grootlicht seinen zonder dimlicht

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
119
43
Hallo allemaal.

Ik zit met een irritatie puntje op de lexus is waar ik nog niet uit kan komen, namelijk het volgende:

Als ik alle verlichting uit heb, en ik wil seinen, dan gaat niet alleen het groot licht aan maar ook de dimlicht lampen gaan dan aan.

Ik wil graag dat mijn dimlicht niet reageerd als ik sein met groot licht.

Heeft iemand dit soms al eens uitgezocht hoe je dit kunt realiseren? Ik heb de schema's even bekeken maar kan er zo snel nog niet uit komen. Vind de schema's die ik heb niet echt heel duidelijk en ik heb geen legenda er bij.

gr,

kevin
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Ik kan me voorstellen dat je dat niet wil als je xenon verlichting hebt.
Het is niet goed voor de xenon om hem ff aan en uit tezetten, daarom knipper ik nooit met groot licht.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
119
43
slippernick zei:
Ik kan me voorstellen dat je dat niet wil als je xenon verlichting hebt.
Het is niet goed voor de xenon om hem ff aan en uit tezetten, daarom knipper ik nooit met groot licht.


Klopt!
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ah ok, maar even een vraag: hoe vaak komt het in de praktijk voor dat je seint en dan ook nog eens zonder dimlicht aan? Ik rij vrijwel altijd met verlichting aan... Alleen hoogzomer kan het wel eens voorkomen dat ik geen lichten aan heb.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
119
43
Ik heb regelmatig verlichting "uit". Kan bij mij eigenlijk niet omdat ik dagrijverlichting heb, wat nog een reden is :p

En zeker overdag zet ik dimlicht bijna nooit aan.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Ik verwacht(bijna zeker) dat dit in je hendel van de verlichting is geregeld.
Dan zou je het eigelijk bijna niet kunnen veranderen tenzij je er een apparte schakeling om heen bouwt
Maar mischien is het bij de nieuwere auto allemaal via de computer geschakeld.
Het is allemaal te maken ligt er maar aan hoe goed je bent met electronica
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Moet wel mogelijk zijn bij een 1e gen. IS, ik zal eens een blik werpen in de schema's (de 1 gen. IS heeft niet van die heel erg geavanceerde techniek aan boord ...)
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
119
43
Ik weet niet hoe uitgebreid de schema's zijn die je op internet kunt vinden, maar mijne is heel beperkt. Paar schema's en verder niks. Geen legenda of wat.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Van de IS 200/300 (GXE10/JCE10) heb ik de complete originele documentatie (elektrisch + mechanisch) in PDF-formaat, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
ik snap sowieso niet waarom mensen nog zonder verlichting overdag rond rijden...

Het verbetert de zichtbaarheid (van jezelf) aanzienlijk en daarnaast verlaagt dit ook gelijk het aantal "ik rij lekker zonder licht door regen en sneeuw" gevallen. Zelfs hoogzomer met de zon op de horizon zie tenminste de auto's nog rijden.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
E.e.a. even bekeken, maar zoals 'slippernick' al eerder vermeldde wordt dim- en grootlicht aangestuurd vanuit de combinatieschakelaar (C14 van EWD452 / blad 6). Zonder mechanische ingreep in de combinatieschakelaar niet mogelijk (een mechanische ingreep in deze schakelaar lijkt me sowieso niet aan te bevelen). Een alternatief zou kunnen zijn dat je het 'HEAD LP Relay' vertraagd (serie-weerstandje + grote elco in het spoelcircuit) zodat deze iets later opkomt. Een extra relais met verbreekcontact die parallel aan de spoel van het 'DIMMER Relays' wordt aangesloten moet er dan voor zorgen dat het 'HEAD LP Relay' niet meer opkomt. Moet je pin 1 van het 'DIMMER Relay' wel voorzien van een constante +12V.

Al met al een boel gepruts, advies: niet aan beginnen !

Stuur even een PM met je priv?-adres, dan kan ik wat meer info geven.

Moded GPS-10; kleine wijziging in tekst.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Nivek zei:
Ik heb regelmatig verlichting "uit". Kan bij mij eigenlijk niet omdat ik dagrijverlichting heb, wat nog een reden is :p

En zeker overdag zet ik dimlicht bijna nooit aan.

Maar dan nog, hoe vaak moet je seinen? Dat doe ik misschien in totaal drie keer per jaar.

Dimlicht overdag aan vind ik heel vaak geen overbodige luxe. Niet om anderen te zien, maar om je eigen zichtbaarheid te vergroten. In Nederland is het nog wel eens grijs en grauw en dan zie je een auto met verlichting vele malen beter. Zoals micdee ook al zegt, het voorkomt die gevallen die in een grijze auto door de regen vrijwel onzichtbaar zijn. Ik begrijp die mensen nooit... Zelfs in verblindend zonlicht is een auto met verlichting veel beter zichtbaar.
 

bastgx

Nieuw hier
6 sep 2013
20
0
0
Ik vind het persoonlijk nergens op slaan om de hele dag met je dimlicht aan te gaan rijden. Ik werk in het transport, en er zijn ook zat chauffeurs die constant met dimlicht aanrijden. Die worden er op gewezen gewoon met stadslicht aan te gaan rijden, scheelt heel wat lampjes per jaar. Als je namelijk start met schakelaar van verlichting op dimlicht krijgt de verlichting een flinke stoot stroom. Mede daardoor en veel gebruik van dimlicht gaan die lampjes kapot.

(Tegenwoordig zijn ook alle personen/vrachtwagens uitgerust met dagrijverlichting waardoor je stadslicht of aparte dagrijverlichting aan gaat zodra je het contact aan zet.)
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
Leuke discussie, maar niet bedoelt om in deze post uitvoerig te worden gevoerd.
Dus ik ga er niet verder op in...

Ik hoop dat je de schakeling vindt.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
119
43
Ik kan sowieso maar weinig auto's bedenken waar dit gebeurd. Ik werk zelf met VAG, en daar wil het met een bepaalde uitvoering wel eens voor komen. Seat altea of leon zie ik eht wel eens, die heeft ook een apparte lamp voor grootlicht, en als je dan een uitvoering hebt met xenon (bi xenon mbv een weg klappend spiegeltje) daar gaat dimlicht ook bij aan.

Maar verder kan ik er weinig noemen.