Geluid uit kachel bij opstarten auto

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 3623
  • Startdatum
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Wanneer je de auto na een rit achterlaat en de volgende ochtend weer opstart, stelt de climate control zich logischerwijs opnieuw in. Het interieur is weer koud en de kleppen van de verwarming gaan terug in een andere stand.

Sinds enkele weken gaat dit verzetten automatisch met een enorm gekraak/gejank. Ik vermoed dat de kleppen 'droog' zijn. Heeft iemand ervaring om dit te smeren of tips hoe je hier makkelijk bij kan komen?

Nu klinkt het 's ochtends vaak alsof iemand een enorme ruft laat 🤣 Grappig voor een keer, maar niet elke ochtend opnieuw. En al helemaal niet als iemand met je meerijdt en zegt: Is dit nou Lexus joh? 🧐
 
  • Haha
Waarderingen: robtp09 en Henri27
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Gevonden (incl. filmpje in de openingspost).


Veelvoorkomend probleem dus. Nog even zoeken wat voor mij de oplossing is. Die hele matrix vervangen is mij wat te gortig. Wellicht kan ergens iets gesmeerd worden.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het klinkt inderdaad als een "scharnier" in een of andere griezelfilm. Er zijn twee voor de hand liggende oplossingen: ten eerste smeren met een beetje dunne olie. dat zal waarschijnlijk niet permanent het probleem oplossen. er is een beste kans dat het aanvankelijk helpt maar dat het geluid na een paar koude nachten terug komt omdat condens zich weer heeft afgezet en zich heeft vermengd met plaatselijk aanwezig stof, resulterend in een kleverige substantie dat voor de "opstartproblemen" op een mistige morgen zorgt. Een tweede aanpak is het scharnier reinigen en goed droogmaken. Naast uit elkaar nemen kan bespuiten met contactcleaner mogelijk helpen. Het reinigingsmiddel verdampt na verloop van tijd waarbij een schoon en niet klevend oppervlak achterblijft. Het echte probleem is uiteraard het smeermiddel of de cleaner op de juiste plaats te krijgen. Mogelijk dat het lukt door dewoon gericht op het scharnier te spuiten en meteen daarna of eventueel tijdens het bespuiten met reiniger het scharnier door veranderen van de temperatuurverstelling te laten bewegen waarbij het zichzelf schoon zou poetsen.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Gevonden (incl. filmpje in de openingspost).


Veelvoorkomend probleem dus. Nog even zoeken wat voor mij de oplossing is. Die hele matrix vervangen is mij wat te gortig. Wellicht kan ergens iets gesmeerd worden.
Je hebt mijn dag gemaakt!

Ik lig hier over de grond te rollen van het lachen om dat filmpje... Vooral met in gedachte de laatste alinea van je eerste post hierover 😂

Neemt natuurlijk niet weg dat het voor jou heel zuur is..
Hoop dat je t opgelost krijgt 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Nou ja heel zuur valt wel mee. Je hoort het niet élke dag, hooguit 4 van de 5 ochtenden :p Maar zoals Romke aangeeft hangt het inderdaad erg van het weer af. Maar aanwezig is het in dat geval zeker en hard ook haha.

Eens kijken of het lukt om er bij te komen. Heb wat tutorials gekeken om bv de radio te vervangen, word er eng van hoeveel dash je uit elkaar moet halen daarvoor.. :)