GS450h Accupakket defect en razendsnel vervangen

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Nou het was even wat zeg.

Afgelopen woensdagavond kreeg vrouwlief op weg naar haar werk de gevreesde melding 'Check Hybrid System' met rode driehoek in het scherm. Wagen reed nog goed - dus na telefonisch overleg doorgereden en 's avonds laat na het werk terug naar huis.
Donderdagochtend bracht ik de wagen naar van Leussen in Zwolle. Wagen reed normaal, hybridesysteem deed zijn werk. Alles leek OK, behalve die hinderlijke melding op het scherm. Maar de diagnose wees uit: accucellen slecht, HV-accu moest vervangen worden.

Was te verwachten, inmiddels 305k km en 14 jaar oude tech, dus veroudering was geen verrassing.

Maar ja, uiteraard komt zoiets op het slechtst denkbare moment, we zouden nét op pad gaan natuurlijk... :(
Ik had al even op het internet rondgekeken. Er zijn verschillende accurevisiebedrijven, maar geen enkele had cellen of accu's voor de GS450h.

Maar van Leussen was hier niet de kinderachtigste. Een nieuw pakket was besteld en kon vandaag (vrijdag) geplaatst worden. Ik kreeg leuke demowagen mee, en jawel, het is gelukt, de wagen is weer in orde!

Woensdagavond storingsmelding, donderdagochtend diagnose, vrijdagmiddag alweer gerepareerd. Topservice! :D
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Wow!
Ik had een jaar of acht geleden dezelfde melding bij mijn GS 450h, bleek de oliepomp van de CVT te zijn, dealer heeft de storing gereset, ik kreeg een IS 300h mee voor het weekend en de storing is nooit meer voorgekomen. Ik had geluk, hoefde zelfs niets te betalen voor de leenwagen en diagnose.
Dat was bij de oude Lexus Breda. In die tijd zou een accu nog iets van €5000.-- hebben gekost... Oliepomp trouwens ook... Slik!
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ja die oliepomp is voor mij ook een sluimerende zorg.
Als die het begeeft is het misschien wel einde oefening voor de wagen.....

Dat was ook netjes opgelost in Breda inderdaad! Mooi dat de storing wegbleef. Poeh!
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Kun je ook nog kiezen?
Tussen verschillende merken accu's
Of hoger ampèrage bijvoorbeeld?

Of is er maar gewoon 1 standaard optie
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Bij mij is die oliepomp toen gegaan en dat kostte ongeveer €2500.
Hoeveel was je kwijt voor het accupakket?
Het accupakket was 3550,57 euro, afgerond dus een kleine €3600

Het vervangen van de oliepomp voor €2500 vind ik een hele meevaller gelet op de andere prijzen die ik zoal hoor.
Hoop het niet mee te maken, toch ...
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Kun je ook nog kiezen?
Tussen verschillende merken accu's
Of hoger ampèrage bijvoorbeeld?

Of is er maar gewoon 1 standaard optie
Het is gewoon één standaard optie.
Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in accurevisie, maar ik heb gemerkt dat je dan voor een GS450h-accu wel even geduld moet hebben. Ook dan krijg je uiteindelijk weer de standaard GS450h-accu.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Het accupakket was 3550,57 euro, afgerond dus een kleine €3600

Het vervangen van de oliepomp voor €2500 vind ik een hele meevaller gelet op de andere prijzen die ik zoal hoor.
Hoop het niet mee te maken, toch ...
Oef. Toch een beste rekening.

Wat betekent dit voor je kosten onderhoud in cent per km?

(Aan de andere kant stelt deze operatie je natuurlijk in staat om nog vele km door te rijden met je verse batterij)
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Het gaat hier om de transmissieoliepomp en daarbij zit ook de ECU (iets van €500, dacht ik) die gefrituurd raakt als de pomp kapot gaat. Bovendien is het qua arbeid ook een aardige klus.
Ah, dus niet het pompje dat de motorolie rond pompt.
Maar dan nog…
Dan kom je met zo’n reparaties in één klap in VAG-regionen terecht!
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Oef. Toch een beste rekening.

Wat betekent dit voor je kosten onderhoud in cent per km?

(Aan de andere kant stelt deze operatie je natuurlijk in staat om nog vele km door te rijden met je verse batterij)

Even langs de duim. normaal ben je elke 15.000 km zo'n 300 euro aan onderhoud kwijt. soms minder, soms meer. Dat komt neer op 2 cent per kilometer.
Elke 80.000 km vier nieuwe banden. 800 euries -> 1 cent per kilometer.
Ik heb schokdempers (4000 euro) en remschijven vervangen (1000 euro). Lekke uitlaat en defecte koplamp en koplampstuurelektronica: 2000 euro. Vervangen HV-accu 3600 euro. In totaal 10600 euro onderhoud. Gereden afstand 120.000 km: dat leidt tot 9 cent per kilometer.

In totaal komen de onderhoudskosten nu dus zo'n 12 cent per kilometer uit. Dat is wel meer dan ik had gehoopt, moet ik zeggen.
Maar goed, de vorige eigenaar had aan afschrijving 40 cent per kilometer op te hoesten. Ik zit daar dan weer een ENORM stuk onder.... :cool:
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Pfff... Flinke bedragen, bij mijn GS (110.000km) heb ik in drie jaar en 40.000km alleen maar banden en twee Xenon lampen moeten vervangen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Die health-check heb ik niet laten doen de laatste jaren. Ik wist iet beter of ik had tien jaar garantie en daar was ik al ruimschoots uit.
15 jaar maal 60 euries voor een health-check is ook al 900 euro. Een aardige verzekeringspremie.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Nu ik er wat langer mee rijd, lijk ik te merken dat de wagen grotere afstand in EV-mode aflegt. De toename in microrange schijnt mogelijk zo'n 20% te zijn toegenomen. Ik meet dit af aan de afstand die ik in mijn inmiddels bekende buurtje afleg in EV-mode.

Alles op basis van schattingen, de onderbuik en dikke duim en het mooie weer zal zeker ook zijn effect hebben....
:mrgreen:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Nu ik er wat langer mee rijd, lijk ik te merken dat de wagen grotere afstand in EV-mode aflegt. De toename in microrange schijnt mogelijk zo'n 20% te zijn toegenomen. Ik meet dit af aan de afstand die ik in mijn inmiddels bekende buurtje afleg in EV-mode.

Alles op basis van schattingen, de onderbuik en dikke duim en het mooie weer zal zeker ook zijn effect hebben....
:mrgreen:
Ik heb dezelfde ervaring. Met het huidige lenteachtige weer is een grotere EV-range zeker merkbaar. Daarnaast is de auto na een koude start ook eerder bereid EV te rijden. Voor beide is een passende verklaring. Het EV-deel werkt niet zolang de motortemperatuur onvoldoende is om het startstopsysteem te willen activeren. - In principe is dat een veiligheidssysteem om overmatige slijtage door veel koude starts te beperken. Daarnaast werkt het EV-accupakket bij wat hogere omgevingstemperatuur met een wat hoger rendement, waardoor je er langere afstanden mee kunt afleggen. Beide voorzieningen samen kunnen het brandstofverbruik vooral in stedelijke omgeving aanmerkelijk reduceren. Mijn inschatting is dat je met een goed ontworpen "self charging" EV-systeem zo'n 25 tot 30% brandstof bespaart in vergelijking met een verbrandingsmotor die ongeveer hetzelfde vermogen levert onder EV-vriendelijke omstandigheden, zeker in combinatie met een verbrandingsmotor die onder omstandigheden in een quasi Atkinson cyclus kan werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Lexus heeft zelf het voorbeeld in huis:
  • GS300h 223pk 6,9 l/100km
  • GS300 249pk 10.5 l/100km
  • GS430 283pk 9,8 l/100km
  • GS450h 345pk 7,9 l/100km
Cijfers van spritmonitor.de

Opmerkelijk is dat de GS430 zuiniger lijkt dan de GS300 ..... :unsure: