar die is met pensioen. Dus nu wil ik het zelf proberen. Blijkbaar 10.000 km verder.

Bij onderstaand filmpje een paar vragen:
- startbutton twee keer indrukken, dan staat de auto op contact maar motor staat niet aan. Als de motor aan staat verschijnt er namelijk in het groen "READY' in het dashboard en dat zie ik hier niet
- shift lock-knopje indrukken en van P naar N, dan weer terug naar P. Mij niet duidelijk hoe vaak dat moet, lijkt één keer maar ik heb ook onverstaanbare filmpjes gezien waarbij ze dat twee keer doen.
- gaspedaal intrappen totdat de melding verdwijnt.
- bovenstaande handelingen kunnen (neem ik aan) niet met draaiende motor hetgeen mij bevestigt dat de auto op contact moet staan.

Zien jullie dit ook zo?


Youtube video met de titel: #Lexus LS 600 hl lexus 2012 injecter maintens reset
In de handleiding van mijn auto (GS450h gen 4) valt het volgende te lezen:

Screenshot - 16-Nov-23 , 17_06_41.png

De melding kan dus door een Lexus dealer worden gereset. Of dat dan ook permanent kan, weet ik niet. Wellicht zit dat gewoon op allerlei modellen in allerlei landen, bij mijn GS uit Frankrijk heb ik het echter nog nooit zien branden, dus mogelijk kun je het permanent uitzetten.

De beschrijving in de diverse filmpjes doen denken aan de bedenksels van enthousiaste doehetzelvers die een bezoek aan een Lexus dealer zo veel mogelijk proberen te vermijden. In Nederland zou ik gewoon de telefoon pakken en aan een dealer vragen wat er aan is te doen en of dat een permanente oplossing biedt.

Het advies om een injectorreiniger te gebruiken lijkt toch ingegeven doordat een of andere sensor een afwijking heeft geconstateerd. Het kan dus ook best zijn dat als je dat doet na het resetten je er nooit meer last van zult hebben.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Als ik me nog goed herinner:
In het menu van je touchscreen staat "onderhoud" of "maintenance", daar kun je aan- of uitzetten waar je aan herinnerd wilt worden.
Bijvoorbeeld bandenwissel, oliewissel, onderhoud etc. Kun je deze melding niet gewoon uitvinken? Zet ze anders gewoon allemaal uit.
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Dank jullie wel voor jullie reacties.

De dealer heb ik vorig jaar toen de melding voor de eerste keer kwam inderdaad gebeld. Nog sterker, de dealer waar hij vóór mij in onderhoud is geweest én de dealer die bij mij in de buurt zit. Beide gaven aan nog nooit hiervan gehoord te hebben en niet te weten wat hier aan te doen.

Vandaar het vervolg bij mijn standaard garage waar dus een "YouTube"-oplossing is gebruikt. Maar niet met een permanente oplossing. De oplossing vorig jaar komt dacht ik overeen met het filmpje dat ik postte. De manier in het filmpje heb ik vanmiddag toch maar geprobeerd, leidde tot niets...

Wellicht is het wijs om deze garage nu te vragen om toch de injectoren te inspecteren en een reiniger erin te gooien. Kan sowieso een kwaad dacht ik (of het helpt lees ik verschillende berichten over, maar baadt het niet dan schaadt het niet). En als alles goed is op de hobbyisten-manier maar weer tijdelijk de melding er uit te halen.

Onderhoud staat alles op "uit" Higgie. Ik heb in mijn hoofd en in boekjes staan wat wanneer is gebeurd/moet gebeuren :cool:
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Alles is lichtgrijs, als ik iets invul wordt dat groen en helder grijs. Maar zal het voor de zekerheid nog even langslopen (y)
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Heb je iets als een Carista of een andere OBD-reader? Misschien kan het op die manier uitgezet worden.

Jarno
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Opgelost! Naast een ingetrapt rempedaal moet ook het gaspedaal ingetrapt worden; dan motor starten en floep, melding weg!
Nu weet ik hoe ik het de volgende keer zelf moet doen!

En een OBD ga ik ook wel aanschaffen; kan ik daarmee de melding permanent verwijderen of moet dat dan alsnog elke 10k km? Nou ja dat zie ik dan wel weer :)
Oh ja ook maar even een flesje injector cleaner in de tank laten gooien.

Bedankt voor het meedenken allen (y)(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB, D43m0n en Higgie

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Opgelost! Naast een ingetrapt rempedaal moet ook het gaspedaal ingetrapt worden; dan motor starten en floep, melding weg!
Nu weet ik hoe ik het de volgende keer zelf moet doen!
Goed dat de irritante foutmelding is verdwenen. Hoe kwam je achter die aanpak?

Of het ook een oplossing voor een probleem is, vraag ik me echter af. Het indrukken van het gaspedaal heeft als gevolg dat er iets meer brandstof wordt ingespoten - kennelijk constateert de auto dat bij starten zonder het gaspedaal in te drukken dat de motor niet in staat is omk voldoende vermogen te leveren om van het torntoerental te versnellen tot het voorziene stationaire toerental. Dat wijst op een tijdelijk onjuiste brandstof/lucht verhouding en de foutmelding zou dan ook terecht zijn.

Het kan natuurlijk zijn dat allerlei regelelectronica in de in sommige landen geleverde auto's iets anders reageert en daarom iedere 10000 km uit voorzorg een melding geeft, maar waarschijnlijk lijkt me dat niet. Ik zou toch eens bij de Lexus serviceorganisatie informeren hoe het precies zit met de foutmelding.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Ja, daar komt ie weer.... Ik gebruik al jaren Shell V-Power (ethanolvrij) en dat draait fantastisch met een gemiddeld verbruik van 8,5l/100km. Als ik (voor nood) een keer Euro 95 tank zie ik het verbruik stijgen naar 10 á 10,5l/100km. M.a.w. Dit houdt mijns inziens ook de injectoren mooi schoon. Alhoewel vervuilde injectoren met de NL brandstof überhaupt geen probleem zal zijn. Maar de calorische waarde is hoger en dus het verbruik beter.
Heb deze melding overigens nog in geen van mijn Lexii gezien.