GPS updaten

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Ik ben aan het rondkijken voor een GS300 tweede generatie.

Nu twijfel ik of ik wel de meeropleg wil doen om er eentje te kopen met ingebouwde navigatie, want in veronderstel dat de kaarten helemaal verouderd gaan zijn.

Hoe moeten deze ge-update worden? Is dit nog het ouwe systeem met een DVD / CD-ROM ? Of zit daar een harde schijf in waarvoor ik bij de dealer moet zijn om te updaten?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De NAV systemen van de europese GS300 MK2 kennen een CD of DVD NAV systeem. Volgens mij zijn de harddisk NAV versies uitgebracht binnen de US markt (misschien ook UK).

Ingeval je op zoek bent naar een GS, dan zou ik vooral de series vanaf 2001+ in aanmerking nemen (die met de gewijzigde achterlichten). Niet alleen beschikken deze over wat meer features, zoals brake-assist, hoofd-airbags en wat cosmetische upgrades, maar ook een verbeterde ge?ntegreerde remcylinder/ABS unit. In voorgaande series kon dit een zwak punt zijn als deze overleed, vanwege kosten. Dat gezegd, dit treedt zeer incidenteel op.

Daarnaast bieden de latere series ook een verbeterd stereo/NAV systeem, met DVD, denkelijk is deze nog te updaten. De kaartupdates (CD) voor de serie t/m 2000, zijn volgens mij niet meer te updaten naar de meest recente versies.

Overigens kan het lonen om een versie zonder NAV te nemen, en daar een aftermarket dubbeldin stereo/NAV systeem in te (laten) plaatsen.
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Met dank.

Bedoel je met "dubbel DIN" een echt aftermarket systeem van Kenwood of Pioneer of het systeem met het touchscreen van Lexus zelf?

Ik wil de lijn van het dashboard mooi origineel houden. Vooral in de GS vind ik die nl erg geslaagd.

Wat me tegenhoudt bij de originele systemen, is dat die binnen twee jaar weer verjaard zijn. Dus kan je beter en goedkoper een Garmin of TomTom tegen je voorruit plakken. Op zich stoort dat me niet, enkel wil ik eens een andere oplossing vinden voor die stomme kabel die naar de sigarenaansteker loopt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
In de het standaard (NAV) touchscherm zijn audio, cimate control, verbruiksgegevens, etc verwerkt. Het meest praktisch voor een aftermarket systeem is een GS zonder NAV. Je vervangt dan enkel het audiogedeelte (niet doen als je ML hebt).

Zou je wel NAV hebben en deze wordt vervangen, dan dien je een climate-control unit op de kop te tikken... Overigens dien je in alle gevallen de speakers te koppelen. Dus dat kan een projectje zijn...
Er zijn ook brackets te koop, waardoor zo'n aftermarket unit keurig in het dashbord valt.

Zelf heb ik NAV (ook een GS300mk2), waarbij ik een TomTom inzet (ik rij meerdere auto's en dat is in mijn geval praktisch). Je kunt besluiten om een houder te installeren, waarbij kabels makkelijk weggewerkt worden via de middenconsole (daar zit al een aansluiting voor) en ventilatieroosters.

Updaten dienen ze allemaal, dus het ligt er een beetje aan hoe gebruiksvriendelijk, portemonnee, of oor- en oogstrelend je het wilt hebben.

Kaartupdates CD/DVD voor standaard GS NAV is overigens simpel zelf te installeren.

Kortom, latere versies GS300/430 (2001+) beschikken over een moderner NAV/audiosysteem, daar zou ik niets aan vervangen en gewoon een extern NAV systeem gebruiken.
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
GPS-10 zei:
In de het standaard (NAV) touchscherm zijn audio, cimate control, verbruiksgegevens, etc verwerkt. Het meest praktisch voor een aftermarket systeem is een GS zonder NAV. Je vervangt dan enkel het audiogedeelte (niet doen als je ML hebt).

Wat is "ML" ?

Eigenlijk interesseert een aftermarket systeem me helemaal niet. Ik wil gewoon de looks van het dashboard behouden zoals ze zijn.

Wat me gewoon verontrust bij de wagens met ingebouwde NAVI is:

1. De kaarten zijn meestal verouderd en als je nieuwe koopt, ben je 200 Euro kwijt. (althans, da's toch altijd bij Benz het geval)
2. Als die headunit het laat afweten (en bij de Duitse merken durven die dat wel eens doen), dan ben je niet enkel de Navi kwijt, maar ook de klimaatregeling en andere en in veronderstel dat een vervangingsstuk even duur gaat zijn als de ganse wagen.

Nee?
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Ah, met dank. Ik dacht dat die dingen standaard waren in UK.

Wat houdt dat beest eigenlijk in (i.e. die MArk Levinson)? Speciale luidsprekers? Versterker? (Pardon my ignorance)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nee idd, In tegenstelling tot de LS4xx, was ML kennelijk geen optie voor NL. Ik dacht wel de keus tussen Pioneer of ML voor de UK/US markt. Vanaf GSmk3 was het leverbaar in NL. Waren we dan echt zo krenterig destijds?

Idd, betere versterker, meer zuiver vermogen, afgestemde speakers (in ieder geval de subwoofer). Voor de GSmk3 werd het geluid daarbij specifiek akoestisch afgestemd op de cabine, geen idee of dat voor de mk2 ook van toepassing was. Destijds (en wellicht nog steeds) blies dat vrijwel elk audiosysteem van vergelijkbare concurrenten omver ;)

Je kunt nooit uitsluiten dat een standaard NAV/Clima systeem met vakantie gaat, echter is dat niet een bekend euvel. De GS300 zonder NAV, had wat meer last van uitvallende lettertjes op het audio/clima schermpje.

Uitval en risico (van elk part) blijft natuurlijk altijd een gegeven, want wat te doen als je Lexus electroluminescent Optitron meters uitvallen? je kunt je enigszins indekken door te kiezen voor betrouwbare (luxe) techniek en dan kom je zowaar en bij toeval op Lexus uit ;) Eventueel kan E-bay nog van dienst zijn voor goedkope parts.
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Ik merk inderdaad dat de UK wagens als de onze steeds een stuk rijkelijker uitgerust waren dan wat jullie kregen. Zowat elke GS300 en GS430 Mk2 die te koop staat heeft een ML of Navigator. Ook de IS300 was steeds erg rijkelijk uitgerust.

Bij het kopen van een oudere wagen, neem je inderdaad steeds een risico. Ik veronderstel dat, tenzij iedereen er over kraait, het risico minimaal is in dit geval.

Met dank alvast voor de uitleg :)

Ik begin trwouens meer en meer zin te krijgen in een GS430 ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik begin trwouens meer en meer zin te krijgen in een GS430
Als ik het over kon doen.... Ik zie de laatste tijd wel wat fraaie exemplaren voorbij komen, tegen redelijke prijzen.

Ik kan ook geen valide reden geven het niet te doen. Comfortabel en meer spierballen. Uiteraard geen echte slalom-bolide, maar voldoende power als het nodig is (en mag).
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
GPS-10 zei:
Ja, maar daarom des te meer cool ;)

Ik ga ervan uit dat je iets op het oog hebt?

:loll:

Wel, er staan er enkele te koop in UK, maar allemaal "Bronze" of "Champagne metallic" exemplaren.

Alternatief is natuurlijk de wagen nadien in een veel nobeler kleurtje te laten spuiten.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
"Antique bronze mica ", zoiets zal het wel zijn. Vind het wel wat hebben, die zie je vrijwel niet, maar dat is natuurlijk niet leading ;)

UK versie. Dan is de kans dus groot op een NAV/Mark Levinson systeem. Bij de laatste zou een NAV-update-mogelijkheid mij niet echt wakker houden.

Overspuiten lijkt mij niet praktisch qua kosten/baten. Kun je beter de dineros investeren in een knap uitziend exemplaar.
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Klopt, maar die rijden niet dik gezaaid. ideale kleur ware dat donkergrijs metaal, alleen die zie je al helemaal niet. De meeste zijn brons of donker metaalrood.

Bovendien ben ik hier goed bevriend met een locaal carrossier in Saint-Jean Cap Ferrat en die is de offici?le koetswerkman voor Lexus Monaco. 'k Heb hem al wonderen weten verrichten op de meest exclusieve wagens en die doet het vast voor een zacht prijsje.