GS450h Accupakket defect en razendsnel vervangen

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Nou het was even wat zeg.

Afgelopen woensdagavond kreeg vrouwlief op weg naar haar werk de gevreesde melding 'Check Hybrid System' met rode driehoek in het scherm. Wagen reed nog goed - dus na telefonisch overleg doorgereden en 's avonds laat na het werk terug naar huis.
Donderdagochtend bracht ik de wagen naar van Leussen in Zwolle. Wagen reed normaal, hybridesysteem deed zijn werk. Alles leek OK, behalve die hinderlijke melding op het scherm. Maar de diagnose wees uit: accucellen slecht, HV-accu moest vervangen worden.

Was te verwachten, inmiddels 305k km en 14 jaar oude tech, dus veroudering was geen verrassing.

Maar ja, uiteraard komt zoiets op het slechtst denkbare moment, we zouden nét op pad gaan natuurlijk... :(
Ik had al even op het internet rondgekeken. Er zijn verschillende accurevisiebedrijven, maar geen enkele had cellen of accu's voor de GS450h.

Maar van Leussen was hier niet de kinderachtigste. Een nieuw pakket was besteld en kon vandaag (vrijdag) geplaatst worden. Ik kreeg leuke demowagen mee, en jawel, het is gelukt, de wagen is weer in orde!

Woensdagavond storingsmelding, donderdagochtend diagnose, vrijdagmiddag alweer gerepareerd. Topservice! :D
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Lexus heeft zelf het voorbeeld in huis:
  • GS300h 223pk 6,9 l/100km
  • GS300 249pk 10.5 l/100km
  • GS430 283pk 9,8 l/100km
  • GS450h 345pk 7,9 l/100km
Mijn eigen vergelijkende ervaring:

Peugeot 407: 3,0l V6, variabele kleptiming, gewicht 1700 kg, conventionele 6V automaat met lockup: 10,5 l/100 km
Lexus GS 450h gen 4: 3,5 l V6 hybrid, variabele kleptiming, gewicht 1900 kg: 7,8 l/100 km

Beide over een langere periode gemeten - met een vergelijkbare inzet (max. snelheid niet boven 160 km/h (wat in beide auto's een op goede autowegen met relatief weinig verkeer een aangenaam vol te houden kruissnelheid was) en op wegen met snelheiodsbeperking de aangegeven snelheid indien mogelijk. Het verschil is duidelijk in het voordeel van de Lexus, ondanks het hogere gewicht. De aerodynamica van beide auto's zal niet veel verschillen.

De oorzaak was vooral te zoeken in het tijdens gebruik meestal veel lagere motortoerental door de (door "professionele" autotesters zo verguisde) CVT. Het verschil in stedelijke gebieden (en daarvoor veel omvormergebruik in de Peugeot) was in verhouding nog groter.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb werkelijk geen fijnere transmissie meegemaakt dan de Toyota/Lexus hybride CVT. De souplesse is ongeëvenaard.
Wat de zelfbenoemde petrolheads toch steeds willen met die schuddende schakelbakken van ze.... Ik heb permanent het volle koppel tot mijn beschikking, daar is werkelijk niet tegenop te schakelen.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Henri27

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.113
4
816
113
Nog een vraagje, @Frank2b ,had je voor de melding nog symptomen van een slechte HV accu? Bijvoorbeeld dat de auto maar zeer kort in EV reed of zo? Of misschien langzaam oplaadde?
Toen ik vorig jaar mijn LS 600h verkocht was deze 12 jaar oud en had 245K gelopen maar reed nog makkelijk een paar kilometer op EV. Deed de jouwe dat ook nog?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Op basis van de ervaringen die ik nu opdoe kan ik stellen dat de capaciteit van de accu merkbaar minder was tov nieuw. De wagen rijdt merkbaar verder en ook eerder in EV-modus. In souplesse en schakelgedrag tussen EV/benzine-aandrijving merk ik geen verschil. Ik heb nog te weinig gereden om verschil in brandstofverbruik vast te kunnen stellen.