Gerammel oplossen

13 jun 2019
179
54
28
Vanaf het begin (2019) vielen de rammeltjes en kraakjes in mijn IS 300h van 2014 wat tegen. Vooral het centrale scherm en de klokkenwinkel waren hardnekkig. Maar het is me gelukt om met veel oude (maar gewassen) dunne sokken dat allemaal stil te krijgen. Maar dan hoor je weer andere plekken. Rechtsachter nu. Een tik. Niet alleen op klinkerwegen maar ook op geasfalteerde drempels en zelfs bij het loslaten van het gas! Lastig om tijdens het rijden iets mee te doen. Ik kwam er achter dat het niet de achterbank, maar toch het portier de oorzaak was. Vaster laten zetten was een optie, maar erg de vraag of dat iets ging opleveren (met de hand was er geen micrometer beweging in te krijgen) Toen de rubbers met vaseline ingevet. Dat hielp en was dus in principe de oplossing. Alleen slechts voor een paar dagen. Daarop de siliconen spray er op gezet. En dat werkt! Vervolgens alle portieren op deze manier behandeld. Het is nu opvallend stil in de IS.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Dit heb ik vorig jaar gedaan, speciaal voor rubbers. Geeft niet af op kleding en werkt nu nog steeds.
Aanrader!
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Vanaf het begin (2019) vielen de rammeltjes en kraakjes in mijn IS 300h van 2014 wat tegen. Vooral het centrale scherm en de klokkenwinkel waren hardnekkig. Maar het is me gelukt om met veel oude (maar gewassen) dunne sokken dat allemaal stil te krijgen. Maar dan hoor je weer andere plekken. Rechtsachter nu. Een tik. Niet alleen op klinkerwegen maar ook op geasfalteerde drempels en zelfs bij het loslaten van het gas! Lastig om tijdens het rijden iets mee te doen. Ik kwam er achter dat het niet de achterbank, maar toch het portier de oorzaak was. Vaster laten zetten was een optie, maar erg de vraag of dat iets ging opleveren (met de hand was er geen micrometer beweging in te krijgen) Toen de rubbers met vaseline ingevet. Dat hielp en was dus in principe de oplossing. Alleen slechts voor een paar dagen. Daarop de siliconen spray er op gezet. En dat werkt! Vervolgens alle portieren op deze manier behandeld. Het is nu opvallend stil in de IS.
Wat voor (welke) silicone spray heb jij gebruikt?
 
13 jun 2019
179
54
28
Carlson. Was me verkocht samen met een paar andere goede onderhoudsmiddelen door een echt betrokken jongen bij Automat Drachten. Dus zal wel goed zijn als zal ik niet beweren dat de verschillen groot zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Carlson. Was me verkocht samen met een paar andere goede onderhoudsmiddelen door een echt betrokken jongen bij Automat Drachten. Dus zal wel goed zijn als zal ik niet beweren dat de verschillen groot zijn.
Weet je ook welke van Carlson?
De rode bus (rubberspray) of de bus die op de WD-40 flacon lijkt (siliconen spray)? Beide lijken hetzelfde te doen maar die vergelijking gaat niet helemaal op lees ik.
Ik ben hier wel in geïnteresseerd want ik heb dezelfde "klacht".
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

Arno

Hoort erbij
15 aug 2020
88
35
18
Carlson. Was me verkocht samen met een paar andere goede onderhoudsmiddelen door een echt betrokken jongen bij Automat Drachten. Dus zal wel goed zijn als zal ik niet beweren dat de verschillen groot zijn.

Doe Bobbie de groeten
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Vanaf het begin (2019) vielen de rammeltjes en kraakjes in mijn IS 300h van 2014 wat tegen. Vooral het centrale scherm en de klokkenwinkel waren hardnekkig. Maar het is me gelukt om met veel oude (maar gewassen) dunne sokken dat allemaal stil te krijgen. Maar dan hoor je weer andere plekken. Rechtsachter nu. Een tik. Niet alleen op klinkerwegen maar ook op geasfalteerde drempels en zelfs bij het loslaten van het gas! Lastig om tijdens het rijden iets mee te doen. Ik kwam er achter dat het niet de achterbank, maar toch het portier de oorzaak was. Vaster laten zetten was een optie, maar erg de vraag of dat iets ging opleveren (met de hand was er geen micrometer beweging in te krijgen) Toen de rubbers met vaseline ingevet. Dat hielp en was dus in principe de oplossing. Alleen slechts voor een paar dagen. Daarop de siliconen spray er op gezet. En dat werkt! Vervolgens alle portieren op deze manier behandeld. Het is nu opvallend stil in de IS.
Rammeltjes en kraakjes kunnen heel erg irritant zijn. Vaak ontstaan ze doordat kunststof onderdelen een minimale beweging maken ten opzichte van andere onderdelen. Vaseline werk daar maar tijdelijk tegen - wanneer het eenmaal is weggedrukt keert het niet meer naar zijn plaats terug en is het effect weg. Vanaf dat moment vangt het alleen nog maar zand en stof.

Siliconenvloeistof doet het iets beter, maar is in feite een belabbert smeermiddel vanwege de slechte hechting.

De geluiden die je hoort staan bekend als "stick slip", een variatie in wrijvingscoefficient waarbij de wrijvingsenergie wordt omgezet in geluid. Voor een autointerieur kun je het best werken met een zogenaamde glijlak. Die vormt een permanent hechtende laag op kunstsoffen en metalen na uitharding en bevat in de kunststof opgeloste smeermiddelen als MoS2 en PTFE.

Een voorbeeld is te zien in dit filmpje:

Carlson levert een zeer grote reeks van producten en het is mogelijk dat daar een glijlak bij zit. Ook andere leveranciers leveren allerlei glijlakken, hetzij als vloeistof die je met een kwastje kunt aanbrengen, als "lakstift" of in spuitbus. Doorgaans is de kleinste verpakking al voldoende voor de rest van je leven.

Voor afdichtingsrubbers van portieren werkt het mogelijk ook, maar waarschijnlijk slechts tijdelijk. Het beste product om de rubbers van portieren, motorkap en kofferdeksel stil te maken en soepel te houden is een speciaal voor Honda gemaakt vet met nogal bijzondere samenstelling:


In tegenstelling tot vaseline (dat in principe tot veranderingen in rubber zou kunnen leiden) is dat met dit japanse op siliconen gebaseerde vet niet het geval. Het laat zich bovendien goed inwrijven en trekt dan geen vuil aan.
 
13 jun 2019
179
54
28
Honda siliconen vet aangebracht. Alles muisstil! Nu was dat ook al zo met de siliconen spray. Maar denk dat dit heel duurzaam is. Helemaal blij.
 
Laatst bewerkt:

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Rammeltjes en kraakjes kunnen heel erg irritant zijn. Vaak ontstaan ze doordat kunststof onderdelen een minimale beweging maken ten opzichte van andere onderdelen. Vaseline werk daar maar tijdelijk tegen - wanneer het eenmaal is weggedrukt keert het niet meer naar zijn plaats terug en is het effect weg. Vanaf dat moment vangt het alleen nog maar zand en stof.

Siliconenvloeistof doet het iets beter, maar is in feite een belabbert smeermiddel vanwege de slechte hechting.

De geluiden die je hoort staan bekend als "stick slip", een variatie in wrijvingscoefficient waarbij de wrijvingsenergie wordt omgezet in geluid. Voor een autointerieur kun je het best werken met een zogenaamde glijlak. Die vormt een permanent hechtende laag op kunstsoffen en metalen na uitharding en bevat in de kunststof opgeloste smeermiddelen als MoS2 en PTFE.

Een voorbeeld is te zien in dit filmpje:

Carlson levert een zeer grote reeks van producten en het is mogelijk dat daar een glijlak bij zit. Ook andere leveranciers leveren allerlei glijlakken, hetzij als vloeistof die je met een kwastje kunt aanbrengen, als "lakstift" of in spuitbus. Doorgaans is de kleinste verpakking al voldoende voor de rest van je leven.

Voor afdichtingsrubbers van portieren werkt het mogelijk ook, maar waarschijnlijk slechts tijdelijk. Het beste product om de rubbers van portieren, motorkap en kofferdeksel stil te maken en soepel te houden is een speciaal voor Honda gemaakt vet met nogal bijzondere samenstelling:


In tegenstelling tot vaseline (dat in principe tot veranderingen in rubber zou kunnen leiden) is dat met dit japanse op siliconen gebaseerde vet niet het geval. Het laat zich bovendien goed inwrijven en trekt dan geen vuil aan.
Ik heb die Honda siliconen vet aangeschaft. Is het dan verder met een doekje de rubbers inwrijven?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Ik heb die Honda siliconen vet aangeschaft. Is het dan verder met een doekje de rubbers inwrijven?
Het handigst werkt het als je een klein "druppeltje" op een doekje doet en dan dat door aantippen van het rubber dat "drupje" verdeelt in kleinere "druppeltjes" met een afstand van ca. 5 tot 10 cm. Vervolgens verdelen over het rubber totdat het gehele rubber is ingesmeerd - tegen die tijd zie je er niks meer van. Het kan tamelijk tijdrovend zijn omdat bij Lexus er allerlei vormen van sterk geprofileerde rubbers zijn en je alle zichtbare en voelbare plooien uiteindelijk van een miniem laagje smeervet moet voorzien. Na aanbrengen zie je aanvankelijk een iets andere rubberkleur die echter snel verdwijnt omdat het vet intrekt. Wat overblijft is rubber dat geen vuil aantrekt, soepel en veerkrachtig blijft, niet meer kraakt en ook kleding bij onverhoopt aanraken niet vuil maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik gebruik ook dat Shin-Etsu goedje en ik trek een latex handschoen aan.
Doe een beetje op je vinger en smeer daar de rubbers mee in. Je kunt dan ook goed in de plooien van de rubbers en gebruikt minder snel teveel.
Ik vet eerst alles op deze manier in om vervolgens de hele boel daarna in dezelfde volgorde wat uit te wrijven.
Wel inderdaad van tevoren de rubbers goed schoonmaken en laten drogen.
Succes gegarandeerd!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing