Gebruikersnaam stelt zich voor

Gebruikersnaam

Nieuw hier
10 apr 2021
5
0
1
Goedendag,

Ik ben Gebruikersnaam en ik woon in Zaandam. Ik heb mij aangemeld omdat ik de laatste tijd steeds meer interesse begin te krijgen in de Lexus Is 200 (het liefst 300, maar die zijn nogal prijzig)

Ik heb verschillende auto's gereden, privé auto's die ik had waren (allemaal sedans) de Suzuki Baleno 1.6 glx 1998, Seat toledo 1.6SR sport 2000, Mercedes E klasse (W211) 2002 3.2 liter benzine automaat Elegance. Mijn huidige auto is een Skoda octavia 2.0 8V elegance uit 2004.

Omdat ik mijn Mercedes toch wel mis zat ik eerst weer naar eenzelfde exemplaar te zoeken (maar met minder km's etc) maar toen dacht ik weer eens aan de IS200! Dat lijkt mij namelijk ook een zeer leuke auto omdat ook achterwiel 6 cilinder etc. Het lijkt mij de verstandige keuze i.v.m onderhoudskosten.

Maar ik vraag mij af, is een IS200 goedkoper in onderhoud dan een W211? Er zijn natuurlijk wel een aantal minpunten, zoals het relatief hoge verbruik, het schijnt dat je een IS200 echt niet onder de 1 op 10 kan krijgen op de snelweg? Mijn Mercedes 3.2 deed namelijk makkelijk 1 op 12 op de snelweg, en 1 op 8 in de stad. En de IS 200 heeft 4 traps automaat, Mercedes 5 traps.

Ik heb ook vernomen dat de IS 200 roest bij de dorpels bij de wielkasten achter, een W211 roest niet meer vanaf 2003 (tenzij schade natuurlijk) is dat echt vaak zo, of is dat een bijzonderheid? En stel je hebt het, is het dan zaak zo snel mogelijk te verhelpen? Mijn 2002 W211 had ook lichte roest op de spatbordrandjes achter, maar dat werd niet erger in de 2 jaar dat ik die had.

Distributieriem vervangen schijnt ook duur te zijn, €1200 euro?! Is dat echt zoveel of zit daar bijvoorbeeld een combinatie in, zoals waterpomp meenemen multieriem etc.. Een E klasse heeft namelijk een ketting en bij de M112 hoef je die nooit te vervangen.

Sorry als het irritant is dat ik zit te vergelijken hierzo, maar ik probeer jullie mijn gedachtes uit te leggen. Ik ga hoogstwaarschijnlijk in Juni actief zoeken naar een IS 200 en dan gelijk proefrijden om te kijken hoe het rijdt, wie weet word ik positief verrast ik hoop het. Ik vind de IS er mooi uitzien, vooral het aparte interieur spreekt mij wel aan, het heeft iets industrieels in mijn optiek.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Waarom geen IS250, V6 met achterwielaandrijving, 6 traps automaat. Kan je zeer zuinig mee rijden, Distibutieketting (vervangen niet meer nodig), roest??? wat is dat??
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
De IS200 is aanmerkelijk meer een rijdersauto dan de gemiddelde Mercedes uit die periode. En zeker ook dan je huidige Octavia 😁. Als je een beetje van beide zoekt; comfort maar toch wel wat lekker kunnen sturen, dan heeft @Lexpeter zeker een punt: de IS250 met automaat doet ‘t qua verbruik en onderhoud beter dan die W211. Ga maar eens in een IS250 proefrijden, dan verbaast het mij niet dat je die Mercedes snel uit je hoofd zet 😇.
 

Gebruikersnaam

Nieuw hier
10 apr 2021
5
0
1
Is 250 is ook zeker leuk maar ik vind die nogal aan de prijs :confused: Daarom de IS 200. IS 250 lijkt mij ook de betere dan ja, maar toch.. IS 200 :p
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Tja volgens mij gaat het uiteindelijk om wat je periodiek kwijt bent; maandelijks vaste lasten en jaarlijks aan onderhoud. Als je bang bent voor roest, dan kan dat een flinke hap nemen uit je periodieke kosten. Een hoger verbruik neemt ook een grotere hap uit je maandelijkse kosten. De verzekering zal ook wat hoger liggen bij een E-klasse. En ik weet niet goed hoe goed het zit met de reparatiegevoeligheid van een Mercedes uit die periode, maar van een IS250 zit dat wel goed. En ik kan er niks aan doen, maar bij mij leeft het beeld dat niet iedereen het onderhoud van een oudere E-klasse even goed uitvoert zoals de fabriek dat voorschrijft... Het gros van de Lexus-rijders denkt daar anders over.

Maar: jouw smaak, jouw voorkeur, jouw geld ->> jouw keuze 😄
 

Gebruikersnaam

Nieuw hier
10 apr 2021
5
0
1
Dat beeld wat jij hebt over E klasse en het onderhoud is zeker waar, maar ik denk dat dat dus óók bij Lexus gebeurt. Er zijn veel mensen die dan een premium auto willen rijden, maar vervolgens schrikken van de kosten. Rijden er een jaar of 2 mee door en verkopen hem weer (inclusief achterstallig onderhoud) verzekering maak ik mij trouwens niet druk om, ik betaal bijna evenveel voor mijn Octavia als voor de E klasse gek genoeg.. Dus voor de Lexus zal dat ook hetzelfde zijn.

Ik vind wegenbelasting en verzekering (tot op zekere hoogte) ook niet zo belangrijk. Het gaat mij vooral om onderhoud(kosten) dat die een beetje redelijk blijven. Ik rij ook maar 10k per jaar, en heb geen zin om bijvoorbeeld eerst 5000 euro aan achterstallig onderhoud weg te werken.

Je kunt vaak wel wat aflezen aan de staat van de auto maar ook niet alles.. Ik wil dit keer ook kopen van een particulier. Teveel autohandelaren die niks zeggen te weten, onderhoudsgeschiedenis is 'kwijt' en dat soort dingen, dan breng je hem naar een garage voor een check en is er van alles mis..

Toegegeven, je moet je best doen om een E klasse te slopen, maar het kan! Ik heb er een paar gezien tijdens mijn zoektocht, barst in de voorruit verneukt interieur olie-lekkage (dat dan, heus waar, echt van de kleppendekselpakking komt en ook maar 2 tientjes kost) Of de befaamde melding dat de SBC pomp stuk is, (maar die word tegenwoordig onder garantie vervangen als die stuk is) toen was dat ook prijzig, maar dan gaat het uiteraard alleen om remblokjes.

Anyway... Ik ga binnenkort gewoon proefrijden en kijken hoe een IS 200 mij bevalt, de auto heeft al 2 strepen voor bij mij, mooi interieur en exterieur, en de betrouwbaarheid schijnt dus goed te zijn. Maar ik vind een E klasse ook betrouwbaar, heeft mij nooit laten staan, dus ik vind dat wel een breed begrip.
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Betrouwbaarheid is gewoon goed, de kokerbalken zijn een issue, maar zelfs met deze reparatie meegenomen in de totaalkosten is het allemaal te overzien. (ik heb ze afgelopen jaar laten repareren). Het mooie van een IS300 t.o.v. een IS200 is dat ze best duur zijn maar ook hun waarde redelijk vasthouden. (en dat waanzinnige 2JZ blok natuurlijk). Ik zou wel even gaan rijden in een 200, ik ben bang dat je "iets" tekort komt tegenover je oude 3.2 ltr. Maar dat is puur een inschatting want de ook de 2 ltr 6 cilinder is een pareltje. Beide zijn 6 cilinder in lijn en die lopen van zichzelf helemaal in balans en dat merk je meteen. Ga proefrijden en genieten. Ter info, ik heb best heel veel gereden in mijn leven. De IS300 blijft tot ik mijn rijbewijs mag inleveren of mijn oudste zoon hem overneemt (ook autogek, doet HTS autotechniek in Arnhem)
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik heb een W211 gehad, 1 van de laatste de facelift de 320CDI. Ik was echt lekker actief op allerlei Benz fora, kan ook niet anders want heb de auto 3 jaar gehad en allerlei ellende gehad met die onverwoestbare Benz hahahaha. Not, ik heb de Lexus IS250 nu een jaar en heb er precies nooit wat mee, dodelijk saai want wat moet je op een forum neerpleppen als er niks stuk is of je niks te vragen hebt. Als je dus lekker actief wilt zijn op Internet (zoeken op Google en schrijven op Fora) dan ga voor een Benz, wat ook heerlijk is dat geldbuideltje lekker licht is want je blijf maar geld uitgeven aan de Money Pits. Ik put dus uit eigen ervaring, na een 5 serie van 10 jaar oud, toen een W211 laat ik de Duitsers liever in Duitsland. Hoop dat je er wat aan hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Wat Scotty over het hoofd ziet bij 2:40 is dat de auto kennelijk "amerikaans" onderhoud heeft gehad: "alleen iets doen als het echt niet anders kan". Het ziet er onder het klepdeksel belabberd uit: niet alleen lak maar ook zelfs corrosie van de ringen die de klepveren op hun plaats houden...Ik ben benieuwd hoe de hoofd- en drijfstanglagers er dan uit zien. Misschien toch beter wat vaker verversen met kwaliteitsmotorolie.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Als dat zo is, dan pleit dat juist voor de robuuste kwaliteit van die auto’s 😝. Scotty is soms moeilijk te verstaan, maar hij is wel erg enthousiast over Japanse auto’s in het algemeen, Lexus in het bijzonder. Waar dit model met de befaamde service nog eens extra bejubeld wordt 🤓
 

Gebruikersnaam

Nieuw hier
10 apr 2021
5
0
1
Ik heb een W211 gehad, 1 van de laatste de facelift de 320CDI. Ik was echt lekker actief op allerlei Benz fora, kan ook niet anders want heb de auto 3 jaar gehad en allerlei ellende gehad met die onverwoestbare Benz hahahaha. Not, ik heb de Lexus IS250 nu een jaar en heb er precies nooit wat mee, dodelijk saai want wat moet je op een forum neerpleppen als er niks stuk is of je niks te vragen hebt. Als je dus lekker actief wilt zijn op Internet (zoeken op Google en schrijven op Fora) dan ga voor een Benz, wat ook heerlijk is dat geldbuideltje lekker licht is want je blijf maar geld uitgeven aan de Money Pits. Ik put dus uit eigen ervaring, na een 5 serie van 10 jaar oud, toen een W211 laat ik de Duitsers liever in Duitsland. Hoop dat je er wat aan hebt.
Ik ken de verhalen van de 320 Cdi motoren wel ja.. Ik ken ook de verhalen van achterstallig onderhoudt, ik had een 320 benzine, maar die motoren is echt nóóit wat mee (de M112). Wat wel een serieus kwaaltje is van de eerdere bouwjaren is dat er koelvloeistof in de automaatbak kan komen (heeft de IS200 hier ook last van? Of iets anders automaat gerelateerd?) en de SBC pomp die na 15 jaar een keer stuk gaat (maar die valt gelukkig weer onder garantie)

Wat voor gezeik had jij dan met je W211? Is dat vooral slecht onderhoud gerelateerd (van de vorige eigenaar bedoel ik dan) of gewoon echt bullshit zoals elektronica die hapert ofzo en dat soort dingen. Sommige mensen lijken namelijk echt pech te hebben van wat ik lees, vooral met de diesels. Dan schiet die in noodloop en dat soort ongein, Mercedes onwaardig.

Ik hou van Mercedes, maar ben gelukkig geen fanboy (anders zou ik nóóit meer iets anders rijden) ik heb het idee dat Mensen bij Mercedes blijven en ze zo hoog aanprijzen omdat ze vroeger écht sterke auto's maakte, en dan refereer ik naar de W123/W124 en vooral de W201 (190D!)

Trouwens, BMW zou ik zelf echt nóóit kopen vanwege dus de verhalen dat het onderhoud nog 2x zo duur is als dat van Mercedes lol. Om dezelfde reden ook geen Volvo. Hoewel vag, ook geen Audi.

Maar Lexus zie ik zeker wel zitten! Wat voor mij goede auto's zijn, is de oude VAG meuk (van vóór 2005 zeg maar) Mercedes, maar dan wel bepaalde modellen, niet de jaren 90 modellen zeg maar.) en Lexus/Toyota maar ook alleen bepaalde modellen. Ik zou bijvoorbeeld zo'n RX niet aandurven, maar dat is ook qua kostprijs voor onderdelen, hoe zwaarder hoe duurder.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
De ANWB zegt een IS van de eerste generatie amper te kennen, omdat die "zeer betrouwbaar" is.

Datzelfde zegt de ANWB ook over de IS van de tweede generatie, eveneens "zeer betrouwbaar".

De RX van de tweede generatie krijgt overigens ook het predikaat: "zeer betrouwbaar".

En voor 't gemak wat de ANWB te vertellen heeft over de E-klasse (W211).

Kanttekening: Lexus en diesel is de uitzondering die de regel bevestigd. De IS220d en latere IS200d bleken niet probleemloos.

En wat onderdelenprijzen betreft; deze zijn bij Japanse auto's inderdaad niet goedkoop. Maar daar staat tegenover dat die vaak degelijker zijn uitgevoerd dan die van Europese of Amerikaanse fabrikanten. Dat maakt de prijs hoger. Maar de kans dat je buiten standaard onderhoud pech hebt met een dure reparatie is bij een Lexus statistisch gezien kleiner. De standaard onderhoudsprijzen zijn overigens vergelijkbaar met andere merken/modellen.

Wat ik persoonlijk leuke filmpjes vind die ook nuttig zijn, is de serie Klokje Rond van AutoWeek. Daar komen een aantal keuringen in voor van Lexus en Mercedes.

Als je in juni gaat kijken en proefrijden, heb je tijd om te lezen en te kijken en mogelijk de informatie er uit te halen waar je specifiek naar op zoek bent of wat je opvalt als je het tegenkomt. Dat kun je meenemen bij de proefritten om daar op te letten. Pak de borrelnootjes er lekker bij wanneer je Klokje Rond video's gaat kijken 😝
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik ken de verhalen van de 320 Cdi motoren wel ja.. Ik ken ook de verhalen van achterstallig onderhoudt, ik had een 320 benzine, maar die motoren is echt nóóit wat mee (de M112). Wat wel een serieus kwaaltje is van de eerdere bouwjaren is dat er koelvloeistof in de automaatbak kan komen (heeft de IS200 hier ook last van? Of iets anders automaat gerelateerd?) en de SBC pomp die na 15 jaar een keer stuk gaat (maar die valt gelukkig weer onder garantie)

Wat voor gezeik had jij dan met je W211? Is dat vooral slecht onderhoud gerelateerd (van de vorige eigenaar bedoel ik dan) of gewoon echt bullshit zoals elektronica die hapert ofzo en dat soort dingen. Sommige mensen lijken namelijk echt pech te hebben van wat ik lees, vooral met de diesels. Dan schiet die in noodloop en dat soort ongein, Mercedes onwaardig.

Ik hou van Mercedes, maar ben gelukkig geen fanboy (anders zou ik nóóit meer iets anders rijden) ik heb het idee dat Mensen bij Mercedes blijven en ze zo hoog aanprijzen omdat ze vroeger écht sterke auto's maakte, en dan refereer ik naar de W123/W124 en vooral de W201 (190D!)

Trouwens, BMW zou ik zelf echt nóóit kopen vanwege dus de verhalen dat het onderhoud nog 2x zo duur is als dat van Mercedes lol. Om dezelfde reden ook geen Volvo. Hoewel vag, ook geen Audi.

Maar Lexus zie ik zeker wel zitten! Wat voor mij goede auto's zijn, is de oude VAG meuk (van vóór 2005 zeg maar) Mercedes, maar dan wel bepaalde modellen, niet de jaren 90 modellen zeg maar.) en Lexus/Toyota maar ook alleen bepaalde modellen. Ik zou bijvoorbeeld zo'n RX niet aandurven, maar dat is ook qua kostprijs voor onderdelen, hoe zwaarder hoe duurder.
Hee, goeie middag, bij mij was het niet zozeer de motor maar zoveel electonica problemen dat het het hele jaar kerstverlichting was in mijn dashboard.
Vervelend was ook dat niet alleen de lampjes branden maar het ook allemaal niet werkte, er was nooit echt iets stuk maar de helft van de voorzieningen werkte gewoon niet meer, denk daarbij aan ABS, TRC, CC, enz enz. Echt om moe van te worden. Hij was echt en werd echt wel onderhouden maar de constante ellende met de electronica heeft me naar Lexus geleid die ik voorheen ook al gehad heb. Ik heb een IS200 gehad in 2001, super wagen net als de GS 300 en de IS 2e generatie die ik nu heb.