geluid koppeling

jorisvdedb

Hoort erbij
30 dec 2010
55
0
0
Hallo,

Ik heb sinds deze week een luid lawaai aan mijn koppeling. Als ik die induw en vooral als ik hem loslaat.
Ik ben naar de lexus garage gereden en daar vertelden ze me dat er niets aan te doen is tenzij het hele geheel uit elkaar halen en helemaal opnieuw invetten :O
Ze zeiden er wel bij dat het absoluut geen kwaad kon, alleen maar lastig omdat het lawaai maakt.

Heeft er iemand van jullie hier ervaring mee gehad? Is er een andere optie?

Grtz Joris
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ja ok bij het optrekken zeg maar, dit komt vaker voor bij diverse auto's. Vaak is dit het gevolg van koppelingsmisbruik, het kan ook zomaar komen.

Het probleem zit hem in het hart van de koppelingsplaat, dit is los t.o.v. de voering. Deze kunnen iets verdraaien (dit is mm werk), dit word gedempt met veren. Het geluid wat je hoort is het bewegen van deze delen doordat de veren wat minder worden en er wat meer ruimte op de delen komt.

Hier is niets aan te doen behalve de koppeling compleet te vervangen. Maak je geen zorgen want je auto blijft gewoon rijden met dit geluid, kan hij heel oud mee worden.



gr. koen
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
595
48
28
Goed om te horen. Bij een proefrit een tijdje geleden met een IS hoorde ik een vergelijbaar geluid. Ik kon het toen nog niet goed plaatsen, maar het kwam op dat moment wat minder vertrouwelijk over. Het was echter een van de vele kraakjes en kreuntjes die bij het rijden ontstonden.
 

jorisvdedb

Hoort erbij
30 dec 2010
55
0
0
@kwp: ok danku voor de uitleg, dan zal ik mijn subwoofer iets luider zetten dat ik het geluid niet hoor :)
ik ben wel blij dat het geen kwaad kan, mijn auto verdient namelijk het beste van het beste :)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
jorisvdedb zei:
@kwp: ok danku voor de uitleg, dan zal ik mijn subwoofer iets luider zetten dat ik het geluid niet hoor :)
ik ben wel blij dat het geen kwaad kan, mijn auto verdient namelijk het beste van het beste :)



sub woofers zijn goede probleem oplossers ;)



gr koen
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Het is waarschijnlijk het druklager welke je hoort, komt door misbruik van de koppeling, te lang ingetrapt houden bij een stoplicht e.d..

Wat KWP omschrijft is het niet helemaal, van de slappe veren in de koppelingsplaten gaat de koppeling stuiteren bij het optrekken, als je de auto even in zijn achteruit zet en de koppeling op laat komen is het probleem even opgelost.

Druklager komt vaker voor, kan een auto heel oud mee worden. :D
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Wat jij zegt is het juist niet, een defect druklager hoor je vooral bij losse koppeling en niet bij optrekken.

En leg me gelijk even uit hoe het probleem van de veren opgelost kan worden door achteruit te rijden, je koppeling blijft nog steeds dezelfde kant op draaien....

gr. koen
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Heb jarenlang een HI-Ace greden met dit probleem, nu heeft de hi-lux er ook last van, maar door iets andere krachtsoverbrenging of zetten van de veren werkt het wel, is uit de praktijk geboren, ja gaat vanzelf zoeken om het probleem op te lossen, want (beetje doemdenken) als je het niet meer hoort is het probleem weg, toch,...?

In Taxi Avensissen schijnen ze die veren gewoon vast te lassen. ;) is het probleem ook opgelost.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
kwp zei:
Nooit meegemaakt bij Hiace maar goed, vind het maar een raar verhaal.



gr. koen


HI-ace 2.5 d4d van de eerste serie hadden er last van terwijl de bak hetzelfde is als van een 2.4 diesel. Tot 2 x toe de koppeling vervangen onder garantie, een collega had er ook last van, was precies van dezelfde serie. Dus toch wel een probleempje. Maar goed ,je leert er mee leven.