- 30 okt 2024
- 31
- 33
- 18
In mijn vak (vastgoed fotogafie) is AI al een jaar of twee aanwezig en de ontwikkelingen gaan echt heel erg hard. Ik heb het dan over het nabewerken van foto’s o.a. in PhotoShop. Ik heb het met beide armen omhelst en AI is mijn grote vriend geworden. Staat er bv een auto op straat die ik daar liever niet wil zien, dan trek ik er een selectie vierkant omheen en vertel PS dat hij daar een blauwe RX450H van moet maken. Om maar even een willekeurig voorbeeld te noemen ;-) en poef, daar staat een blauwe RX450H. Snel naar buiten gerend, maar helaas, op de parkeerplaats (nog) de Fabia.
Onze zoon is de laatste tijd erg bezig met AI als in Chat GPT en Gemini (Google). Ik heb beide programma’s op de iPads staan en Gemini is de gratis versie, maar kan minder dan Chat GPT. In de gratis versie van laatstgenoemde heb je per dag beperkte zoek/opdracht mogelijkheden. Zit je aan de tax, dan moet je een poos wachten, of je trekt de knip voor toegang tot een nog uitgebreidere versie.
Mijn advies: niet aan beginnen, want het is super verslavend!!!
Anyways, afgelopen woensdag bij een bekende handelaar wezen kijken en proefrijden en ik was geïnteresseerd in de energieopwekking van de RX. Hij had het over een generator en ik dacht: ‘er zit toch helemaal geen generator in als een alternator of wisselstroomdynamo’ Nou, die vraag stelde ik dus aan Gemini en er rolde een heel begrijpelijke uitleg uit, over hoe het hele systeem nu eigenlijk werkt. Ik citeer , nou ja bijna dan. De twee elektromotoren die de wagen aandrijven kunnen ook functioneren als generator, een elektrische stroom opwekken. Dus: 1: aandrijven en de wagen gaat rijden, 2: aangedreven worden door de wagen, tijdens remmen, waardoor de kinetische energie wordt omgezet in elektrischer stroom en de wagen hierdoor dus afgeremd wordt, of 3: aangedreven worden door de benzinemotor waardoor er ook elektrische energie wordt opgewekt. Dit gebeurd op elk moment wanneer de accuspanning te laag wordt. Tussen de benzinemotor en de elektromotoren zit de hybride transaxle, dit is een complex apparaat dat de drie motoren en de transmissie integreert. Deze beheerd ahw de energiestroom tussen deze componenten en zorgt voor een efficiënte werking van het hybride systeem.
Mijn volgernde vraag aan de verkoper was -hij zat op mijn verzoek naast mij tijdens de proefrit- wat het verschil was tussen CVT en E-CVT, want volgens mij staat de E enkel voor elektronische aansturing. Deze vraag was de volgende aan Gemini. Het mooie is dat Gemini en Chat GPT bij het onderwerp blijven, dus ik hoefde alleen te vragen of er een duwketting in de ECVT zit. Weer een zeer duidelijke uitleg gegeven. Geen duwketting zoals in traditionele CVT’s, maar een planeetstelsel. Deze prachtige constructie combineerd en verdeeld de krachten (power) van de drie motoren. Hierdoor krijg je dus die heerlijke, soepele en traploze overgang tussen aandrijving door de elektromotoren en/of de benzinemotor.
Uiterst interessant allemaal voor deze -heel lang geleden- opgeleide WtB-er en MvT-er
Wellicht voor velen de bekende gesneden Twentse ontbijtkoek, maar voor de enkeling -zoals mois- erg interessant leesvoer.
Verder ga ik nog veel vragen stellen, is de RX goed/zinvol te ‘chippen’, wat is de beste diefstal beveiliging of ….. de sky is de spreekwoordelijke limit zeg maar.
Fijne avond verder!
Met een vriendelijke groet van Raymond
Onze zoon is de laatste tijd erg bezig met AI als in Chat GPT en Gemini (Google). Ik heb beide programma’s op de iPads staan en Gemini is de gratis versie, maar kan minder dan Chat GPT. In de gratis versie van laatstgenoemde heb je per dag beperkte zoek/opdracht mogelijkheden. Zit je aan de tax, dan moet je een poos wachten, of je trekt de knip voor toegang tot een nog uitgebreidere versie.
Mijn advies: niet aan beginnen, want het is super verslavend!!!
Anyways, afgelopen woensdag bij een bekende handelaar wezen kijken en proefrijden en ik was geïnteresseerd in de energieopwekking van de RX. Hij had het over een generator en ik dacht: ‘er zit toch helemaal geen generator in als een alternator of wisselstroomdynamo’ Nou, die vraag stelde ik dus aan Gemini en er rolde een heel begrijpelijke uitleg uit, over hoe het hele systeem nu eigenlijk werkt. Ik citeer , nou ja bijna dan. De twee elektromotoren die de wagen aandrijven kunnen ook functioneren als generator, een elektrische stroom opwekken. Dus: 1: aandrijven en de wagen gaat rijden, 2: aangedreven worden door de wagen, tijdens remmen, waardoor de kinetische energie wordt omgezet in elektrischer stroom en de wagen hierdoor dus afgeremd wordt, of 3: aangedreven worden door de benzinemotor waardoor er ook elektrische energie wordt opgewekt. Dit gebeurd op elk moment wanneer de accuspanning te laag wordt. Tussen de benzinemotor en de elektromotoren zit de hybride transaxle, dit is een complex apparaat dat de drie motoren en de transmissie integreert. Deze beheerd ahw de energiestroom tussen deze componenten en zorgt voor een efficiënte werking van het hybride systeem.
Mijn volgernde vraag aan de verkoper was -hij zat op mijn verzoek naast mij tijdens de proefrit- wat het verschil was tussen CVT en E-CVT, want volgens mij staat de E enkel voor elektronische aansturing. Deze vraag was de volgende aan Gemini. Het mooie is dat Gemini en Chat GPT bij het onderwerp blijven, dus ik hoefde alleen te vragen of er een duwketting in de ECVT zit. Weer een zeer duidelijke uitleg gegeven. Geen duwketting zoals in traditionele CVT’s, maar een planeetstelsel. Deze prachtige constructie combineerd en verdeeld de krachten (power) van de drie motoren. Hierdoor krijg je dus die heerlijke, soepele en traploze overgang tussen aandrijving door de elektromotoren en/of de benzinemotor.
Uiterst interessant allemaal voor deze -heel lang geleden- opgeleide WtB-er en MvT-er

Wellicht voor velen de bekende gesneden Twentse ontbijtkoek, maar voor de enkeling -zoals mois- erg interessant leesvoer.
Verder ga ik nog veel vragen stellen, is de RX goed/zinvol te ‘chippen’, wat is de beste diefstal beveiliging of ….. de sky is de spreekwoordelijke limit zeg maar.
Fijne avond verder!
Met een vriendelijke groet van Raymond
Laatst bewerkt: