Geluidsinstallatie volume wijziging bij veranderen snelheid?

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Ik ben al vele jaren niet anders gewend dan dat de geluidsinstallaties in mijn auto's voorzien zijn van zgn SCV (speed controlled volume) soms alleen te activeren via menu, soms toename ook te customizen via menu.
Dat betekent dat bij toenemen van de snelheid automatisch het volume van de installatie toeneemt om een gelijke geluidsbeleving te behouden.

In mij 2020 RX kan ik niet vinden hoe dit te activeren/ te customizen met als gevolg dat ik bij hogere snelheid regelmatig het volume zelf harder zet, zou toch niet nodig moeten zijn.
Ik vind de RX trouwens bij wat hogere snelheden (>120 Km/h) niet echt stil qua rij(wind) geluiden, teleurstellend voor een auto die als luxe bekend staat, waardoor ik hier nog meer behoefte aan heb dan in één van mijn andere auto's, die is wat dat betreft duidelijk stiller (wel voorzien van acoustisch glas en anti-geluid generator) en kan ik bij die het SCV wel in menu naar wens instellen..

Mis ik iets in het instel menu van de RX?
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
384
63
Je zou dat in moet kunnen stellen in de instellingen van het audiosysteem, bij Lexus heet het ASL (Automatic Sound Levelizer) en vgm kun je het per bron apart instellen....
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Je zou dat in moet kunnen stellen in de instellingen van het audiosysteem, bij Lexus heet het ASL (Automatic Sound Levelizer) en vgm kun je het per bron apart instellen....
Robtp09, bedankt, ik heb de ASL in het soundmenu gevonden, kan ik per geluidsbron instellen en stond bij mij al bij alle bronnen aan, kan alleen aan/uit, je kan geen toename level aangeven.
Ik zag bij googelen dat er bij sommige modellen in het ASL venster te zien is hoeveel er gecorrigeerd wordt als je sneller gaat rijden, maar die functie is er bij de RX blijkbaar niet.
Punt blijft alleen dat ik totaal niets merk van enig volume toename effect, bij sneller rijden/meer windlawaai etc verdwijnt het geluid naar de achtergrond, moet ik zelf volume opschroeven terwijl dit bij al mijn vorige en huidige andere auto's die dit soort speed controlled volume functie hebben wel merkbaar is, ik niets hoef daar te doen, raar hoor.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
251
147
43
Ik merk dat de asl functie heel geleidelijk gaat. Vooral als je in een stille auto zoals en Lexus rijdt. Als het verschil te groot is dan werkt dat irritatie in de hand. En wat mij betreft beter dat het automatisch gaat, daarmee voorkom je dat dit steeds aangepast moet worden. Het verschil in volume wordt gemeten en dan automatisch toegepast. Maar dat is wel subjectief en afhankelijk hoe men dit waarneemt.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
453
63
Ik merk de werking in m’n IS250 goed. Ik hoor het duidelijk z’n werk doen en zie ook een kleine indicator op het touchscreen hoeveel het volume gecompenseerd wordt. (Hoe harder ik rij, hoe beter de muziek klinkt :LOL:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
Op mijn GS gen 4 uit 2012 zit ook ASL. Er valt behalve aan/uit niet iets aan in te stellen. Volgens de handleiding zou het geluidsniveau automatisch worden aangepast aan rijsnelheid, windgeruis en andere stoorgeluiden - voor zowel lage, midden en hoge tonen. Ik heb ook de indruk dat voor mij de instelling niet optimaal is, bij hogere rijsnelheid heb ik de neiging het volume iets op te schroeven.

Als het inderdaad klopt dat de aanpassing van het volume bij lage, midden en hoge tonen verschillend is, kan ik me voorstellen dat niet iedereen daarover tevreden zal zijn. Een ouder iemand neemt een bepaalde mix van verschillende tonen op latere leeftijd anders waar dan op jonge leeftijd. Dat zou eigenlijk een individueel instelbare aanpassing vragen, aan te passen aan de bij de bestuurder inmiddels voortgeschreven "aftakeling".
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
251
147
43
Op mijn GS gen 4 uit 2012 zit ook ASL. Er valt behalve aan/uit niet iets aan in te stellen. Volgens de handleiding zou het geluidsniveau automatisch worden aangepast aan rijsnelheid, windgeruis en andere stoorgeluiden - voor zowel lage, midden en hoge tonen. Ik heb ook de indruk dat voor mij de instelling niet optimaal is, bij hogere rijsnelheid heb ik de neiging het volume iets op te schroeven.

Als het inderdaad klopt dat de aanpassing van het volume bij lage, midden en hoge tonen verschillend is, kan ik me voorstellen dat niet iedereen daarover tevreden zal zijn. Een ouder iemand neemt een bepaalde mix van verschillende tonen op latere leeftijd anders waar dan op jonge leeftijd. Dat zou eigenlijk een individueel instelbare aanpassing vragen, aan te passen aan de bij de bestuurder inmiddels voortgeschreven "aftakeling".
Dat zou betekenen dat elke bestuurder "ingemeten" zou moeten worden. Maar ik snap wat je uitlegt.
En geluidskwaliteit is zéér subjectief. Elke persoon hoort weer anders. Daar maken audio boeren al decennia misbruik van door je een peperdure geluidsinstallatie aan te smeren..
Maar voor mij werkt de ASL functie uitstekend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Zojuist even getest:
Bij stilstand blijft het volume hetzelfde, bij 100km/h gaat het volume iets omhoog. Werkt prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
384
63
Ik kan het in de NX (2017 met ML) ook alleen maar aan- of uitzetten. Staat bij mij ook altijd aan en als het al werkt dan is de verhoging van het volume heel erg subtiel, zó subtiel dat ik het met mijn door motorrijden geteisterde oren niet merk en zo nu en dan een zwengel aan het volume moet geven.
Ik zal er eens extra op letten aankomende dagen. Ik had ooit een Prius 3 en daarin waren de volumewisselingen wél duidelijk waarneembaar, dus ik weet hoe het anders kan.
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Ik kan het in de NX (2017 met ML) ook alleen maar aan- of uitzetten. Staat bij mij ook altijd aan en als het al werkt dan is de verhoging van het volume heel erg subtiel, zó subtiel dat ik het met mijn door motorrijden geteisterde oren niet merk en zo nu en dan een zwengel aan het volume moet geven.
Ik zal er eens extra op letten aankomende dagen. Ik had ooit een Prius 3 en daarin waren de volumewisselingen wél duidelijk waarneembaar, dus ik weet hoe het anders kan.
Dat dus...., ik heb inmiddels vele auto's met een dergelijk systeem gehad (vaak ook ook de mate van volume toename zelf instelbaar) soms werkten deze puur snelheidsafhankelijk, soms ook d.m.v. door microfoontje gemeten lawaaitoename in de auto en was werking altijd duidelijk merkbaar als in: hoefde bij toename snelheid/ omgevingslawaai nooit volume zelf bij te stellen(y).
Bij de RX werkt dit dus niet zo, als er al een zoals door anderen benoemde subtiele volume toename is, dan is deze onvoldoende want is (voor mij) niet merkbaar :( bij deze heb ik wel de behoefte om zelf het volume op te schroeven, jammer, is dus onvoldoende functionerend(n)
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Het is subtiel, voor de mijne lijkt het goed te werken.
Zet de wagen in "P" en set ASL aan en weer uit, je zou geen verschil moeten horen.
Doe nu hetzelfde bij hoge snelheid en je merkt het meteen. (Hoeft geen 200km/h te zijn hoor.)
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Bobusa

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
453
63
Is er een pre-set voor ASL-volume aan te passen via techstream of via carista bijvoorbeeld?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ik merk de werking in m’n IS250 goed. Ik hoor het duidelijk z’n werk doen en zie ook een kleine indicator op het touchscreen hoeveel het volume gecompenseerd wordt. (Hoe harder ik rij, hoe beter de muziek klinkt :LOL:)
Ik vind het in de IS 2e gen ook vooral heel erg storend, dus meteen uitgezet. Het geluid van de radio wordt niet evenredig harder met het motor/buitengeluid. En het "u hebt de grens overschreden" is juist altijd veel te zacht omdat dat altijd net op de Autobahn is waar het gas er vol op gaat :LOL:
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: robtp09 en D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
Ik vind het in de IS 2e gen ook vooral heel erg storend, dus meteen uitgezet. Het geluid van de radio wordt niet evenredig harder met het motor/buitengeluid. En het "u hebt de grens overschreden" is juist altijd veel te zacht omdat dat altijd net op de Autobahn is waar het gas er vol op gaat :LOL:
Ik zou juist dat gebler van die mevrouw met haar "u hebt de grens overschreden" wel eens de nek om willen draaien. Als je meer dan 30 jaar in een grensdorp woont, weet je zo langzamerhand wel waar die grens ligt en hoef je daar niet dagelijks meerdere malen door dat ingeblikte vrouwmens aan te worden herinnerd.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Bobusa

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
De eerste keer dat ik dat hoorde schrok ik me het apelazarus. Ik dacht wat heb ik nu dan weer verkeerd gedaan :rolleyes:
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
69
53
18
Heb vanmiddag even gelet op het ASL-verhaal bij de overgang van soorten asfalt.
Volgens mij wordt het volume niet anders, maar het geluid wel.
het klinkt alsof bepaalde frequenties iets harder/helderder klinken als er geluid op die frequenties is.
Maar in de handleidingen kan ik er niets over vinden, helaas.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ik zou juist dat gebler van die mevrouw met haar "u hebt de grens overschreden" wel eens de nek om willen draaien. Als je meer dan 30 jaar in een grensdorp woont, weet je zo langzamerhand wel waar die grens ligt en hoef je daar niet dagelijks meerdere malen door dat ingeblikte vrouwmens aan te worden herinnerd.
Ik woon ook in een grensstad, dus ik ken het. Maar goed, vaakt overstemt het motorgeluid toch die vrouw op dat moment. Alleen valt het wel op dat de muziek daarvoor via de linkerspeaker wordt onderbroken, dus je denkt dat er iets mis is met je speakers :p
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
384
63
Het is subtiel, voor de mijne lijkt het goed te werken.
Zet de wagen in "P" en set ASL aan en weer uit, je zou geen verschil moeten horen.
Doe nu hetzelfde bij hoge snelheid en je merkt het meteen. (Hoeft geen 200km/h te zijn hoor.)
Gisteren ff heen en weertje Limburg gedaan, ASL aan- en uitgezet en inderdaad best wel aardig verschil in volume, het werkt dus wel degelijk (y)
Goeie tip Higgie!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa