Gekraak rechtsachter in interieur SportCross

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Goedenavond,

Al vrij snel na aanschaf ongeveer negen maanden geleden een kraak rechtsachter bij hoek achterportier en achterbank. Neerklappen van de bank, rolhoes eruit maakt allemaal niet uit. Zeker bij het schuin oprijden van een parkeerplaatsoprit knarst en kraakt het. De leverende dealer heeft nu drie keer alle bekleding rondom die plek verwijderd en daarachter e.e.a. gesmeerd danwel vastgezet. Het is een tijd goed gegaan, maar nu is het weer in alle hevigheid terug. Je hoort het nu ook bij rijden over een klinkerweg.

Hun aanpak leek dus te helpen, maar niet definitief. Ik heb nog garantie op deze kraak, maar geef ze graag de nodige tips mee. Iemand bekend met deze klacht en waar te zoeken of op te lossen?

Grt.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
1. Stereo harder
2. oordopjes
3.geen parkeerplaatsopritten oprijden
4.klinkerwegen vermijden
5.lilliputter met buitengewoon goed gehoor onder achterbank leggen met hoofd naar rechterzijde gericht

6. Ik zit je maar wat te stangen want ik heb geen idee.....en ben in een melige bui
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
In eerste instantie zul je het geluid/bewuste plek moeten isoleren/pinpointen. Dat lijkt enigszins gelukt.

Dan is het de lastige taak de 'kraak' te proberen te onderscheiden naar:
- schurend/piepend geluid, frictie van materialen die over elkaar heenschuiven.
- krakend geluid, vervorming plastic delen of bevestigingspunten (clips), stoel- of bankdelen (leer).
- combi van hierboven.

Wat je inmiddels kunt constateren is dat smeren (tijdelijk) helpt. Dat houdt in dat het smeermiddel in tijd 'vervliegt' of het middel op de bewuste plek 'weggeschrapt' wordt.

In veel gevallen zijn het bevestigingspunten (clips) van b.v. kunstof (beklede) panelen die door ouderdom/slijtage geen sterke verbinding meer vormen, deze dienen vervangen te worden. Daarnaast kunnen de randen van panelen (achterzijde) tegen de carrosserie wrijven (kun je smeren wat je wilt, komt bijna altijd terug in tijd).

In veel gevallen helpt het als dunne 'strip' isolatiemateriaal aangebracht wordt. Je komt dat ook wel vaak tegen achter panelen van het dashboard. Probleem is dat die strips meestal uitdrogen/vergaan in tijd. Ook vervangen dus, of indien niet aanwezig, aanbrengen.

Die 'lilliputter' is zo gek nog niet, het kan helpen als iemand achterin druk uitoefent op diverse verdachte panelen of plekken.

Niet zo lang geleden war er nog een topic over krakende stoelen, waarbij het bevestigingspunt van de stoel debet was...

Uit ervaring weet ik dat smeren alleen meestal geen langdurige oplossing brengt..
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
IN de Duits/Limburgse grensstreek hoor je vaak de uitdrukking; wer joet smeirt der joet feirt.
Betekent zoiets als: wie zijn auto goed smeert heeft er weinig problemen mee.Zit toch wel wat in...
Maar kennelijk hebben ze vorige keer de pijnlijke plek gevonden aangezien het geluid een tijdje weg was.
Zoek een gespecialseerd bedrijf dat strips/clips/dubbelzijdige tape etc in silicone/polyurethaan of ander modern materiaal levert, daar moet je een eind mee komen. Je kunt innotec eens proberen.
En In de gouden gids even kijken onder rent-a-put voor een lillyputter..
Dadelijk worden we vanuit Amerika ook nog aangeklaagd voor gebruik van het woord lillyputter, is daar afgeschaft waarna ze het over short people hadden, maar daar heeft Randy Newman met zijn hit"short people": een eind aan gemaakt. Nu gebruiken ze daar de term "vertically challenged". I shit you not!! Maar ja, ik las elders op dit forum dat een of andere azijnpisser in de USA zelfs zeurde over een spraakaccent in een reclame....Dus laten we maar uitkijken..... NOT!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
USA zelfs zeurde over een spraakaccent in een reclame....Dus laten we maar uitkijken..... NOT!
Ja, maar voor dat land geldt Dutch=Duits...

Dus daar komen we goed mee weg :p

Maar goed, OT maar weer..
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ondertussen zelf redelijk kunnen vaststellen waar het geluid vandaan komt. Als ik op het niet neerklapbare deel van de achterbank rechtsachter druk (tegen de zijwand onder het raam) en beetje frummel aan het plastic hoedenplankhouderunitdingesgeval, dan is het weer een a twee dagen weg. Ga kijken of ik nog verder kan vaststellen waar het precies in zit. Dat tezamen met jullie adviezen leg ik dan bij de dealer neer om het definitief op te lossen.
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
je kunt dat lederen gedeelte er vrij makkelijk uithalen je zou er bijvoorbeeld eens achter kunnen kijken....
er zit 1 boutje aan de onderkant onder de achterbank.
deze kun je er met wat trekbewegingen aan de voorkant uitkrijgen (even doortrekken gaat namelijk niet heel van zelf zeker niet als het de eerste keer losgaat)
dan komt het boutje tevoorschijn aan de onderkant van het lederdeel.
je schuift hem naar boven weg met een naar beneden gehaalde achterbank.
ne komt er een groot gat tevoorschijn.... kijk eens of je hier iets tegenkomt wat niet goed vast zit oid.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Yeah, goed nieuws. Nog steeds kraakvrij :D

En niet dankzij de dealer, maar via een auto-accessoiresinbouwspecialist. Zij zijn mijn huisleverancier en vrije loop-in voor alles voor verlichting, audio en dergelijke. Kritisch als ik ben op rammels, kraakjes en het voorkomen van schade weten zij daar heel goed mee om te gaan. Plus het feit dat zij regelmatig hele interieurs uit elkaar schroeven om complete installaties in te bouwen.

Dus maar eens aan hen gevraagd. Achterbankzitting lag er zo uit. Daarna vaste leuningsdeel. Op een aantal punten haakt dat in de carrosserie. Daar zag je krassen van het bewegen op zitten. Alle delen die in contact komen met metaal zijn voorzien van rubber of vilttape. Alles weer goed vastgezet en getest.

Kwam toch vrij snel de kraak weer terug. Tijd mee gereden en delen losgehad en bank neergeklapt. Bleek het in het slot te zitten. Bank omhoog, kraak of knarsen zo weer terug. Het is de haak die over het oog heen en weer glijdt tijdens (licht) torderen van de carrosserie. Daarop hebben zij het slot openmaakt. Wat ik eerder al zag is dat de rubberen stootblokjes, in het slot naast de haak, door ouderdom ingedeukt zijn. Daarop hebben zij twee rubberen strookjes in slot gemonteerd. Resultaat geen metaal op metaal meer.

Ik rij nu een paar weken rond in een volkomen rammel- en kraakvrije auto. Me happy :mrgreen: