garantie 10 jaar ?

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
358
1
263
63
ben benieuwd naar de positieve, maar ook negatieve verhalen aangaande de aanspraak op de 10 jaar garantie welke lexus geeft bij onderhoud
verhaal is namelijk goed maar ik kan nergens vinden wat wel of geen garantie is

Wat ik nogal slecht vind is dat alle multimedia/schermpjes etc NIET in de 10 jaar garantie zit. Dat is typisch spul wat nooit kapot hoort te gaan, het zijn geen dingen die slijten en eigenlijk vind ik de claim van 10 jaar garantie van Lexus een vorm van bedrog.

• Wow
Waarderingen: HondaFan
Of verlichting, dat valt er ook niet onder. Zeker met die complete units met LED-verlichting, dat valt niet onder die 10 jaar garantie maar veel andere elektrische componenten weer wel.

Wat ik dan wel positief vind is dat een vastzittende remklauw onder die 10 jaar garantie vervangen wordt. Maar het negatieve daaraan is dat ā€œde dealerā€ dit zelf had kunnen voorkomen. Namelijk door bij elke onderhoudsbeurt even de gangbaarheid van de remmen te controleren en zonodig even gangbaar maken. Is bij mij niet gebeurd, met als gevolg een vastzittende remklauw. Gevolgen daarvan zoals een remschijf die te warm is geworden worden dan weer niet vergoed. Ik mag dan wel zelf die schijf + remblokken betalen.

Zoiets komt op mij dan weer over als een halfslachtige service. Doe het dan goed, of doe het niet.

Laatst bewerkt:
We is ook nog de wettelijke garantie,zeker bij LED modules is er een bepaalde verwachting die je mag hebben. Bij een premium merk als Lexus mag je ervanuit gaan dat een LED modules een lange levensduur heeft. Maar ik vind het wel matig dat het niet gedekt is. Het media scherm Idem dito, ook hiervan heb je een verwachting.

• Leuk
Waarderingen: snorlax
Als die LED-dingen niet zo exorbitant duur zouden zijn was het wat anders, ik zou begrijpen dat ze geen garantie geven op een gloeilamp-systeem, maar LED wat inderdaad een autoleven lang mee zou moeten gaan gaat dus met enige regelmaat stuk en valt dus niet onder die garantie...vreemde gang van zaken.

"Garantie" is iets dat veel verschillende interpretaties kent. Wettelijk omvat het de verplichting om binnen een bepaalde tijdsperiode bij normaal gebruik stuk gegane onderdelen te vervangen door nieuwe. De gedachte daarbij is dat iets wat wordt gemaakt ook een redelijke periode "fit for purpose" is.

De autofabrikant kan, na verloop van de wettelijke garantietermijn, daarop varieren. Zo kan het onbruikbaar worden van diverse onderdelen langer onder fabrieksgarantie vallen, of ook geheel worden afgeschaft. Daarnaast kunnen extra voorwaarden worden gesteld, zoals het hebben voldaan aan allerlei onderhoudsvoorschriften. Dat is in feite waar de 10 jaars garantie op neerkomt: sommige zaken vallen er wel onder, andere niet.

De fabrikant is, na het vervallen van een wettelijke verplichting tot garantie, vrij om daarna nog enigerlei vorm van garantie te verlenen. Dat kan uit commercieel oogpunt interessant zijn - voor zowel de garantiegever als koper. Voor de garantiegever omdat hij zich met extra garantie meer werkplaatsbezoek krijgt, dat dan hopelijk meer inkomsten oplevert dan de uit de extra garantie voortkomende gratis vervangingen.

Ook voor de autogebruiker kan het aantrekkelijk zijn: de kosten van toekomstige dure reparaties kunnen mogelijk onder de extra garantie vallen. Daar moet dan wel extra voor worden betaald: het laten uitvoeren van normaal onderhoud dient met een zekere frequentie te geschieden door een daartoe in de garantievoorschriften bepaalde plaats - hetgeen mogelijk kostenverhogend is.

In feite is een langere garantie dus een soort "verzekering" voor de gebruiker - tegenover de zekerheid van een regelmatig te betalen premie staat de kans dat bij bepaalde noodzakelijke reparaties de gebruiker deze niet hoeft te betalen. Dat geeft "zekerheid" of in ieder geval de verwachting dat reparaties conform de garantievoorwaarden worden vergoed.

Eigenlijk komt het neer op slimme marketing en het inspelen op de angst voor financiele tegenvallers bij de autogebruiker.

Dat bij de 10 jaars garantie zaken als allerlei schermen, audiovoorzieningen en peperdure koplampen zijn uitgesloten is niet helemaal onredelijk. De autofabrikant koopt die dingen in, zonder veel inzicht in de te verwachten gebruiksduur. Bij de door de fabrikant zelf bedachte zaken (motor, aandrijving, wielophanging etc.) is er wel de ervaring hoe lang daarvan de te verwachten levensduur is, bij de "gadgets" is die kennis waarschijnlijk afwezig. Niet helemaal onredelijk dus, maar wel uiterst irritant omdat je meestal als consument daar niet bewust rekening houdt. Het laat zich samenvatten als "als je voor de garantievoorschriften een leesbril nodig hebt, is het zaak de inhoud van een toezegging goed tot je door te laten dringen". Deels betaal je voor een "dode mus".....

"Garantie" is iets dat veel verschillende interpretaties kent. Wettelijk omvat het de verplichting om binnen een bepaalde tijdsperiode bij normaal gebruik stuk gegane onderdelen te vervangen door nieuwe. De gedachte daarbij is dat iets wat wordt gemaakt ook een redelijke periode "fit for purpose" is.

De autofabrikant kan, na verloop van de wettelijke garantietermijn, daarop varieren. Zo kan het onbruikbaar worden van diverse onderdelen langer onder fabrieksgarantie vallen, of ook geheel worden afgeschaft. Daarnaast kunnen extra voorwaarden worden gesteld, zoals het hebben voldaan aan allerlei onderhoudsvoorschriften. Dat is in feite waar de 10 jaars garantie op neerkomt: sommige zaken vallen er wel onder, andere niet.

De fabrikant is, na het vervallen van een wettelijke verplichting tot garantie, vrij om daarna nog enigerlei vorm van garantie te verlenen. Dat kan uit commercieel oogpunt interessant zijn - voor zowel de garantiegever als koper. Voor de garantiegever omdat hij zich met extra garantie meer werkplaatsbezoek krijgt, dat dan hopelijk meer inkomsten oplevert dan de uit de extra garantie voortkomende gratis vervangingen.

Ook voor de autogebruiker kan het aantrekkelijk zijn: de kosten van toekomstige dure reparaties kunnen mogelijk onder de extra garantie vallen. Daar moet dan wel extra voor worden betaald: het laten uitvoeren van normaal onderhoud dient met een zekere frequentie te geschieden door een daartoe in de garantievoorschriften bepaalde plaats - hetgeen mogelijk kostenverhogend is.

In feite is een langere garantie dus een soort "verzekering" voor de gebruiker - tegenover de zekerheid van een regelmatig te betalen premie staat de kans dat bij bepaalde noodzakelijke reparaties de gebruiker deze niet hoeft te betalen. Dat geeft "zekerheid" of in ieder geval de verwachting dat reparaties conform de garantievoorwaarden worden vergoed.

Eigenlijk komt het neer op slimme marketing en het inspelen op de angst voor financiele tegenvallers bij de autogebruiker.

Dat bij de 10 jaars garantie zaken als allerlei schermen, audiovoorzieningen en peperdure koplampen zijn uitgesloten is niet helemaal onredelijk. De autofabrikant koopt die dingen in, zonder veel inzicht in de te verwachten gebruiksduur. Bij de door de fabrikant zelf bedachte zaken (motor, aandrijving, wielophanging etc.) is er wel de ervaring hoe lang daarvan de te verwachten levensduur is, bij de "gadgets" is die kennis waarschijnlijk afwezig. Niet helemaal onredelijk dus, maar wel uiterst irritant omdat je meestal als consument daar niet bewust rekening houdt. Het laat zich samenvatten als "als je voor de garantievoorschriften een leesbril nodig hebt, is het zaak de inhoud van een toezegging goed tot je door te laten dringen". Deels betaal je voor een "dode mus".....
Mbt de garantie heb ik bij Toyota en lexus eigenlijk niks gehad na het eerste jaar. Bij mijn Honda CRV ging de airco stuk na een jaar of 3, hij was op dat moment 5 jaar. De reparatiekosten liepen op tot 1500+ euro, maar ik hoefde nul te betalen. De wettelijke garantie was van toepassing, een dergelijk falen is niet te verwachten na 5 jaar. De dealer en Honda waren heel makkelijk, de rekening was nul. De dealer gaf aan dat dit falen niet zou mogen kunnen.Veel van de onderdelen zijn niet door Honda zelf ontworpen, maar ingekocht.

Waar ik met mijn relaas naar toe wil, is dat lexus/Toyota verantwoordelijkheid heeft voor de spullen die ze inkopen. Hier valt ook kwaliteit onder en inzicht in de levensduur. Toyota is geroemd om kwaliteit en levensduur, ook zaken die ze inkopen moeten voldoen aan hun kwaliteits eisen. Als koper heb je met Toyota te maken en verwachtingen van de componenten. De led lampen van een paar duizend euro horen niet te falen na 5 jaar. Ook bij andere merken zoals volkswagen hoed je defecte verlichting na 2 jaar en een maand niet te accepteren. Volkswagen in Assen heeft bij mijn weten bij een kennis van mij ook led modules na de garantieperiode van twee jaar vervangen. Eerlijkheidshalve de modules waren ook tijdens de garantieperiode al meerdere malen vervangen. (Het blijft toch wel volkswagen 🤭).

Over wettelijke garantie valt te twisten, en daar heb ik mijn rechtsbijstand ook voor. In zeldzame gevallen heb ik deze nodig gehad, meestal zijn verkopende partijen redelijk. Zeldzaam is bij mij twee keer in 20 jaar, maar ik heb mijn verzekering voor komende jaren er al uit. Beide zaken gewonnen, maar een van de twee was al genoeg voor de komende jaren. Rechtsbijstand is overigens niet zaligmakend, maar de drempel wordt er wel lager door om je gelijk te behalen.