Geluid van de parkeerrem?

green-space-guy

Hoort erbij
12 jan 2026
25
56
13
Hoi,
Telkens als ik na remmen tot stilstand kom, de rem ingetrapt houd, hoor ik een vrij aanwezig geluid (lijkt van achteren te komen) waarbij de auto in de parkeerrem lijkt te gaan.

Het is niet altijd, maar wel vrij vaak. Het doet een beetje af aan de rijervaring. Vooral in filerijden, waarbij je vaak tot stilstand komt, is het irritant.

Hebben jullie dit ook in de IS? Kan het kwaad op lange termijn? Als het niet duidelijk is wat ik bedoel zal ik het eens opnemen.

Hoi,
Telkens als ik na remmen tot stilstand kom, de rem ingetrapt houd, hoor ik een vrij aanwezig geluid (lijkt van achteren te komen) waarbij de auto in de parkeerrem lijkt te gaan.

Het is niet altijd, maar wel vrij vaak. Het doet een beetje af aan de rijervaring. Vooral in filerijden, waarbij je vaak tot stilstand komt, is het irritant.

Hebben jullie dit ook in de IS? Kan het kwaad op lange termijn? Als het niet duidelijk is wat ik bedoel zal ik het eens opnemen.
Ik herken het wel geloof ik.
Als ik tot stilstand kom en ik heb het rempedaal niet diep genoeg ingedrukt dan hoor ik wat 'gekraak'; de auto wil gaan rollen maar de rem houdt 'm net niet stevig genoeg vast. Na het rempedaal helemaal ingedrukt te hebben is het geluid weg.
Zoiets?

de auto wil gaan rollen maar de rem houdt 'm net niet stevig genoeg vast. Na het rempedaal helemaal ingedrukt te hebben is het geluid weg
Als dat is wat @green-space-guy bedoelt, dan heb ik dat ook. De auto wil dan gaan kruipen maar dan heb ik de rem net niet ver genoeg ingetrapt. Als ik de rem iets verder intrap, dan is het geluid direct weg. M.a.w. het geluid zoals ik dat hoor is direct gekoppeld aan hoe ik het rempedaal bedien tijdens filerijden. Of rustig aanremmen voor een stoplicht bijvoorbeeld.

En als je stilstaand de term te ver intrapt dan activeer je de Hill Start Assist. Deze houdt de rem iets langer vast zodat je na wegrijden niet naar achteren rolt. Wellicht dat dat het is?

En als je stilstaand de term te ver intrapt dan activeer je de Hill Start Assist. Deze houdt de rem iets langer vast zodat je na wegrijden niet naar achteren rolt. Wellicht dat dat het is?
Die hill assist wordt bij mij pas geactiveerd als ik de rem echt tot de bodem intrap. Dat doe ik normaal gesproken nooit en hoeft ook niet.

Afremmen, voor een stoplicht ofzo, doe ik vrij rustig (zo veel mogelijk regenereren). Dan druk ik dus lichtjes de rem in, genoeg om af te remmen.
Als ik met diezelfde pedaaldruk stil wil blijven staan dan krijg ik dat geluid. Dus bij volledige stilstand moet ik de rem dus wat meer intrappen (maar niks extreems dus).
Ik vermoed dat een niet-hybride hier geen of minder last van heeft (aanname!).

Hoi,

Zeker herkenbaar, maar inderdaad zoals @Boye suggereert herken ik hierin de Hill Assist / Hill Hold functie. Verder stoor ik mij er niet aan tijdens filerijden etc.

Zeker herkenbaar, maar inderdaad zoals @Boye suggereert herken ik hierin de Hill Assist / Hill Hold functie. Verder stoor ik mij er niet aan tijdens filerijden etc.
Zal straks eens zien (horen) of, bij mij, die hill hold überhaupt een bepaald geluid maakt. Ik gebruik het zo zelden tot nooit dat ik het geeneens meer weet.
In m'n vorige auto, een hybride Toyota, wel af en toe gebruikt maar ook daar staat me bij dat ik niks bijzonders hoorde. En dat principe zal vast hetzelfde zijn.

Ik herinner me eigenlijk juist dat de IS300h een Hill-Start Assist heeft, zonder enige terugkoppeling of bijgeluiden. In het begin heb ik - vlak na aankoop - als test het rempedaal een aantal keer volledig ingetrapt bij het verkeerslicht, maar dit activeerde niets. Toen eens nagelezen in de handleiding hoe dit werkt, toen bleek dat het systeem zorgt dat de auto een x-aantal seconden geremd blijft staan na lossen rempedaal. Dit zodat je gas kan geven zonder dat de auto naar achter zou kunnen rollen. Of dit door de bouwjaren heen veranderd is, weet ik niet. In ieder geval had de facelift IS300h (bwj 2017) van een kennis dezelfde werking op dit punt als mijn IS. De mijne was van 2013. Een echt geluid van achteren na tot stilstand komen herinner ik me verder ook niet.. Er zit geen elektrische parkeerrem op, dus dat kan het niet zijn. Het enige wat ik me kan bedenken qua 'elektrische geluidjes' - echter dat komt weer uit de motorruimte - is de elektrische rembekrachtiger. Verder zou je inderdaad zoals anderen zeggen het gekraak van de remmen kunnen horen, als je de rem lichtjes vasthoudt.

Bij de CT200h was de Hill-Start Assist overigens wel anders, dan moest ik het rempedaal volledig intrappen, dan begon het ABS-lampje te knipperen gevolgd door een piepje en dan stond de auto even geremd, zodat je de tijd had gas te geven.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Bij de CT200h was de Hill-Start Assist overigens wel anders, dan moest ik het rempedaal volledig intrappen, dan begon het ABS-lampje te knipperen gevolgd door een piepje en dan stond de auto even geremd, zodat je de tijd had gas te geven.
Zo ging dat bij de 2013 Prius ook (logisch, die 2 zijn in de basis identiek).
De IS geeft idd niet aan dat je hill hold werkt of niet.