GS300 zakt erg met boottrailer

Bassielex

Nieuw hier
22 jan 2020
12
1
3
Hoi,

afgelopen zomer ben met mijn gs300 uit 2006 en boottrailer naar Itali? gereden. Met het hele gezin en lekker volgepakt hing hij toch wel erg laag van achter, met de originele 17" wielen is de rit overigens wel behoorlijk verlopen.

Dit jaar wil ik graag met m'n zomerwielen dezelfde reis maken en ben op zoek naar een oplossing voor het doorzakken. Hulpveren zijn niet zomaar verkrijgbaar, rubberblokjes en dergelijke ben ik niet zo dol op.

Weet iemand of de hulpveren voor de vorige modeljaren ook passen of dat er met een verstelbare verlagingsset iets te verbeteren valt?

Gegroet!


????
?????
 

Bijlagen

  • photo7712.jpg
    photo7712.jpg
    321,8 KB · Weergaven: 61

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Bekend probleem bij de GS300. Vanuit initi?le setup vind ik de auto al flink achterover leunen. Zowel met volle bepakking of enkel m?n boottrailer hangt ie bij mij flink laag. Overigens nooit het idee dat hij op z?nn eind zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassielex

Bassielex

Nieuw hier
22 jan 2020
12
1
3
Kan je daar iets meer over vertellen? Ik begrijp dat dit jouw oude auto is... Zaten er andere veren onder? En hoe kan ik dat meten?
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Ik had hem eens bij de Lexus specialist in Dongen (dhr van Kakerken) naast twee andere GSen gezet. En toen was duidelijk dat hij iets lager stond. Zelf heb ik dit niet veranderd. Wellicht eens navragen bij een dealer wat de originele hoogte moet zijn?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik had hem eens bij de Lexus specialist in Dongen (dhr van Kakerken) naast twee andere GSen gezet. En toen was duidelijk dat hij iets lager stond. Zelf heb ik dit niet veranderd. Wellicht eens navragen bij een dealer wat de originele hoogte moet zijn?

Als de veren korter zijn dan de originele zullen ze waarschijnlijk ook iets stijver zijn, omdat je anders toch wel vaak op de aanslagrubbers terecht zult komen. Met andere woorden: als je ze vervangt door originele veren, zal de auto weliswaar onbeladen hoger staan, maar met een boottrailer toch weer ongeveer net zo veel inzakken als bij de huidige veren.

De enige oplossing voor het probleem is het monteren van stijvere veren die de auto op de originele hoogte houden in onbelaste toestand (of desgewenst iets lager als je dat zou willen), maar die bij aanvullende belasting (veel bagage, bootaanhanger) minder ver inzakken. Bij het rijden met de auto solo zal hij waarschijnlijk dan wel iets stugger zijn. Er zijn allerlei bedrijven die hulpveren of vervangingsveren leveren voor auto's en bestelwagens, maar meestal wordt dan Lexus niet als merk genoemd (te weinig vraag naar, hoeveel GS'en rijden er met een trekhaak?). Niettemin zouden ze wellicht op bestelling een paar kunnen leveren - als ze ze zelf maken moet dat geen onoverkomelijk probleem zijn.
 

Bassielex

Nieuw hier
22 jan 2020
12
1
3
Als de veren korter zijn dan de originele zullen ze waarschijnlijk ook iets stijver zijn, omdat je anders toch wel vaak op de aanslagrubbers terecht zult komen. Met andere woorden: als je ze vervangt door originele veren, zal de auto weliswaar onbeladen hoger staan, maar met een boottrailer toch weer ongeveer net zo veel inzakken als bij de huidige veren.

De enige oplossing voor het probleem is het monteren van stijvere veren die de auto op de originele hoogte houden in onbelaste toestand (of desgewenst iets lager als je dat zou willen), maar die bij aanvullende belasting (veel bagage, bootaanhanger) minder ver inzakken. Bij het rijden met de auto solo zal hij waarschijnlijk dan wel iets stugger zijn. Er zijn allerlei bedrijven die hulpveren of vervangingsveren leveren voor auto's en bestelwagens, maar meestal wordt dan Lexus niet als merk genoemd (te weinig vraag naar, hoeveel GS'en rijden er met een trekhaak?). Niettemin zouden ze wellicht op bestelling een paar kunnen leveren - als ze ze zelf maken moet dat geen onoverkomelijk probleem zijn.

Dat was ook mijn gedachte en heb al verschillende bedrijven aangeschreven, tot op heden geen antwoord.

Als een oplossing uitblijft ga ik proberen een deel van de bagage in de boot te vervoeren met dezelfde kogeldruk. Iedere centimeter winst is er ??n.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Even een oud topic afstoffen. Ik ben mij alvast aan het voorbereiden voor de zomervakantie, wederom naar Oostenrijk dit jaar. Met volle bepakking, vrouw en 3 kinderen (5-8-10) vind ik de GS ook flink doorzakken. Aankomende zomer wil ik tevens een mountainbike + fietsendrager mee. Doordat mijn GS al aardig achteroverhangt, voorzie ik dat ik met de fietsendrager dan wel trekhaak bij drempels de grond ga raken. Ik zie dat je van die veer rubber/bufers hebt die je kunt monteren. Hebben jullie hier ervaring mee? Hier een voorbeeld